המערכת הפוליטית ממהרת להגיב על הודעתו של שר הביטחון לשעבר משה יעלון, שהכריז היום (חמישי) בכנס הרצליה כי הוא מתכוון להתמודד בבחירות הבאות על הנהגת המדינה. במהלך נאומו, ביקר שר הביטחון לשעבר את התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי ההנהגה הפכה להיות "נגררת ומתלהמת". כמו כן אמר כי תוכנית הגרעין האיראני אינה מהווה איום ממשי, וכי "מן הראוי שההנהגה בישראל תחדל להפחיד את אזרחי ישראל". במפלגת הליכוד, אליה השתייך יעלון, מסרו הערב בעקבות דבריו: "משעשע לראות באיזו מהירות יעלון הפך את עורו. רק לפני חודשים אחדים הוא אמר: 'איראן היא דאגה קיומית לישראל', והיום בכנס הרצליה כשהפך לפוליטיקאי, הוא אמר שאין דאגה קיומית לישראל. מה שרואים משם לא רואים מכאן". 

בהודעה שמסר לאחר מכן ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות דבריו של יעלון, אמר: "ביטחון זה עניין רציני. אי אפשר לומר בכנס במינכן לפני ארבעה חודשים שאיראן היא איום קיומי לישראל והיום בכנס בהרצליה לומר שאיראן היא לא איום קיומי לישראל. אי אפשר להביע אמון מלא בהנהגה כשאתה בפנים ולומר את ההפך הגמור כשאתה בחוץ, ולכן לא צריך לייחס חשיבות לכל הניגוחים הפוליטיים הללו". עוד אמר נתניהו: "מנהיגות אמיתית לא מתכחשת לאיומים, היא רואה אותם נכוחה והיא נערכת לטפל בהם וזה בדיוק מה שנמשיך לעשות ברצינות, באחריות ובשיקול דעת למען ביטחון ישראל".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) התייחס גם הוא באופן ישיר לדבריו של יעלון ואמר כי "האיום בנשק גרעיני מאיראן לישראל נדחה עם חתימת ההסכם במקרה הטוב לעוד 10-15 שנה. הכוונות של ההנהגה האיראנית הנוכחית להשמיד את ישראל לא השתנו בשנים האחרונות. שר הביטחון לשעבר, שהוא לוחם ומפקד עתיר זכויות בביטחון ישראל, יודע גם יודע את שתי העובדות הללו. מוזר, עד לפני חודש היה איום כזה, כנראה שהאיום יחזור ברגע שהוא יחזור לכנסת".
ומהצד השני של המפה הפוליטית, חבר הכנסת עומר בר לב (המחנה הציוני) התייחס דרך חשבון הטוויטר שלו להודעתו יעלון כי ואמר: "אני מברך את בוגי על החלטתו להתמודד על הנהגת המדינה, למרות חילוקי הדעות המדיניים בינינו ולאור הערכים המשותפים. תמיד טוב להתמודד מול אדם כמוהו".  


משה יעלון בכנס הרצליה, היום. צילום: עדי כהן צדק



"שיטות נלוזות של הפרד ומשול"

כאמור, במהלך הכנס שהתקיים היום, מתח השר לשעבר ביקורת על נתניהו והכריז כי הוא יתמודד על הנהגת המדינה בבחירות הבאות: "בחודש שעבר התפטרתי מתפקידיי, בהודעתי הבהרתי כי אשוב לחיים הציבוריים ואתמודד על ההנהגה בבחירות הבאות. אם יש משהו שמדיר שינה מעיניי וגורם אלו לא משאיות הנשק ללבנון, וגם לא ניסיונותיה של איראן. הסדקים בחברה הישראלית הם המדירים שינה מעיניי, העובדה שההנהגה שלנו הפכה להיות נגררת ומתלהמת".
 
שר הביטחון לשעבר התייחס לדיווחים לפיהם הבית הלבן מתנגד להעברת תוספת תקציבית לביטחון ישראל ואמר כי "חלק מעצמתה של ישראל באה לידי ביטוי ביחסים עם ארצות הברית, ועם הקשרים העמוקים בין הממסדים של המדינות. ארצות הברית עומדת לצידנו ותמשיך לעמוד. בתקופת כהונתי כשר ביטחון, הדברים אף עוגנו וחוזקו עם מקביליי, ובצבאות ומערכות המודיעין. היחסים עם ארצות הברית הם רבי משמעות לישראל ואל לנו לשחק עם העניין הקריטי הזה. אנשי משרד הביטחון עסוקים בהסכם הסיוע של ארצות הברית, ואני מקווה שהסכם כזה אכן יקרה". 

"אלפי פניות של אזרחים ישראלים, ודאי מחברי ליכוד שונים, שמאסו במתרחש, הבהירו לי שיש כמיהה לשינוי, שינוי כיוון ותקווה חדשה", סיפר יעלון, "יש תקווה חוצה מחנות. אזרחי מדינת ישראל ראויים להנהגה ממלכתית, ושלא תזגזג ותסתתר מאחורי לשמור על השלטון, ולהחליש את האיזונים בשיטות הנלוזות של הפרד ומשול, משרתי הציבור. מנהיגות שבאה לפלג את העם. בלתי נסבל בעיניי שהנהגה זאת משסה ומפחידה בין ימין ושמאל, ערבים ויהודים, ועדות שונות".


משה יעלון נפרד מחיילי משרד הביטחון בסיום תפקידו. ארכיון: אריאל חרמוני


"אנחנו זקוקים למנהיגות שלא מאפשרת הרמת יד. אפשר לחלוק על אקטיביזם שיפוטי. אנחנו זקוקים למנהיגות המכבדת את בית המשפט, ושאינה עסוקה בהסתה כנגד מערכת המשפט. מנהיגות שלא חותרת לשעבד את התקשורת למען הישרדותה. התקשורת בישראל חייבת להיות חופשית ולא מאוימת, ושאנשים יוכלו להגיד את כל מה שהם רוצים מימין ומשמאל, הנהגה שתחנך את הדור הצעיר לאדם באשר הוא אדם. אנחנו צריכים הנהגה שתיאבק בהדרת נשים באופן מובהק. הנהגה שלא מבססת את השנאה כלפי יהודים, ערבים, שמאלנים או אנשי קיבוצים רק כדי לקושש קולות", אמר יעלון ברומזו לאמירתו של נתניהו טרם הבחירות כי "המוני ערבים נוהרים אל הקלפיות".