פרס ניחומים לדני דיין? לאחר שבחודשים האחרונים התעכב מינויו של דני דיין לשגריר ברזיל, ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו החליט הבוקר (שני) למנות אותו לקונסול הכללי בניו יורק. דיין יחליף את עידו אהרוני, איש משרד החוץ, שמסיים את תפקידו. בשיחה עם גל"צ אמר הבוקר דיין לאחר ההודעה על המינוי: "מי שלא רצה אותנו בברזיליה קיבל אותנו בניו יורק". בזאת מסתיימת הפרשה שהחלה לפני כשבעה חודשים, עם ההתנגדות בברזיל למינוי של דיין, בשל עברו כיו"ר מועצת יש"ע. 



"כשנתניהו ביקש ממני בחודש אוגוסט ליטול על עצמי את תפקיד השגריר בברזיל, אני ביקשתי שני תפקידים - את האו"ם או את ניו יורק. האו"ם היה תפוס אז קיבלתי את ניו יורק ואני חשב שאוכל לעשות את התפקיד טוב", סיפר דיין בשיחה עם "מעריב אונליין", והוסיף: "אני מעריך שאכנס לתפקיד בקיץ". עוד סיפר: "אני מאמין ביכולתי לבצע מהפכה בהסברה הישראלית בצפון אמריקה, שניו יורק היא הלב הפועם שלה. אדע לנהל דו-שיח מכיל ומכבד עם כל רבדי היהדות האמריקאית, אורתודוקסים כרפורמים, ליברלים כשמרנים ועם תומכי שתי המפלגות. כל זאת, תוך ייצוג נאמן ומאמין בעמדות ישראל". 

לשאלת רזי ברקאי בגל"צ, האם "התקפלנו בפני ברזיל"?, ענה: "לא הייתה ברירה, מי שלא רצה אותנו בברזיליה קיבל אותנו בניו יורק. אין לי ספק שזה מקרה יוצא דופן, ואם היינו מחכים כמה חדשים התמונה הייתה משתנה והמינוי שלי היה מתקבל".

דיין. צילום ארכיון: פלאש 90


סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הגיבה הבוקר למינוי: "מינויו של דני לאחד היעדים האסטרטגיים בארצות הברית הוא אמירה חשובה לעולם - מדינת ישראל תתברך בנציג ראוי שגר בהתיישבות ביהודה ושומרון ויישא מסר חשוב לפיו ממשלת ישראל עומדת מאחורי דני כנציג נאמן וראוי של המדינה". 

דיין הוא יליד ארגנטינה, בן 59, בעל תואר שני במימון וכיהן בין השנים 2013-2007 כיו"ר מועצת יש"ע. בשנים האחרונות עסק דיין בניסיון לעזור בפעולות הסברה בארץ ובחו"ל ולקידומה של ישראל. היה גם ממקימי ובעלי חברת אלעד מערכות תוכנה ושימש כיו"ר מועצת המנהלים שלה ושל החברות הבנות. מינויו של דיין הוכרז כבר לפני כחצי שנה, אולם הממשלה בברזיל סירבה לקבלו בגלל מגוריו בהתנחלות ובשל דעותיו המדיניות.

האיום של נתניהו


בתחילת השנה הצהיר נתניהו כי אם ברזיל תדחה את המינוי של דיין לשגריר, לא יהיה מועמד אחר והשגרירות תמשיך לפעול שם ללא שגריר, אלא רק עם ממלא מקום, מה שיפגע ביחסים בין המדינות. בתגובה להחלטת המינוי פרסמו 40 דיפלומטים ושגרירים בכירים של ברזיל מכתב פומבי שהופנה לממשלה במדינתם, ובו קראו לדחות את מינויו של דיין. זאת, לטענתם, בשל התנהלות "לא דיפלומטית" של ממשלת ישראל סביב העניין.

לפני כחודש החלו להישמע קולות הטוענים כי דיין כבר לא ימונה לשגריר. אחד מהם היה ח"כ צחי הנגבי, שטען כי "דני דיין כבר לא יהיה שגריר בברזיל. אין לי ספק בכך. הם ימשכו חצי שנה ועוד חצי שנה וחבל שנשלה את עצמנו", כך העריך יו"ר ועדת החוץ והביטחון, בדיון שקיימה הוועדה בפרשת סירובה של ברזיל לקבל את דיין כשגריר ישראל. באותו מעמד הוסיף כי "עלינו לפנות לראש הממשלה ולדאוג שמי שלא רצה את דיין כשגריר בברזיל, יקבל אותו במקום לא פחות חשוב ומכובד כנציג דיפלומטי של מדינת ישראל. אלה הם כישוריו, אלה הן יכולותיו".