כשנתקלים בח"כ מיקי מכלוף זוהר, אחד מחברי הכנסת החדשים והצעירים של סיעת הליכוד, הדבר האחרון שעולה על הדעת הוא כי לפנינו ניצב שומר הכשרות והמוסר החדש של הקואליציה. זוהר גבה הקומה, 1.88 מטר ("רק זוהיר בהלול גבוה ממני, אבל אני הכי גבוה בליכוד"), בן 35, תושב קריית גת, נראה כמו בליין חילוני ונהנתן, עם זיפי זקן אופנתיים ותסרוקת מטופחת. הוא מתהדר בלבושו, חובב כדורסל ואוהד כדורגל, ועד לאחרונה נהג במכונית יגואר יוקרתית ומפוארת.



אלא שלמרות חזותו החילונית, לאחרונה עלה ח"כ זוהר לכותרות בעקבות הצעת חוק שיזם ואושרה בתחילת השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה, ולפיה תיאסר פתיחת עסקים בשבת. בהצעה אחרת שלו ביקש לאפשר להעביר משחקי ספורט משבת לימי חול. בנוסף, הוא אף מתח ביקורת על סדרת הנוער "המתבגרים" שעוסקת בנושאים כמו סקס ופורנו, ואף העלה הצעת חוק המבקשת לאפשר לחוגגים להרעיש בחגיגות המימונה אחרי 11 בלילה והצעת חוק המבקשת לאפשר לגולשים להיכנס לאתרי פורנו והימורים באישור מיוחד בלבד.



פעילי ימין מוחים על חקירת הפיגוע בכפר דומא מול ביתו של ראש השב"כ יורם כהן, בסוף השבוע. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
פעילי ימין מוחים על חקירת הפיגוע בכפר דומא מול ביתו של ראש השב"כ יורם כהן, בסוף השבוע. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ההצעה האחרונה של ח"כ זוהר, "חיזוק ועיגון יום השבת בחקיקה ועידוד עסקים שומרי שבת", עוררה סערה גדולה בקואליציה, והיא מקוממת עליו ציבורים גדולים של סוחרים, חברי כנסת מהשמאל וחילונים. "'חוק השבת' שח"כ מיקי זוהר רוצה לכפות עלינו בא לשלול את חופש הבחירה שלנו ולעשות הון פוליטי מליבוי מתחים בין חילונים ודתיים", נכתב למשל בפוסט שפרסמה מרצ. "מדובר במהלך מסוכן ואסור שנסכים לזה".



אלא שח"כ זוהר מסרב להתרגש מהסערה. "הסערה קמה בעיקר בקרב הבועה התל אביבית", הוא טוען כעת. "ביחס לרעיון המורכב שיש בחוק שלי, ההתנגדות של הבועה התל אביבית היא יחסית שולית".



"מניע יהודי וסוציאלי"


זוהר, מספר 22 ברשימת הליכוד ואב לארבעה, גדל בקריית גת. בהיותו בן 5, נהרג אביו בתאונת דרכים. הוא משפטן בהכשרתו ובעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר־אילן. בעבר שימש סגן ראש עיריית קריית גת. כיום משמש ח"כ זוהר מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, יו"ר ועדת המשנה לספורט וממלא מקום יו"ר הקואליציה. כעת, לקראת סבב המינויים הצפוי בעקבות פרישת סילבן שלום מהחיים הפוליטיים, הוא מקווה להפוך ליו"ר הקואליציה במקומו של צחי הנגבי המבקש להתמנות לשר.



מקווה להפוך ליו"ר הקואליציה במקומו. הנגבי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מקווה להפוך ליו"ר הקואליציה במקומו. הנגבי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



על כוננית הספרים בחדרו של ח"כ זוהר תופסים מקום של כבוד ספרי קודש: ספר "ילקוט יוסף", ובו דברי הלכה מפיו של הרב עובדיה יוסף ז"ל, ספר תלמוד מבואר "אמרי יוסף", ספר "פניני הלכה", ועל השולחן לפניו מונח גם הספרון "ששון ושמחה ימצא בה תודה וקול זמרה".



ח"כ זוהר, אתה בתהליכי התחזקות? בדרך לחזרה בתשובה?
"לא".



