חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי פרסם עם צאת יום הזיכרון לשואה ולגבורה פוסט נוקב בעמוד הפייסבוק שלו בו טען כי הנקמה היא ערך חשוב ומוסרי והבהיר כי אין זה תפקידו של הפרט במדינה לבצע את אותה נקמה, אלא תפקידה של המדינה "בדרכים לגיטימיות". סמוטריץ' התייחס לרצח הנער אבו חדיר ובני משפחת דוואבשה והבהיר כי אין מדובר בגזענות. "צעדי נקמה פסולים כדוגמת רצח הנער מוחמד אבו-חדיר והרצח בדומא (ככל שהוא בוצע אכן על ידי יהודים) הם חמורים ואסור שיקרו אבל הם לא נובעים מגזענות - שמשמעותה שנאת האחר רק כי הוא אחר - או מרצון של מישהו בחברה הישראלית להשמיד את האומה הערבית. הם משקפים כעס ושאיפת נקמה, צודקים כשלעצמם, על רקע האויבות ומלחמת ההשמדה שמנהלים נגדנו הערבים. הם פסולים וחמורים מאחר ונקמה היא אמנם ערך חשוב ומוסרי אלא שהיא מסורה לידיה של המדינה ולידיו של החוק ויש לה דרכים ומטרות מסוימות שכנגדן מותר להפנותה. היא אינה מסורה לפרט ולא יכולה להיות מכוונת כלפי כל מטרה שמזוהה עם האויב. משום כך מדובר בטעות ואף בפשע שעל מי שחוטא בו להיענש. אבל זה משהו אחר בכלל משנאת היהודים האנטישמית שמעולם לא נדרשה לסיבה בכדי להרוג ולפגוע ביהודים. אז למרות שחיצונית זה אולי נראה אותו דבר, זה ממש לא".



סמוטריץ' הוסיף "במאמר מוסגר" כי "ניתן להניח שאם מדינת ישראל לא היתה מוחקת, בהשפעת המוסר הנוצרי המעוות, את המילה נקמה מהלקסיקון שלה והיתה עושה את זה בדרכים לגיטימיות ומרתיעה את האויב, לא היינו נתקלים במקרים הקשים הללו של אנשים פרטיים שנוטלים את החוק והנקמה לידיים".



את הפוסט פרסם סמוטריץ' לאחר דבריו השנויים במחלוקת של סגן הרמטכ"ל, יאיר גולן, שאמר בטקס לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה כי "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 90-70 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום ב-2016".  בטקס ליום הזיכרון לשואה במכון משואה, הוסיף גולן: "אין יותר קל ופשוט מלשנוא את הזר. מלעורר חרדות ומלהלך אימים. מהתבהמות התקרנפות והתחסדות. ביום השואה ראוי לדון ביכולתנו לעקור מתכונו ניצנים של חוסר סבלנות. ניצנים של אלימות. של הרס עצמי בדרך ההידרדרות המוסרית. יום השואה הוא הזדמנות לחשבון נפש לאומי".



סגן הרמטכ"ל יאיר גולן. צילום: הדס פרוש , פלאש 90
סגן הרמטכ"ל יאיר גולן. צילום: הדס פרוש , פלאש 90



מנגד הבהיר סמוטריץ' כי "באמת באמת, אין שום קשר בין תופעות שליליות שמתרחשות היום במדינת ישראל ואליהן כיוון, ככל הנראה, סגן הרמטכ"ל לבין השואה ולקחיה". לדבריו אין מקום להשוואה שערך לכאורה סגן הרמטכ"ל. "סימון בטלאי צהוב והגבלת תנועה ומקום מגורים היו אחד מסממני האנטישמיות הנאצית בגרמניה. הפרדה גזעית באוטובוסים ובבתי הספר היתה מסממני מדיניות האפרטהייד הפסולה בארצות הברית ובדרום אפריקה. הצבת מחסומים, הטלת מגבלות תנועה והפרדה באוטובוסים, הנעשים ביהודה ושומרון בין יהודים לערבים מסיבות ביטחוניות הנובעות ממצב המלחמה ששורר כאן, אף שמבחינה טכנית יש בינם לבין הדוגמאות הקודמות קווי דמיון, הם משהו אחר בכלל. זה שכאן ובגרמניה זרחה אותה שמש לא אומר שהנאצים ואנחנו זה אותו דבר".



סמוטריץ' הוסיף כי אין מקום להשוואה בגלל המאבק בו ישראל מצויה לטענתו. "במדינת ישראל מתנהלת מלחמה. צד אחד בה מבקש להשמיד את הצד השני ואת מדינתו בשל אנטישמיות ושנאת יהודים. הצד היהודי דווקא מושיט יד לשלום וכל שהוא מבקש זה לקום מעפר, לקומם מחדש את מדינתו הריבונית ולחיות בשקט ובשלווה במולדתו ההיסטורית. אם הערבים לא היו נלחמים בנו לא היה נהרג כאן ערבי אחד. אם הערבים לא היו רוצחים בנו השכם והערב לא היה כאן יהודי אחד שמבקש לפגוע בהם. טעויות ואפילו פשעים שמבוצעים מהצד שלנו במסגרת המלחמה הזו ומכוונים כנגד האויב אינם קשורים לזיכרון השואה ולקחיה".