לכבוד 85 שנה להקמת ארגון האצ"ל: במליאת הטקס נערך טקס מיוחד לציון 85 שנה להקמת האצ"ל היום (שלישי) ובו נשא נאום ראש הממשלה, בנימין נתניהו בו התייחס ללוחמי הארגון: "ניהלתם מאבק בלתי מתפשר לחירות ואתם הייתם בחוד החנית, לוחמי המחתרות. מבחינה מסוימת אתם אנשי האצ"ל הובלתם את עמוד האש לפני עמוד האש. הייתם חלק מגיבוש צבא עברי ומערכה נחושה להקמת המולדת. התרומה שלכם הייתה תרומה מיוחדת ועוצמתית במיוחד של הארגון הצבאי לאומי. היום, כשנשק חדיש נמצא ברשותנו, וכשצה"ל מפגין את יכולתו העליונה, הצעדים של האצ"ל היו צעדים ראשונים של פעוט שרק נולד. אתם עברתם את המרד בשלטון הבריטי, את הנרדפות הכפולה מבחוץ ומבית, את ההגליות, הגרדומים, את המעטים מול רבים באמצעים זעומים, מי שמביא את כל אלה בחשבון, צריך להצדיע לכם. האמונה בצדקת המטרה והנכונות לפעול לטובת עמנו גם במחיר החיים".



"בשבוע הבא אבקר באפריקה", הוסיף נתניהו, "אנחנו מהדקים את היחסים עם המדינות ביבשת, אבל בביקור הזה אני בטוח שארגיש על אדמת אפריקה הכרת תודה עמוקה לאסירי המחתרות שנכלאו בקניה, סודן ואריתריאה, כי גם בניכר תקוותכם לא אבדה. חפרתם מחילות אל החופש ומבצעי בריחה, אחד מהם, יצחק שמיר ז"ל, היה גם ראש הממשלה".



"לאצ"ל יש מקום של כבוד"


"האצ"ל היה קיים כ-17 שנים, אך תולדותיו כללו גם העפלה, התיישבות חקלאית, חינוך ונוער. גולת הכותרת היתה ארבע-חמש שנים של מאבק עיקש וסופי להקמת המדינה. חברי האצ"ל הרגישו החמצה שלא הקמנו את המדינה הרבה יותר מוקדם. אין ספק שהפעילות הממוקדת כרסמה בשלטון והאיצו את ההחלטה של משטר המנדט. יש אמנם סיבות נוספות לעזיבת הבריטים את הארץ, אבל לעיתוי ולתוצאה הסופית הייתה חשיבות עצומה ולאצ"ל יש מקום של כבוד. אילו היינו מאחרים עוד, הקמת המדינה הייתה מתעכבת, שארית הפליטה היתה הולכת לשעבוד ואיש אינו יודע מה היה קורה אם היינו מחמיצים את תפר הזמן הזה. לא נותר אלא להצדיע בהערכה עצומה לסוללי הדרך, אנחנו מצדיעים לכם".


"לוחמים רבים מתרפקים על הימים שכל אנשי המחתרות התנהלו ביחד", אמר נתניהו, "תנועת המרי העברי הייתה פחות משנה, אבל הוכיחה שאחדות פנימית היא מכפילת כוח, לא רק אז, גם היום. מסיבה זו, אני מייחס חשיבות גדולה של כל הכוחות שיכולים ורוצים לחזק את מדינת ישראל. לאצ"ל היו זרועות חשובות גם בחוץ לארץ. אנשי האצ"ל המשיכו לפעול גם לאחר מותו של ז'בוטיסנקי. ידידנו משה ארנס חקר לעומק את העמידה של האצ"ל בגטו ורשה, והמרד פעל ברובו על אנשי בית"ר. זוהי מורשת האצ"ל לדורות. קיר הברזל שחוצץ בינינו לבין אויבנו, הגנה, הרתעה, התקפה. עשיתם זאת במחתרת. זמן קצר לאחר אלטלנה, חשקתם שפתיים והצטרפתם לצה"ל".

"הצעירים רוצים להידמות לכם"


"המהפך השלטוני זיכה את האצ"ל בעדנה מחודשת כי הצנעת חלקו בהשגת עצמאותנו פינתה את דרכה לגאווה. הצעירים רוצים להידמות לכם דרך היחידות המובחרות. פעמים רבות מדובר בנכדים ובנינים שלכם. הם מבינים לצד שאיפותינו לשלום, נהיו אתגרים לחיינו כאן. כל דור מוסיף חוליות לשרשרת הגבורה. מכובדיי, תודה על תרומתכם להשגת עצמאותנו", אמר ראש הממשלה.

בתוך כך, חברי הכנסת הערבים נטשו את אולם המליאה קודם לתחילת הדיון לרגל יום האצ"ל. ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) אמר: "אצ"ל הוא ארגון טרור העומד בכל הקריטריונים של טרור. עצם הדיון הוא התגרות בח"כים הערבים, שכן האצ"ל אחראי על טבח דיר יאסין ומעשים נוראים אחרים".

חבר הכנסת אחמד טיבי הסביר גם הוא את הסיבות להחרמת האירוע: "לא נשתתף בדיון. מי שמטיף מוסר לפלסטינים על מה שמכונה טרור, כדאי לרענן את זיכרונו ולומר כי פיגועי אוטובוסים, פיצוץ שווקים בחיפה, ביפו או בירושלים, חיסול מנהיגים פוליטיים, התנקשויות, פיצוץ בתי מלון, שוד בנקים ומעשי טבח, כונו מלחמת שחרור ומוטב לו שיביט במראה".

לדברי טיבי, "כנראה שטרוריסט הוא מי שעדיין לא השיג עצמאות, לעומת מי שלאחר שהוקמה מדינתו, נקרא לוחם חירות. אצ"ל ולח"י ביצעו את כל המעשים האלה ועל שמם יש רחובות וכיכרות וגם ימי זיכרון בכנסת, תצוגות, ואפילו ראש הממשלה מעלה על נס את מעשי ההרג האלה בטענה שמדובר במלחמת שחרור". טיבי הוסיף כי הכל עניין של איפה אתה עומד, ולמי אתה מתייחס. "מלחמת השחרור הפלסטינית היא מלחמה להשתחרר מהכיבוש כמו שעשו עמים בכל העולם, בעוד שמי שפוגע בפלסטינים ומדכא אותם מטיף לעולם על דמוקרטיה ועל מלחמה בטרור", אמר.

ח"כ אחמד טיבי, החרים את האירוע. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ח"כ אחמד טיבי, החרים את האירוע. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


טיבי הוא לא הראשון שעורך השוואה בין פעילות המחתרות שלפני הקמת המדינה לבין הפלסטינים. לפני שלושה חודשים אמר ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) כי "לפני 1948 היה כאן מנדט בריטי. האצ"ל, הלח"י וההגנה יצאו לרחובות אל מול חיילי המנדט כדי לחולל את מדינתם. מדוע לפלסטינים אסור?".

השר אופיר אקוניס (הליכוד), מיוזמי אירוע יום אצ"ל בכנסת, התייחס לדברי טיבי: "מי שהיה יועצו של ערפאת, הטרוריסט המתועב הגדול ביותר, הוא האחרון שיכול להטיף. אין לנו שום ציפייה שחברי הרשימה האנטי ציונית יהיו שותפים באירוע היסטורי בכנסת ישראל שמציין 85 לארגון שהיה לאבן יסוד בהיסטוריה הציונית".