אז למה אתה מקדם הצעות חוק הנוגעות לשמירת שבת?
"אני חילוני־מסורתי. אני לא חובש כיפה, אבל משתדל למלא את רוב המצוות. איך אמר פעם מנחם בגין כששאלו אותו 'איזה סוג של ראש ממשלה אתה מתכוון להיות?' הוא אמר: 'ראש ממשלה בסגנון יהודי'. אני רוצה להיות ח"כ יהודי טוב. מה זה אומר? לא חסידי ולא חרדי. אני רוצה לשמור על הגאווה היהודית, על נאמנות למקורות ולמסורת שלנו. מי שרוצה לפגוע במסורת צריך לקחת בחשבון שהוא מסכן את עתיד העם היהודי בארצו. אני אומר את זה באחריות כי העם היהודי לאורך כל ההיסטוריה שלו הוכיח שבכל פעם שהוא ניסה לברוח מהיהדות שלו, הוא שילם על כך מחיר. הוא איבד מיליוני יהודים. בכל פעם שאיבדנו את הרעיון היהודי ורצינו להתמזג עם העולם, שילמנו מחיר".



יכול להיות שהגעת בטעות לליכוד. אולי היית צריך להיות בש"ס?
"לא. אמרתי לך שאני חילוני שומר מסורת. בראש סדר העדיפויות שלי שמירת ארץ ישראל, אך גם שמירת המסורת. האג'נדה שלי מגיעה ממשהו שאמרו חז"ל, שהעולם עומד על שלושה דברים - על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים. כשאומרים לי תורה, אני מדמה את בן־גוריון שלקח את התנ"ך, ספר הספרים, ולמרות היותו חילוני גמור הניף אותו כאבן יסוד של הציונות. באותו ספר בדיוק כתוב גם מה מצופה מהעם היהודי, באיזו דרך ללכת. אז נתעלם ממנו? חוץ מזה, אני הרבה יותר ליברלי מהחרדים והדתיים".



במה אתה יותר ליברלי?
"קודם כל יש לי הרבה חברים חד־מיניים. בנוסף לכך, רוב מוחלט של החברים שלי הם חילונים שאין בינם לבין הדת שום דבר. אני חי בחברה חילונית ליברלית. למדתי משפטים באוניברסיטה ואני לא בא לכפות ענייני דת על אף אחד. אם מחפשים הגדרות, אני שמרן ורפובליקני. מבחינתי דגל, דת ואמונה הם בעלי חשיבות מרכזית בתפיסת עולמי".



אבל אתה רוצה שלא יהיה מסחר בשבת.
"המסחר בשבת משחית את יום המנוחה שלי ושל מיליונים במדינה. בשבת אין שקט, אין מנוחה לאזרחים, אין אפשרות לעסקים קטנים לנוח בשבת כי הם חייבים לייצר תחרות, ובסופו של דבר עובדים מוכרחים לבוא לעבודה. הדבר הגרוע הוא שכל זה נעשה בניגוד לחוק, כי מדינה יהודית ודמוקרטית החליטה שיום המנוחה שלה יהיה ביום השבת. אגב, מי שמסתובב באירופה רואה שביום ראשון, יום המנוחה הרשמי, החנויות סגורות במרכזי הערים. המניע שלי הוא יהודי וסוציאלי ולא דתי. מי שחושב שאני מנסה לכפות פה משהו דתי מביך את עצמו. לא ראיתי אף חבר כנסת חרדי או דתי מגיש את ההצעה. דווקא אני, שאני לא חובש כיפה, הגשתי אותה".



לנוכח המחלוקות בנושא הצעת החוק, הסכים ח"כ זוהר לעכב את ההצבעה בקריאה טרומית עד 6 בינואר כדי לנסות ולהגיע להסכמים עם חברי סיעת כולנו. "הם רוצים להכניס לחוק את נושא התחבורה הציבורית בשבת", הוא אומר. "אני לא מוכן, אבל אולי נצליח להגיע להבנות. אם לא, אני מעלה את החוק כמו שהוא ומצפה למשמעת קואליציונית".



