סערה בקואליציה. יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) החליט שלא להעלות היום (רביעי) לקריאה טרומית את הצעת החוק לביטול חזקת הגיל הרך במתכונת שאושרה בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון השבוע, בעקבות התנגדות עזה לחוק בתוך שורות הקואליציה.



הצעת החוק, אותה יזם ח"כ יואב קיש (ליכוד) בתמיכת השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, היתה אמורה לעלות להצבעה בקריאה טרומית, אלא שהבוקר כינס ח"כ ביטן, ללא ידיעתו של קיש, את הנהלת הקואליציה, שקיבלה הצעת "פשרה" לפיה ביטול חזקת הגיל הרך תחול רק על פעוטות מגיל שנתיים וחצי ומעלה ולא מגיל אפס, לפי הנוסח של ח"כ קיש.



ח"כ ביטן גם הציב אולטימטום לקיש, לפיו הוא נדרש להצהיר מעל דוכן הכנסת כי הוא מקבל את השינוי בהצעת החוק, ולא, ההצבעה תדחה בארבעה חודשים. עוד קבע ח"כ ביטן כי אם ח"כ קיש יתעקש בכל זאת להעלות היום להצבעה את הצעת החוק שלו, הקואליציה תפיל אותה.



לפי הצעת החוק של קיש, תבוטל ההעברה האוטומטית של ילדים בגיל הרך להורים גרושים לידי האם, ועל בית המשפט יהיה להתחשב בשני שיקולים בקביעת משמורת: טובת הילד ומימוש מקסימלי של הורות משותפת, ללא העדפה מוקדמת של אחד ההורים.



ההצעה עוררה התנגדות עזה בקרב ארגוני נשים, אך גם בתוך שורות הקואליציה, כשאת ההתנגדות הובילו יו"ר סיעת הבית היהודי, שולי מועלם רפאלי, וכן ח"כ רחל עזריה (כולנו). ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה השבוע שהחוק יקודם רק בקריאה טרומית ויוקפא למעשה למשך ארבעה חודשים במהלכו תבחן ועדת מומחים את ההצעה.



אלא שהבוקר, בשל הלחצים הקואליציוניים, כינס כאמור ח"כ ביטן את הנהלת הקואליציה וקיבל החלטה שמשנה את עיקרי החוק והלכה למעשה מביאה לטרפודו.




יו"ר סיעת הליכוד שכח את מי הוא מייצג"


ח"כ קיש הגיב בזעם ואמר: "יו"ר סיעת הליכוד שכח את מי הוא מייצג ומתנהג כיו"ר סיעת הבית היהודי. לא ייתכן שהוא ישב איתי רק אתמול ויסכם איתי בצורה חד משמעית דבר אחד, ואז מאחורי גבו של חבר סיעתו יכנס הנהלת קואליציה ויסכם דבר אחר לחלוטין. יתרה מכך, לזמן לישיבת הנהלת הקואליציה למי שאיננו שייך ואף מתנגד להצעת החוק שלי, ואפילו לא להודיע לחבר סיעתו, זו בושה וחרפה ומעילה באמון של חברי סיעתו".



בעקבות החלטת הנהלת הקואליציה, והלחצים שהועלו עליו, התרצה לבסוף ח"כ קיש והסכים להסיר מסדר היום של מליאת הכנסת את הצעת החוק, ועם זאת, הודיע: "לא נתפשר על עתיד ילדינו, לילד מגיעים שני הורים. בילדים לא סוחרים. חבל שיו"ר הקואליציה נכנס לחוק שהוא לא מבין בו בכלל, זאת לאחר שהטעה את ראשי הסיעות בקואליציה והציע פשרה שלא היתה מקובלת עליי.אני אוכל להעלות את החוק מתי שאראה לנכון, לאחר שועדת השרים אישרה זאת בצורה ברורה.".



קודם לכן אמר ח"כ ביטן: שוחחתי עם הצדדים וניסיתי להגיע להסכמה. לאחר משא ומתן ארוך המתנגדים הסכימו שחזקת הגיל הרך תהיה מגיל שלוש שנים והיוזם לשנתיים, לכן הצעתי שנתיים וחצי. הרבה מאוד גורמים בתוך ומחוץ לליכוד מתנגדים לביטול חזקת הגיל הרך ואין טעם לערער את הקואליציה כשמדובר בקריאה טרומית בלבד".



לדבריו, מדובר בנושא מורכב וחשוב לכל הצדדים וחבל שנושא כל כך חשוב נצבע בצבעים של שחור או לבן. לא מדובר בסוגיה פוליטית ואסור בנושא כזה לכופף ידיים. ההחלטה של הנהלת הקואליציה ברורה, מאוזנת, יש להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים ואני מצפה שכך יהיה".



