מבוכה בקואליציה. הממשלה תביא השבוע לאישור מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את תזכיר חוק תאגיד השידור הציבורי שיאפשר לדחות את פתיחתו עד לאפריל 2017. אך דבר זה לא הפריע הבוקר (ראשון) ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) להודיע כי הוא יוזם הצעת חוק לביטול חוק תאגיד השידור הציבורי. ח"כ ביטן אמר את הדברים בישיבת שרי הליכוד, שקדימה לישיבת הממשלה. לדבריו, "לא צריך לדחות את עליית השידור, אפשר לבטל את התאגיד ולהישאר עם רשות השידור הקיימת ולהגיע לאותה תוצאה".



לטענתו של יו"ר הקואליציה, "המשך קידומו של התאגיד יעלה למשלם המסים הרבה יותר מאשר שימוש ברשות השידור הקיימת". הוא הסביר כי מאחר ואגרת הטלוויזיה בוטלה ורשות השידור החלה בתהליך התייעלות פנימית, אין עוד טעם בקידום תאגיד השידור החדש. יצוין כי ח"כ ביטן טרם ניסח את הצעת החוק, והוא מתכוון לעשות זאת רק בחודש אוקטובר, עם שובה של הכנסת מפגרת הקיץ. נראה כי סיכוייה של ההצעה החדשה קלושים לנוכח ההתנגדות העזה לעצם הרעיון בסיעת כולנו.



משה כחלון ובנימין נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


ארדן תקף, רגב תמכה


הצעתו של ביטן, מעוררת מחלוקת בקואליציה. השר לביטחון פנים,
 גלעד ארדן, אחד מיוזמי חוק השידור הציבורי, תקף בחריפות את יו"ר הקואליציה, ואמר: "צר לי על הצעת החוק שמקדם ביטן לביטול הקמת תאגיד השידור הציבורי עליו עמלתי. זו טעות, ואני מקווה שראש הממשלה יבהיר שהוא מתנגד נחרצות ליוזמה זו". לדבריו של השר ארדן, "גם הצעה זו - אם תקודם או תיראה כבעלת סיכוי - תקשה עד מאד להקים את התאגיד כיוון שעיתונאים יחששו להצטרף לגוף תקשורת שלא בטוח שיקום".


לעומת ארדן, שרת התרבות והספורט, מירי רגב, הביעה תמיכה ואמרה במהלך ישיבת הממשלה בנושא התאגיד החדש: "לא נבחרנו להיות עבדים של פקידים". לדבריה, "זו טעות חמורה להעביר את החוק במתכונתו הנוכחית - אין אחריות בלי סמכות. לא יתכן שלשר התקשורת אין שליטה במינויים ובהתנהלות של התאגיד הציבורי שממומן מכספי הציבור". עוד הוסיפה רגב, ששלחה היום מכתב חריף ליו"ר התאגיד החדש, בדרישה "למנוע את המחטף המתהווה במינוי מנכ"ל התאגיד", כי "מקימים כאן עוד סניף של הברנז'ה שלא פועל על פי עקרונות מנחים המחויבים בשידור ציבורי, כמו ייצוג הולם ורב תרבותיות שיבטיחו ביטוי של מגוון הקולות בחברה הישראלית".


הביעה תמיכה, השרה מירי רגב. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


"תרגילים מסריחים, משחק אכזרי"



יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, אמר בתגובה כי "סיכומים צריך לכבד. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון סיכמו שתאגיד השידור הציבורי יפתח ב-1 בינואר, וכך יהיה". לדבריו של פולקמן, "תקשורת חופשית היא אבן יסוד של דמוקרטיה בריאה וכמו שמפלגת כולנו שומרת על מעמדה של בתי המשפט ומרסנת חוקים שעלולים לפגוע בדמוקרטיה, גם כאן נוודא שמעמדו של תאגיד השידור הציבורי החדש יהיה איתן. אני מציע לפוליטיקאים להפסיק לבחוש בשוק התקשורת, ולהתרכז בעשייה חברתית וציבורית שלשמה נבחרנו לכנסת".



ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), הגיב גם הוא להודעת ביטן: "עם כל הכבוד לביטן, המשחק האכזרי הזה בתאגיד השידור והאיומים על כלי תקשורת לא היו מתאפשרים ללא ידיעתו וללא אישורו של ראש הממשלה שמנצח על מקהלת ההשתקה של חופש הביטוי. לכל פארסת התאגיד, כולל במקרה הזה יש מטרה אחת- החלשת השידור הציבורי עד כדי גסיסתו ובלימת כל ניסיון להקים שידור ציבורי עצמאי".