"קיר ברזל"


הצעת חוק השבת של ח"כ זוהר גורמת למתחים בקואליציה, אך גם לאי נוחות בליכוד, שבה חברי כנסת חילונים לא אוהבים כל כך את ההתעסקות העקבית של ח"כ זוהר בשבת.



ז'בוטינסקי היה חילוני, מייסדי תנועת החרות והליכוד היו חילונים. יש ציבור חילוני גדול שתומך במפלגה ואתה עלול להבריח אותו.



"לדעתי, הרוח הליכודית היא הרוח שלי. מצחיק אותי שקוראים לאבות המייסדים של הליכוד חילונים. איך שאני לא מסתכל על זה, הם היו נחים בשבת. נכון שלא כולם שלמים עם הדעות שלי, אבל אני בטוח שהן מקובלות על רוב בוחרי הליכוד, שהם מסורתים בחלקם הגדול. אני מציע להם את העיקרון של שמירת שבת כיום מנוחה, למעט בתי עינוגים. אני לא כופה דת, אלא מדבר על הזכות של לאפשר לכל אזרח יום מנוחה".



החוק שלך של מניעת מסחר בשבת יחול גם על המגזר הערבי?
"בוודאי. אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית ולא ערבית ודמוקרטית או ישראלית ודמוקרטית. גם ערבים וגם דרוזים וכולם יפסיקו פעילות מסחר בשבתות, גם באום אל־פחם. אבל ייתכן שאסכים לפעילות של מרכזי מסחר בשבת מחוץ לערים".



עמדותיו של זוהר מבליטות אותו לא רק כח"כ שמרן, אלא גם כנץ. "אני לדעתי חבר הכנסת הימני ביותר בליכוד", הוא מצהיר. "אני מתנגד למדינה פלסטינית. לדעתי, אין בכלל עם מי לנהל משא ומתן במצב הנוכחי. אני מאמין בנקיטת קיר ברזל מול הטרור. אני בעד עונש מוות למחבלים, הריסת בתי מחבלים וגירוש משפחותיהם".



בעוד ח"כ זוהר מגלה אפס סובלנות כלפי טרור פלסטיני, הוא סבור למשל שהפיגוע בכפר דומא, המיוחס לקיצונים יהודים, אינו יכול להיחשב פעולת טרור. בישיבת סיעת הליכוד השבוע הוא הצליח לקומם עליו רבים מחברי הסיעה לאחר שטען כי “אני מתקשה להאמין שהייתה להם כוונה לרצוח תינוקות, אין סיכוי שיהודי ירצה לרצוח תינוקות". "לגבי טרור יהודי, אני נורא סקפטי לגבי מצב שבו יהודי יבחר לרצוח תינוק", הוא אומר כעת. "נראה לי לא הגיוני שבדנ"א של היהדות יש דבר כזה. זה מתאים לאסלאם. טרוריסט זה מי שמציב לעצמו מטרה פוליטית ורוצח חף מפשע למען הערך הזה. אני שואל: יש מישהו שקבע את המניעים של אותם נערים יהודים שנעצרו? האם הם אכן התכוונו לרצוח תינוקות? אם הם אומנם עשו את זה, האם ידעו ורצו לרצוח תינוקות? בעיני הם לא טרוריסטים, אלא פורעי חוק, אנרכיסטים, רוצחים, אבל לא טרוריסטים".



גם לגבי הטענות שהשמיעו חוגים בימין נגד חוקרי החשודים ברצח של משפחת דוואבשה בכפר דומא, שלפיהן בחקירתם היה לכאורה שימוש בעינויים, לח"כ זוהר יש מה לומר. "דיברתי על זה בישיבת סיעת הליכוד השבוע עם דמעות בעיניים", הוא אומר כעת. "הסברתי שאני לא יכול לעכל מצב שבו יהודי מענה יהודי. זה נראה לי משהו שלא יעלה על הדעת. אני שומע שמועות על המתרחש במרתפי השב"כ וטענות על כך שמבצעים שם עינויים. אני לא יכול לחיות עם זה. אפשר לברר את האמת בלי עינויים. הפיגוע בדומא גרם נזק ביטחוני אדיר למדינה, אבל בואו לא נאבד פרופורציות, אי אפשר להתעלל ביהודים".