שר הביטחון לשעבר אהוד ברק תקף באופן חסר תקדים את ממשלת נתניהו והכריז כי "אם הממשלה לא תתעשת" - הוא מתכוון לשוב לפוליטיקה ולהביא להפלתה: "אני קורא לממשלה להתעשת. ולחזור מייד אל הפסים. אם לא תעשה כן - יהיה על כולנו,  כן, כולנו - לקום ממקומות מושבינו, הנוחים והפחות נוחים - ולהפילה, דרך מחאה עממית ודרך פתק הבוחר - לפני שיהיה מאוחר מדי".

בנאומו של ראש הממשלה לשעבר ברק ב"כנס הרצליה", הוא תקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאל: "למה אנחנו רואים יום יום אצל הממשלה והעומד בראשה: פסימיות, פסיביות, חרדה, שיתוק? במקום בטחון עצמי, אומץ וכוח להחליט ולפעול, קורבניות בכיינית טבולה ברחמים עצמיים? - במקום תחושת גאווה בכל לב ישראלי". 

"פילוג ופיצול, הסתת איש ברעהו, גישת ״סכסך ומשול״ - במקום טיפוח אמיתי של אחדות העם לצד הזכות לחלוק זה על זה, והכרה פשוטה כי בסופו של יום מה שמשותף לכולנו גדול וחשוב לעין ערוך ממה שמפריד בינינו, התלהמות והתבהמות, שיח שנאה והשתקה - במקום שיח סובלני וקשוב שמכיר בריבוי הגוונים והתרבויות בתוכנו".
 

"גרעין פנאטי השתלט על הליכוד"

"קרתה 'השתלטות עויינת'. ממשלת הימין בעיקר של השנה האחרונה - אינה ממשיכת דרכם של ז׳בוטינסקי ובגין. גרעין פנאטי של אידיאולוגיה קיצונית השתלט על הליכוד, תוך ניצול פרצות בחוקת הפריימריז, ו״טיהר״ את הנהגת הליכוד מכל מי שערכי הדמוקרטיה היו חשובים לו יותר מפופוליזם או הישג רגעי. ובהמשך - דרך שימוש חוזר בפחדים ובחולשות של העומד בראש - ניצחה עמדתם", חרץ ברק.

"האג׳נדה שלהם הפכה למובילה - כאשר ההנהגה הפורמלית נגררת אחריהם. ואל נטעה - נתניהו בראשה נושא באחריות לפעולות ממשלתו ה״חטופה״ ומחדליה בין אם מדובר בחולשת דעת או אופי, בין אם מדובר ב״סינדרום שטוקהולם״, ובין אם זו ״התגלות״ מאוחרת של עמדות היסוד שלו בהשראת משפחתו וסביבתו הקרובה", הוסיף ברק.

"אף מנהיג איננו מאמין עוד לאף מילה של נתניהו"

"המציאות החיצונית - באיזור ובעולם, אכן קשה ומאתגרת - ולא באשמת הממשלה", סייג ברק, "הסדר האזורי קרס, והעולמי - מתנדנד. מוסלמים טובחים מוסלמים (הרבה יותר מ״כופרים״) בהיקף שלא נודע כמותו בעת החדשה. טרור מתפשט בכל רחבי העולם. ישראל איננה ולא היתה מעולם ״סיבת הסיבות״ לטרור הג׳יהאדי ולתהפוכות ״האביב הערבי״. אמריקה נתפסת כנחלשת, אירופה מיטלטלת בתוך משבר רב-מימדי ובתוך טרור וגל הפליטים. הפלסטינאים רחוקים מלהיות פרטנר אידיאלי. והתשובה לטרור מתוך אוכלוסיות המעורבבות זו בזו - אינה פשוטה כלל".


"תשובות שגובשו דרך הפילטר של אג׳נדה קיצונית, מסוכנת, העלולה לדחוף את ישראל אל מדרון חלקלק שבהמשכו נקודת אל חזור, שחצייתה תסכן את עתיד הפרוייקט הציוני כולו", הזהיר ברק והוסיף כי "גדולי תומכינו בבירות העולם חושדים כי ישראל מתכוונת להמשיך ולשלוט בכל השטחים שנכבשו / שוחררו ב-67 - לתמיד, שישראל איננה מעוניינת ב״שתי מדינות״ - ואיננה רוצה במדינה פלסטינאית לצידה, שישראל מחכה שהעולם יתרגל / יסתגל וישלים עם המציאות הזאת, ומקווה שאירועים קשים - כגון טרור באירופה, והמצב בסוריה - יסיטו ממנה את הקשב. שישראל תסכים ל״אוטונומיה״ עם זכויות מוגבלות לפלסטינאים. אך לא למדינה וששישראל תמשיך בזהירות, בבניה בכל ההתנחלויות ומעבר להן, על מנת לייצר בהדרגה, עובדה בלתי הפיכה".
"נכון שראש הממשלה ושר הביטחון מדברים לאחרונה ממש להיפך. ומדברים כך ביתר שאת ככל שהממשלה מצטיירת יותר ויותר כלכודה בזרועות הפנאטיזם. הצרה היא, שבבירות העולם - בלונדון ובוושינגטון, בברלין ובפריז, במוסקבה ובבייג׳ינג - אף מנהיג איננו מאמין עוד לאף מילה של נתניהו וממשלתו", הוסיף שר הביטחון לשעבר.