 עוד הוסיף רוזנטל, כי "התרגילים המסריחים האלו מותירים את פרנסתם של אלפי משפחות עובדי רשות השידור ומאות העיתונאים ואנשי המקצוע שבחרו כבר לעבור לתאגיד החדש בחוסר ודאות. לראש הממשלה ולנאמנו זה לא אכפת, המטרה מקדשת את האמצעים". יש לציין כי ח"כ ביטן הדגיש כי מדובר ביוזמה שלו וכי היא לא על דעת ראש הממשלה בנימין נתניהו.



"הסכמים יש לכבד". יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן. צילום: יח"צ


"הוצאה להורג של התקשורת החופשית"


יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) התייחס גם הוא ליוזמת יו"ר הקואליציה ומסר: "זה רעיון עיוועים ולא יותר מסיבוב על התקשורת והכי גרוע על העובדים - כי הוא מגדיל בתחושתם את חוסר הודאות". יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, ביקר גם הוא את המהלך: "מתוך שכרון כוח ואובססיה לחסל את השידור הציבורי, הממשלה שעטה אל עבר פרויקט הרפתקני וכעת מחפשת את הדרך ליסוג לאחור ולרדת מהעץ עליו טיפסה. אין לדעת מה קורה בדיאלוג המרושע שבין מר ביבי לאדון נתניהו, אך אני קורא לו ולקברניטי הממשלה הזו לחדול את ההתעללות הבלתי נגמרת בציבור עובדי הרשות, ולהפסיק את בזבוז הכספים המופרך שקורה בדרך שבין פירוק הרשות להקמת יצור הקלעיים החדש". גילאון, שהצעתו להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית על סוגיית השידור הציבורי, נדחתה על ידי הכנסת ביום רביעי האחרון, הוסיף: "אין שלטון תקין שראוי להמשיך ולכהן בתפקידו לאחר מחדלים מסוג זה שהובילו נתניהו וחבריו בשידור הציבורי של ישראל". 


ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), אמרה כי "נתניהו וביטן מתגלים כסמי וסוסו של הפוליטיקה, כשמגרונו של ביטן יוצאות פעם אחר פעם מילותיו של נתניהו. כשחובטים בביטן צריך להבין שנתניהו הוא שמנהל את הקרב נגד התקשורת החופשית - הוא הרמטכ״ל בקרב הזה, ביטן משמש רק כדובר צה"ל". בהמשך דבריה, פנתה חרת הכנסת ליו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל, "להודיע כי הוועדה תימנע מלקדם את הצעת החוק לדחיית תחילת עבודת תאגיד השידור הציבורי, עד אשר הקואליציה לא תתחייב כי אין בכוונתה לקדם את חוק ביטן".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ), מסר: "דוד ביטן לקח על עצמו את תפקיד המוציא להורג של התקשורת החופשית, בשליחותו של נתניהו. אחרי שבשבוע שעבר הודיע ביטן שהתקשורת 'יותר מדי חופשית', היום הוא עבר לשלב הביצוע". לדבריו של פריג', "ההצעה הזו היא הוכחה נוספת לכך שלא המוכנות של התאגיד היתה הסיבה לדחיית תחילת עבודתו, אלא רצונו של נתניהו לנטרל כל סיכוי שהתאגיד יהפוך לכלי תקשורת חזק ובועט. שר האוצר כחלון צריך להחליט האם ימשיך לתת לנתניהו ושליחיו להשתולל, או שלשם שינוי יעמוד על משמר התקשורת החופשית וינטרל את הצעת נתניהו - ביטן".

 

מיתוג חדש לשידור הציבורי: "כאן כדי להישאר"


בתוך כך, היום בבוקר נחשף המיתוג החדש של השידור הציבורי, תחת שם חדש: "כאן". בהודעה מטעם הנהלת התאגיד בנושא, שנמסרה הבוקר, נכתב כי "המיתוג החדש מסמל את המחויבות לתת ביטוי למגוון הזרמים בחברה הישראלית ולפלורליזם המאפיין אותה. יו"ר מועצת "כאן", גיל עומר, הסביר כי "אנחנו כאן בכדי להישאר. הציבור הישראלי יפגוש אותנו בכל מקום – בדיגיטל, בטלוויזיה וברדיו. החל מה-1 לינואר, בכוונתנו להעניק לעם ישראל שידור ציבורי עצמאי, בלתי תלוי ואיכותי, כזה שיביא לידי ביטוי את כל הכוחות הטובים ביותר אשר ישנם כאן".

"כאן כדי להישאר". המיתוג החדש של השידור הציבורי. צילום: יח"צ