ביקורת פנים: יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן מתנגד לדרישת ישראל ביתנו לחוקק חוק שיחייב מתן עונש מוות למחבלים. הנושא נידון הבוקר (ראשון) בין הצוותים הקואליציוניים של ישראל ביתנו לליכוד. ח"כ פולקמן אמר למעריב אונליין: "בעיניי חוק עונש מוות למחבלים הוא חוק הצהרתי ומיותר, אולי נוסיף גם חיסולים בכיכרות כדי שזה ישלהב את העם"? לדבריו, הוא לא רואה מצב שבו מחוקק יכול לחייב את בית המשפט לגזור עונש מוות: "אזרחי ישראל מצפים מהפוליטיקאים לעסוק בנושאים שמטרידים אותם בחיי היום יום כמו יוקר המחיה, ביטחון, תעסוקה, שכר חיילים ועוד, ולא בחוקים שהם הצהרתיים בלבד. בסופו של יום ההחלטה האם להשית עונש מוות היא החלטה של בית משפט ואני לא רואה אפשרות לחייב מנדטורית לגזור עונש מוות".

ח"כ פולקמן הוסיף כי כדי לגזור עונש מוות בבית דין צבאי על מחבלים, יש צורך שהתביעה תדרוש עונש כזה, ושבית הדין יאשר אותה: "שהפוליטיקה של מדינת ישראל תתעסק במבצע אזרחי המדינה ולא בחוקים מהסוג הזה". עם זאת, הדגיש הח"כ כי מדובר בעמדתו האישית, משום שסיעת כולנו טרם קיימה דיון בנושא וטרם קיבלה החלטה. "אני מניח שישנם אנשים שיש להם דעות כמוני. נקיים על כך דיון ונחליט". ח"כ פולקמן אמר כי "סיעת כולנו תמשיך לשמור על מעמד בית המשפט העליון, על צה"ל, ועל שיח לא מתלהם כפי שעשתה במהלך הקדנציה כולה".

ח"כ רועי פולקמן. צילום: יח"צ

 

המו"מ עם ישראל ביתנו: הוויכוח על הפנסיה

בתוך כך, גורמים בקואליציה אומרים כי יתכן והמשא ומתן הקואליציוני עם ישראל ביתנו ייחתם רק מחר בשל הוויכוח בסוגיית הפנסיה לעולים והצורך לנסח את סעיף עונש המוות למחבלים בחוק הדין הצבאי. בשל כך, הצגת והשבעת השרים החדשים תדחה ליום שלישי או רביעי.

ח"כ ד"ר נחמן שי (המחנה הציוני), דרש היום מהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לוודא קיום דין שווה לכל ציבור העולים בישראל, ולעצור את ההחלטה המפלה בהטבות הפנסיה כפי שסוכמה בין הליכוד וישראל ביתנו. במכתב רשמי אמר ח"כ שי, יו"ר שדולת האזרחיות והאזרחים הוותיקים בכנסת:  "אני דורש לכלול בהסכם המתגבש תשלום לכלל ציבור הקשישים, מכל העליות העונים להגדרה דומה של חוסר כיסוי או צבירה זעומה של הפנסיה בצורה מלאה ושוויונית". ח"כ שי הדגיש כי המצוקה הקיימת רחבה ועולים ותיקים משלל עליות שותפים לה: "אל לנו להפלות בין עולה ועולה. עקרון השוויון חייב להיות נר לרגלינו".
 
עוד הוסיף ח"כ שי: "כל הטבה שתינתן צריכה לחול על כלל קבוצות העולים, באופן שוויוני והולם, ללא יוצא מן הכלל. אסור לנו בשום פנים ואופן להפנות להם עורף, עלינו להבטיח את המשך עתידם וקיומם בכבוד". באוצר חוששים כי פתיחת מסגרת התקציב הדו-שנתי, שגם כך מכיל עודף הוצאות על הכנסות בגובה 15 מיליארד שקל, עלולה בהמשך להוביל לקיצוץ תקציבי. בהיעדר מקורות תקציביים חלופיים מציעים באוצר לפרוס את התוספת לאורך עשר שנים.

המו"מ עם אביגדור ליברמן ייחתם רק מחר? צילום: :יונתן סינדל, פלאש 90