שר החוץ המצרי סאמח שוקרי ערך אתמול ביקור מפתיע בישראל - הביקור הרשמי הראשון של שר חוץ מצרי בארץ זה תשע שנים - ונפגש פעמיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. השניים דנו ביוזמתו של נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי: חידוש המו”מ עם הפלסטינים תמורת התקרבות של מדינות ערב לישראל. בפגישותיהם גם הפציר שוקרי בראש הממשלה לקבל את יוזמת השלום הצרפתית, שישראל טוענת כי היא מרחיקה את הצדדים ממגעים ישירים. השניים גם דנו במצב הביטחוני הנפיץ בחצי האי סיני וביחסים בין ישראל למצרים. על פי הגורמים הדיפלומטיים, הפגישה היא הכנה לביקור של נתניהו במצרים לפגישה עם הנשיא.



גורמים מדיניים ציינו כי נתניהו העלה בפגישות את עניין הישראלים המוחזקים ברצועת עזה וביקש את עזרת מצרים במאמצים להשיבם. השר שוקרי השיב בחיוב. לפי הגורמים, הפגישות היו באווירה טובה מאוד. לדבריהם, חל שינוי לטובה במדיניות של קהיר, שבא לידי ביטוי בנכונותה לתת פומבי ליחסים הטובים עם ישראל.



בפתח הפגישה הראשונה אתמול בין השניים אמר נתניהו: ”הסכם השלום בינינו הוא אבן היציבות באזור שלנו. אני מברך את הצעתו של א־סיסי ואת יוזמתו לשלום עם הפלסטינים וליוזמה רחבה יותר באזור. אני קורא לפלסטינים להצטרף למצרים ולירדן ולפתור את הבעיות בינינו. אנו רוצים שחזון שתי מדינות לשני עמים יהפוך למציאות”.



זמן קריטי למזרח התיכון




השר שוקרי אמר: “זה זמן קריטי למזרח התיכון. הקונפליקט בין הישראלים לפלסטינים גבה אלפי קורבנות. הפלסטינים רוצים להקים מדינה ואילו הישראלים שואפים לביטחון וליציבות. הטרור גובר והופך לאיום קיומי. מצרים מחויבת לתהליך שלום. חזון שתי המדינות יכול להפוך למציאות”.



בפתח ישיבת הממשלה אתמול התייחס נתניהו לביקור ההיסטורי ואמר שהוא “מלמד על השינוי שחל ביחסי ישראל ומצרים, לרבות קריאתו החשובה של הנשיא א־סיסי לקדם את תהליך השלום, גם עם הפלסטינים וגם עם מדינות ערב. שר החוץ של מצרים בא בשליחותו של נשיא מצרים, אנו מקדמים אותו בברכה. אני מבקש גם להודות לעורך הדין יצחק מולכו שתרם רבות למימוש הביקור הזה”.



בחודש מאי אמר נשיא מצרים כי קהיר מוכנה להשקיע כל מאמץ כדי לתרום לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים, והדגיש כי “קיימת הזדמנות עצומה להשגת שלום”. באופוזיציה בירכו על ביקורו של שר החוץ המצרי בישראל וקראו לנתניהו לנצל את הביקור כדי לקדם יוזמה מדינית.



ברכות מימין ומשמאל



ח”כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה כי “ביקורו של שר החוץ המצרי חשוב ויש לברך עליו. כעת על ראש הממשלה למנף את הביקור לקידומה של יוזמה אזורית שבחסותה יותנע מחדש התהליך המדיני עם הרשות הפלסטינית. היעדרה של יוזמה מדינית מרע את מצבה של ישראל, ביטחונית וכלכלית כאחד, ויש לקוות שהביקור יסמן את תחילתה של תקופה בונה ואופטימית יותר”.



יו״ר השדולה לפתרון הסכסוך הישראלי־ערבי ומזכ״ל העבודה חיליק בר בירך אף הוא על הביקור ואמר: “מוטב מאוחר מלעולם לא. הסכסוך עם העולם הערבי בכלל והפלסטינים בפרט הוא הסוגיה הבוערת ביותר בישראל, וכל צעד לכיוון הסדר או פתרון הסכסוך הוא מבורך”.



“אני מקווה שהפגישה תניב פרי אמיתי ושלא מדובר בעוד מס שפתיים או בניסיון של נתניהו ללכת עם ולהרגיש בלי. המצרים הם שער חשוב למעורבותו של העולם הערבי המתון בפתרון הסכסוך הישראלי־פלשתיני, מעורבות שהיא חובה כדי באמת לפתור הסכסוך. אם מדובר במאמץ אמיתי וכן להתקדם לפתרון אני מבטיח לראש הממשלה שמפלגת העבודה תתמוך בכל מהלך שכזה מהאופוזיציה”, הוסיף ח”כ בר.



חברת ועדת החוץ והביטחון, ח”כ ענת ברקו (הליכוד), אמרה כי “מדובר בביקור חשוב מאוד, המלמד על התקרבות בין מצרים לישראל. יש לקוות שהביקור יוביל ליוזמה אזורית. זה בהחלט סימן לבאות. עד היום מי שהוביל הרבה במהלכים בזירה הייתה מצרים. אני שמחה שהיא חוזרת למרכזיות שלה”.


“לאט לאט מפסיקים באזור לראות בישראל את האויב האולטימטיבי. אני חושבת שהמפגש הולך לקראת הסדר אזורי. העניין הפלסטיני לבדו לא מחזיק מים”, אמרה ח”כ ברקו.



ואילו סגן השר איוב קרא (הליכוד) אמר כי “הביקור נותן לגיטימציה וגושפנקא לממשלת ישראל ולהליך השלום האמיתי כולל ההתקרבות הצפויה עם העולם הערבי השפוי בראשות סעודיה”. לטענתו, ידוע לו על עוד לפחות שתי מדינות שאין להן יחסים עם ישראל שביקשו לפתוח ביחסים בילטרליים עם ישראל, והפניות נבדקות כרגע.