פרשת המכרז לתפקיד שגריר ברזיל: מכרז חדש למינוי שגריר ישראל בברזיל יצא לדרך היום (חמישי) לאחר שהושמעו חילוקי דעות בנושא המועמדות של דני דיין לתפקיד. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דורי גולד, מנכ"ל משרד החוץ, ודיין עצמו הופתעו לשמוע על המכרז ומיד הוציאו הודעת הביטול. ייתכן כי לא היה תיאום בין משרד החוץ לנתניהו. בהודעת הביטול נכתב כך: "דני דיין ממשיך להיות השגריר המועמד מטעמנו. המברק שהתפרסם הבוקר, בו היו גם עוד משרות, נבע מטעות טכנית. כאמור- המשרה של שגריר בברזיל איננה מתפנה".



לפני שנודע כי מדובר בתקלה טכנית שררה הפתעה כיוון שבעבר טען נתניהו כי אם ברזיל תדחה את מינוי דיין לשגריר - לא יהיה מועמד אחר. תחילת פרשת המינוי היא לפני כחצי שנה, אז הודיע נתניהו כי יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, דיין, יהיה שגריר ישראל הבא במדינה



דיין הוא יליד ארגנטינה, בן 59, בעל תואר שני במימון והיה בעברו יו"ר מועצת יש"ע בין השנים 2013-2007. במהלך השנים האחרונות, עסק דיין בניסיון לעזור בפעולות הסברה בארץ ובחו"ל ולקידומה של ישראל. בעבר היה גם ממקימי ובעלי חברת אלעד מערכות תוכנה ושימש כיו"ר מועצת המנהלים שלה ושל החברות הבנות. מינויו של דיין הוכרז כבר לפני כחצי שנה, אולם הממשלה בברזיל סירבה לקבלו בגלל שהוא גר בהתנחלות ובגלל דעותיו המדיניות: דיין מתנגד להקמת מדינה פלסטינית.


"דני דיין כבר לא יהיה שגריר בברזיל" 

בחודש ינואר השנה תקף דיין בחשבון הטוויטר שלו את חברת הכנסת ציפי לבני והציג אותה כאשמה בעיכוב המינוי: "14 ח"כים פעלו ללא לאות נגד המינוי שלי בברזיל: 13 חברי הרשימה המשותפת וציפי לבני אחת". בתגובה ענתה לו לבני: "דני לא פעלתי נגד המינוי. אני בעד שגרירים ראויים ומוכשרים שמייצגים את הממשלה ואתה בוודאי כזה. מה שגורם נזק לישראל אינו המינוי שלך, אלא מדיניות הממשלה, כפי שגם אמרתי בראיון. אבל אתה לא צריך לשלם את המחיר. אני בעד שהממשלה תתעקש על המינוי אם הוא מייצג את עמדותיה". 

כאמור, נתניהו הצהיר בתחילת השנה כי אם ברזיל תדחה את מינוי דיין לשגריר לא יהיה מועמד אחר. כך שהשגרירות תמשיך לפעול שם ללא שגריר אלא רק עם ממלא מקום, מה שיפגע ביחסים בין המדינות. בתגובה להחלטת המינוי פרסמו 40 דיפלומטים ושגרירים בכירים של ברזיל מכתב פומבי שהופנה לממשלה במדינתם, ובו קראו לדחות את מינויו של דיין. זאת, לטענתם, בשל התנהלות "לא דיפלומטית" של ממשלת ישראל סביב העניין.



לפני כחודש החלו להישמע קולות הטוענים כי דיין כבר לא ימונה לשגריר. אחד מהם היה ח"כ צחי הנגבי, שטען כי "דני דיין כבר לא יהיה שגריר בברזיל. אין לי ספק בכך. הם ימשכו חצי שנה ועוד חצי שנה וחבל שנשלה את עצמנו", כך העריך יו"ר ועדת החוץ והביטחון, בדיון שקיימה הוועדה בפרשת סירובה של ברזיל לקבל את דיין כשגריר ישראל. באותו מעמד הוסיף כי "עלינו לפנות לראש הממשלה ולדאוג שמי שלא רצה את דיין כשגריר בברזיל, יקבל אותו במקום לא פחות חשוב ומכובד כנציג דיפלומטי של מדינת ישראל. אלה הם כישוריו, אלה הן יכולותיו".