"אין איום קיומי על ישראל"

"אנחנו אכן בלב סיכונים, שמעט מדינות חשופות לשכמותם. המזה״ת - סביבה קשה ואכזרית. וישראל תתקיים רק אם בטחונה יהווה ערך עליון בכל פעולותיה. רק ״קיר הברזל״ ישכנע את אויבי ישראל להשלים עם קיומה. ועצם החיים, שהיא תכלית הבטחון, חשוב וקודם לאיכותם. אולם, כרמטכ״ל לשעבר וכמי שעמד שנים ארוכות בראש מערכת הביטחון - אני מבקש לקבוע עובדה חד משמעית. והיא: שאף אחד מהאיומים שהזכרנו, שבאף אחד מהם אין לזלזל ומאף אחד מהם אסור להתעלם - אבל אף אחד מהם איננו היום, או בעתיד הנראה לעין, איום קיומי על ישראל". 
לא אפרט במסגרת זו את כל פרטי המתקפה על הדמוקרטיה שלנו. על בית המשפט העליון, על החברה האזרחית, על חופש הביטוי, על עצמאות התקשורת, על מצפונם המקצועי ואי תלותם של מבקר המדינה, היועץ המשפטי לממשלה, נושאי תפקידים בכירים בצה״ל, שב״כ ומשטרה ועל הרגולטורים ברשות ההגבלים העסקיים, רשות החשמל וכיוב׳. ולהוותנו אף על מנהלי בתי ספר ומחנכים שמגלים ״עצמאות יתר״ מחשבתית. ״חוק ההדחה״ ו״חוק העמותות״ ו״פסקת ההתגברות״ וחקיקת ״הסעות נפרדות״ באיו״ש והחלת החוק הישראלי על המתיישבים באיו״ש - היו ראויים כולם שלא יבואו לעולם.

"אם זה נראה, הולך ונובח כמו ניצני פשיזם - זה ניצני פשיזם"


"אבל רק עיוור או מיתמם, בור או מתקרנף - לא יראה בצירוף כל אלה את תהליך שחיקת הדמוקרטיה ואת ״ניצני הפאשיזם״ שדבקו בממשלה הזאת. כן, כן. כבר אמרתי, לא כמו בגרמניה. כמו במדינות אירופה האחרות ובדרום אמריקה. כן, אני יודע, לפני 90 שנה, לא לפני 70 שנה. אבל אם זה נראה כמו ״ניצני פאשיזם״, הולך כמו ״ניצני פאשיזם״ ונובח כמו ״ניצני פאשיזם״, אז זה ״ניצני פאשיזם״. זהו המצב. ממש כך".
"הציבור חשוף מזה שנים לתעמולה שקרית,הטוענת כאילו קיימת סתירה עמוקה, בלתי ניתנת לגישור, בין צרכי הבטחון החיוניים של ישראל לבין ״פתרון שתי המדינות״.  זהו שקר בוטה. אין סתירה כזאת. כבר הערתי בעבר שאם תכנס בחדר אחד את כל הרמטכ״לים, ראשי השב״כ, ראשי אמ״ן וראשי המוסד לשעבר שחיים עמנו, 90 אחוז מהם יאמרו לכם שפשוט יותר להגן על ישראל מגבול שמשקף את אינטרסי הביטחון ובתוכו רוב יהודי מוצק לדורות, כשלצידו מדינה פלסטינאית - מאשר להגן על ״מדינת לאום יהודית אחת״ הנמתחת מהים עד הירדן ובתוכה מיליוני פלסטינאים", הוסיף ברק.
"מובילים אותנו להוותנו, מזה יותר משנה, ראש ממשלה וממשלה, שהיא חלשה, רופסת וקולנית, גם על פי בכירים מבין חבריה, מתעתעת וקיצונית, שנכשלת שוב ושוב, בהבטחת הבטחון, מקעקעת את רקמת הדמוקרטיה בישראל, כושלת בניהול היחסים עם ארה״ב ובייצוב מעמדה של ישראל בעולם, מחמיצה שוב ושוב הזדמנויות מדיניות, ומשותקת מפעולה לניהול יעיל של הסכסוך גם בהיעדר ״פרטנר״ - משום שמה שעומד באמת בראש סדר העדיפויות של נתניהו וממשלתו היום , איננו בטחון ישראל, ואיננו שמירת הדמוקרטיה, ואיננו אחדות פנימית בעם - אלא קידום זוחל וערמומי, מבלי להודות בכך, של אג׳נדת ״מדינה אחת״ מהירדן לים - אג׳נדה המהווה איום ישיר על עצם זהותה ועתידה של ישראל ועל הפרוייקט הציוני כולו".

זוהי ממשלה נבחרת. אך כפי שאמרתי כאן לפני שנה - ממנה נדרוש את הדין וחשבון. המאזן עד כה מחמיר והולך ושורתו התחתונה מדאיגה ביותר- בתוכנה ובכיווניה כאחד. נדרשת לישראל מנהיגות אחרת,האוחזת במצפן ולא בשבשבת ובתרמילה מגילת העצמאות ולא ,חלילה, ״תורת המלך״, סיכם ברק.