המתנגדות מרוצות


מתנגדות החוק לא הסתירו את שמחתן. יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, הגיבה בסיפוק רב על ההחלטה של יו"ר הקואליציה שלא לבטל את חזקת הגיל הרך: "קבלת עמדתי כי אין לבטל את חזקת הגיל הרך היא ניצחון לעקרון טובת הילד. המציאות המשתנה והרצון למעורבות של האבא והאמא בגידול ילדיהם מחייב דיון ציבורי על משמעות החזקה כפי שהחוק הגדיר אותה עד היום. אולם ביטולה המוחלט היה יוצר מציאות שאף אחד לא היה רוצה בה והיא פגיעה בילדים".



ניצחון לעיקרון טובת הילד. ח"כ מועלם רפאלי. צילום: מרק ישראל סלם
ניצחון לעיקרון טובת הילד. ח"כ מועלם רפאלי. צילום: מרק ישראל סלם



לדבריה, הצעת החוק תעבור לוועדת החוקה, חוק ומשפט ושרת המשפטים תקים צוות מומחים שידון בנושא בכללותו. "אני מודה לח"כ דוד ביטן שקיבל את עמדתי, המבוססת על מחקרים רבים שנעשו בעניין וכי הוא שותף להבנה כי טובת הילד חייבת להיות העיקרון המנחה".



ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה בתגובה: "אני שמחה כי הנהלת הקואליציה החליטה לא לקדם את החוק במתכונתו הנוכחית. שינוי בחזקת הגיל הרך לא יכול להיעשות בבריונות ובכיפופי ידיים, אלא רק בהסכמה רחבה. לנגד עינינו טובת הילדים וההורים ולכן הסכמנו להגיע לפשרות בעניין. העובדה שיוזמי החוק לא מוכנים לשום פשרה מעידה שטובת המשפחה והילדים לא נגד עיניהם אלא רק מאבקי כוח, אגו ונקמנות. לא מחוקקים חוקים מתוך כעס ואמוציות, יש לנו אחריות ציבורית לילדי ישראל. אמשיך לפעול למען השגת פשרה בנושא יחד עם סיעות הקואליציה".



יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח״כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו), אמרה :"אני אמנם מהתומכים לביטול מלא של חזקת הגיל הרך, כיוון שמעבר למשמעות בעיצוב התפיסות החברתיות והמגדריות המשחררות את האישה מהכבלים ההיסטוריים, יש לכך חשיבות רבה בהכרת זכותם של הילדים לדמות של אב ואם גם כשאלה מתגרשים. יחד עם זאת, אני מקבלת בברכה את הפשרה שהושגה, כיוון שכבר הגיע הזמן להוציא את העגלה הזאת מהבוץ. שינויים חברתיים לוקחים זמן ולאחר שפורצים את המחסום הראשון באומץ, ניתן להמשיך ולקדם אותם לדורות הבאים".



מלשכתה של השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, יוזמת החוק המקורי לביטול מוחלט של חזקת הגיל הרך, שהיתה מנוע עיקרי בקידומו גם בכנסת הנוכחית, טרם נמסרה תגובה רשמית למתיחות בתוך סיעתה, הליכוד, סביב הצעת החוק.



"הפשרה מחזירה אותנו לנקודת ההתחלה"


עו"ד אמיר שי, עורך דין המייצג אבות בהליכי גירושין ומשמורת משותפת,  אמר בתגובה, כי "לא יעלה על הדעת שבישראל 2016 יחוקקו חוק שמעגן העדפה מגדרית ואפליה. גילו של הילד במקרה הזה לא רלוונטי - יש לו שני הורים ולשניהם צריכה להינתן הזדמנות שווה לקחת חלק בחייו. מהי טובת הילד אם לא מעורבות הורית מלאה- של שני ההורים, ללא תלות במגדרם".



תנועת "הורים שווים" (של האבות הגרושים) ארו בתגובה, כי "תנועת הורים" שווים שמה לה למטרה להביא לשוויון בין הורים לאחר הגירושין. העברת החוק בוועדת השרים לחקיקה קידמה את החברה בישראל הרואה לנגד עיניה את טובת הילד. אנו מבינים את השיקולים שבעטיים ההצבעה עלולה להדחה מהיום למועד מאוחר יותר. במידה ולא יימצא רוב מצביעים היום החוק ייפול וידחה לדיון רק בעוד חצי שנה, כלומר ההישג של העברת החוק בוועדת השרים יתמוסס.



"תנועת 'הורים שווים' מתכוונת להיפגש בשבועות הקרובים עם חברי הכנסת ולהסביר את החשיבות של ביטול החזקה. בנוסף, ניסיונות הפשרה לשנות את גיל החזקה לנמוך יותר מחזירות אותנו לנקודת ההתחלה. אין הבדל בין חוק הקובע את החזקה לגיל שנתיים או גיל שש. עדיף להותיר את החוק כפי שהוא ולא לתת גושפנקה לעוולה הזו".