"הגיע הזמן שמדינות זרות יפסיקו לנסות להשפיע דרך הדלת האחורית על ההחלטות של מדינת ישראל. אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר ויש לברך על כך שארגונים לא יוכלו להסתיר את מקורות המימון שלהם". כך אומר יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), לקראת ההצבעה היום (שני) במליאת הכנסת על אישור חוק העמותות בקריאה שנייה ושלישית.



מדובר בהצעת חוק ממשלתית שיזמה שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), שאליה מוזגו שתי הצעות חוק פרטיות של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ושל רוברט אילטוב (ישראל ביתנו).



אלף הסתייגויות



ההצעה מעוררת התנגדות עזה בקרב מפלגות האופוזיציה, שהגישו עד כה למעלה מאלף הסתייגויות לחוק. לדיון הוקצו שש שעות, ולקראת אישורו יתקיימו כ־50 הצבעות. ההצבעה הסופית צפויה לקראת שעות הלילה המאוחרות.



על פי החוק המוצע, עמותות המקבלות את עיקר מימונן ממדינות זרות יחויבו לחשוף זאת בכל דיון בכנסת, במסמכים ובדוחות שהן מפרסמות. העמותות גם יחויבו לדווח לרשם העמותות על תמיכה ממדינות זרות, והנתונים יתפרסמו באתר של רשם העמותות, בפרסומים שונים של העמותות ובמכתבים שלהם לנבחרי ציבור.



בדיונים בכנסת, לפי ההצעה, יצטרכו נציגי העמותות להזדהות ולהצהיר כי העמותה שהם מייצגים מקבלת מימון זר. נציג של העמותה שידבר בישיבה של ועדה בכנסת יהיה חייב להביא לידיעת יו"ר הוועדה את עובדת היותו נציג של עמותה או חברה לתועלת הציבור שעיקר התקציב שלה מישויות מדיניות זרות.


עם זאת, בניגוד להצעה המקורית, לא תחול על נציגי העמותות חובה להצטייד בתג מזהה, שעליו יירשם כי העמותה מקבלת מימון מישות מדינתית זרה. על מי שיעבור על הוראות החוק יוטל קנס בסך 29,300 ש"ח.



כתם שחור בספר החוקים



באופוזיציה טוענים כי מדובר בכתם שחור בספר החוקים של מדינת ישראל ובחוק אנטי-דמוקרטי שנועד לרדוף עמותות שמאל, שכן 25 מתוך 27 העמותות שהחוק מתייחס אליהן מזוהות כעמותות שמאל.



הגרסה שתובא היום לאישור מליאת הכנסת היא גרסה מרוככת, שהוצאו ממנה חובת ענידת תג זיהוי בכנסת, והוסרה ממנה גם הצעה להחיל את החוק על עמותות המקבלות מימון זר מגורמים פרטיים.



ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) מתח אתמול ביקורת חריפה על הצעת החוק ואמר: "ארגוני זכויות האדם הם ארגונים שקופים לגמרי, שכל תרומותיהם מדווחות. לכן אין שום צורך אמיתי בחוק העמותות, והוא נועד רק כדי להסית את הציבור. לממשלה הכושלת הזו אין תשובות בשום תחום: אין ביטחון אישי, אין ביטחון חברתי, יש עוני, יש משבר דיור. וכשאין להם פתרונות, הם מחפשים שעיר לעזאזל ועוברים להסתה. אז איפה באמת נחוצה שקיפות? אצל ארגוני הימין הקיצוני - כמו מועצת יש"ע, ועד מתיישבי השומרון, אם תרצו ועמותת אלע"ד. הם מקבלים תרומות בשווי מיליונים מחו"ל, אולם שם בוחרת הממשלה להטיל חסיונות ולטשטש את נתיב הכסף".