כל השבוע ירגיש כמו שבת? ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת יו"ר ועדת הרפורמות ח"כ אלי כהן (כולנו) להנהגת סוף שבוע ארוך במשק. ההצעה שהגיעה לשולחן השרים לוותה עד הרגע האחרון בלא מעט נקודות מחלוקת, כששר האוצר משה כחלון דרש שההצעה תובא בהסכמה עם התעשיינים. לפי ההצעה, החל משנת 2017, כל עובד יזכה לשישה סופי שבוע ארוכים בשנה, שיוגדרו מיום חמישי ועד שני, והמשמעות היא ששעות העבודה השבועיות של העובדים ירדו מ-43 ל-42, כשההסתדרות רצתה להפחיתן ל-40.



עוד נקבע כי מספר ימי הלימודים של התלמידים יוותר ללא שינוי. מתוך שישה ימי הראשון החופשיים, יומיים יהיו בחופשת הקיץ, וארבעת הימים הנוספים ירדו מחופשת הפסח או מחופשת החנוכה. ההצעה עברה בתיאום מול פורום "הורים נלחמים למען חופש מתואם עם הילדים", שהביע את תמיכתו במהלך וטען כי זהו צעד ראשון לסנכרון ימי החופשה של ההורים והתלמידים בישראל.



היוזמה זכתה לתמיכה רחבה בקשת הפוליטית. ראש הממשלה נתן את ברכתו, ושר האוצר משה כחלון ושר התיירות יריב לוין הודיעו שיתמכו בה. המהלך עצמו כולל צעדים להגברת הפריון במשק ולמעבר להיקף שעות עבודה דומה ל־OECD. מספר שעות העבודה בישראל גבוה לעומת מדינות ה־OECD, שבהן מספר השעות הממוצע עומד על 40 שעות.



לפני ההצבעה מסר ח"כ כהן ל"מעריב־השבוע": "המהלך, שישנה דרמטית את מאפייני העבודה במדינה, כולל תועלות רבות, ובהן צמצום שחיקת העובד, הגברת האיזון בין חיי המשפחה לחיי העבודה, שיפור איכות החיים של הפרט, תרומה לענפים כלכליים וסנכרון ימי החופשה של התלמידים עם ההורים".



ח"כ מאיר כהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה בתגובה להחלטת ועדת השרים, כי המתווה הממשלתי להוספת ימי חופשה היא צעד בכיוון הנכון, אבל לא צעד שלם. הוספת יום ראשון כיום חופש הוא נושא שקידמתי כשרת משפטים מתוך מחשבה שכדי לשמור על האיזון בין הצביון היהודי של המדינה לבין הצורך לענות על צרכי הבילוי והחופש של כלל אזרחי המדינה - יש להגיע לפתרון מאפשר גם בעלות של הוספת יום מנוחה נוסף , קבוע ומדי שבוע - ולא רק שש פעמים בשנה".



לדבריה, "הפתרון שהממשלה מציעה הוא חלקי ויש מקום לקחת צעד קדימה ולהחילו באופן מלא כפי שמופיע בהצעה שלי. אני מקווה שבדיונים המקצועיים בוועדה ייקבע לוח זמנים ברור להחלה מלאה. זהו הצעד הנכון והחכם עבור ישראל".



הקנאביס הרפואי יימכר בבית מרקחת


עוד בוועדת השרים, אושרה היום הסדרה של שוק הקנאביס הרפואי, שתכלול בין היתר את האפשרות לרכוש אותו עם מרשם בבית מרקחת שיקבלו רישיון לכך. מספר העוסקים בתחום אמנם לא יוגבל, אבל הם ייאלצו לעמוד בדרישות של רישיונות ותקנות. עם זאת, שר הבריאות יעקוב ליצמן הדגיש כי הוא מתנגד ללגליזציה כוללת של קנאביס והתריע שהפיקוח על צריכתו שלא לצרכים רפואיים - יוגבר. לדבריו, "הממשלה החליטה היום על רפורמה חשובה, עליה הכרזתי לפני מספר חודשים. הרפורמה תעשה צדק עם אלפי חולים שזקוקים לקנאביס הרפואי למטרת רפואה בלבד. אין כל סיבה שמי שזקוק לקנאביס מסיבה רפואית יסבול ויעבור מסכת ביורוקרטית מיותרת ועל כן יש להביא לשינוי הקיים היום בתחום. אני נגד לגליזציה. שלא תטעו בי". 

קנאביס רפואי. צילום: רויטרס