ועידת מפלגת העבודה שהתקיימה אתמול בבית החייל בתל אביב, נפתחה בקריאות בוז כלפי יו"ר המפלגה, ח"כ יצחק הרצוג. "לך הביתה", צעקו לו המפגינים, על רקע ההצבעה על הצעתו של הרצוג לדחות את הפריימריז להנהגת המפלגה בשנה. אך למרות הבוז, נרשם ניצחון מוחץ להרצוג, כשצירי העבודה אישרו בהצבעה חשאית את הצעתו. הבוקר (שני), מתייחס שוב הרצוג בראיון בגל"צ, לקבלת הפנים הרועשת, ותוקף את המפגינים ואת חבריו למפלגה שעמדו מאחוריהם. כמו כן, התייחס הרצוג לתדרוך שערך אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו לכתבים המדיניים, בו אותת להרצוג כי הדלת לממשלה עדיין פתוחה וכי הוא שומר את תיק החוץ למטרה זאת.



"אם מתנהגים כמו חבורת לה פמיליה - נעקור את זה משורש. זו מפלגה מלאת חיים ויש מי שגאה בה ונמשיך להיות גאים בה. זה לא לה פמיליה. זה נמאס למי שנתן לי אתמול ברוב מוחץ גיבוי", אמר הרצוג על המהומות שהתחרשו בוועידה אתמול. לדבריו של יו"ר האופוזיציה, "צריך לסלק את מי שניסה לפוצץ את הוועידה באלימות ובברוטליות. יש מיאוס עצום והתוצאה היא תמיכה ברורה בדבר אחד, שמפלגה דמוקרטית תתנהג בדמוקרטיות, שתהיה תרבות ויכוח. מי שהגיע ואמר שהוא מתנגד אפילו לא הציג עמדה, לא עלה לנאום ולהציג את הצד השני".




קריאות בוז בוועידת העבודה, אתמול. צילום: אבשלום ששוני




למה לא ללכת לבחירות כעת אם אתה משוכנע שתנצח?
"ההחלטה היא רחבה מהסקירה התקשורתית בנושא, והיא כוללת בניית מוסדות שבוטלו בתקופת יחימוביץ. זה גורם לוואקום שהוא חלק מהבעיה, ולכן אנו הולכים קודם לשורת מהלכים של שיקום מוסדות המפלגה. אם הייתי עושה בחירות מיד כמו נתניהו בליכוד, היו אומרים שזה מחטף".



כיום בסקרים יש לכם 13-15 מנדטים. המצב שלכם לא טוב
"כולם נורא גיבורים בסקרים של רגע, אבל אין להם שום יתרון. הם מבטאים אולי אווירה או תחושה, אבל העובדה היא שאנו הסיעה השנייה הגדולה בכנסת".



אתמול נתניהו אמר שהוא שומר לך את תיק החוץ, מהי תגובתך?
נתניהו מפריח את זה כדי למנוע בעיות אצלו בבית. לא רק שאין לו מה להציע - הוא בהיסטריה. זה בגלל שבנט ושקד אומרים לו את האמת בפרצוף על השידור הציבורי אז הוא מגיב בהתאם, אבל אין לו באמת מה להציע. לסיום הוסיף על המגעים לממשלת איחוד: "עשיתי אז את המהלך מתוך הזדמנות נדירה שהייתה, עכשיו נתניהו במקום אחר לגמרי - הוא צריך ללכת הביתה, ואני - לא נכנס לממשלה".  



"לא נכנס לממשלה". נתניהו והרצוג, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"קריאת הבוז החמורה ביותר - מפיו של הרצוג"


חברת הכנסת שלי יחימוביץ התייחסה גם היא הבוקר לאירועים בוועידה אתמול. בראיון לערוץ 10 אמרה כי "מה שקרה אתמול זה כאילו ראש הממשלה נתניהו יבוא ויגיד יש לי רוב קואליציוני, בואו נדחה את הבחירות בשנתיים. מי שמוסמך לבחור את יושב ראש המפלגה הם חברי המפלגה, לכן קריאת הבוז החמורה ביותר נשמעה מפיו של הרצוג. הוא בא וכאילו אמר לחברי המפלגה 'אני לא צריך אתכם, מוותר על הבחירות הדמוקרטיות במפלגת העבודה ומשריין עוד קדנציה'. אני ממש מתנערת מהעובדה שמי שמחה מדובר במחנה שלי. זהו מחזה לא נעים לעין שלא מוסיף בריאות למפלגת העבודה, והארכת כהונה מלאכותית בניגוד לדמוקרטיה לא משפרת את מצבנו". 

 
כזכור, הוועידה התכנסה אתמול בבית החייל בתל אביב על רקע המתיחות הגואה בין הרצוג לבין מחנה מתנגדיו במפלגה, ובראשם הח”כים שלי יחימוביץ' ואראל מרגלית, שביקשו לטרפד את ניסיונו לדחות את הבחירות המקדימות לתפקיד היו”ר ליולי 2017. את הוועידה פתח המזכ”ל ח”כ חיליק בר, שהזמין לדוכן הנואמים את הרצוג - ומיד ניתן האות להתפרצות המתוכננת היטב. עשרות מצירי הוועידה, שתפסו מבעוד מועד מקום בשורות הראשונות, התייצבו על רגליהם וקראו במשך דקות ארוכות קריאות קצובות “בוז’י הביתה, בוז’י הביתה”, כשהם משתמשים גם במשרוקיות וחלקם עוטים מסכות עם דיוקנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, רמז לניסיונות של הרצוג לחבור לממשלתו.
 
מולם התייצבו תומכיו של הרצוג, שניסו להשיב בקריאות משלהם תוך שהם צועקים “שלי הביתה, שלי הביתה”, כשהם מכוונים לעברה של יחימוביץ', שנכנסה לאולם רק בשיאה של המאומה. המזכ"ל בר ניסה להציל את המצב וקרא בגרון ניחר לעבר המפגינים: “אנחנו הרוב במפלגה ואנחנו גאים בה ואף אחד לא יגיד לנו אחרת. מי שרוצה הביתה – שילך הביתה ואל תאיימו עלינו. תתביישו לכם. ראיתי שהגעתם עם תמונות שמשוות את בוז’י לארדואן ולפוטין. לא ניתן לכם לפוצץ את הבית שלנו. רוצים לפוצץ אותו? לכו לבית אחר”. כשהצעקות רק הלכו וגברו, החליט בר בעצה אחת עם הרצוג להמשיך במהירות בסדר היום של הוועידה. הוא שאל שלוש פעמים האם יש מישהו מהמתנגדים לדחיית הפריימריז שמבקש לדבר, ומשלא מצא אחד כזה – הזמין את הרצוג לשאת את נאומו.

ועדת העבודה, אמש. צילום: אבשלום ששוני


 

"את הכסף סופרים במדרגות"

 

כשהרצוג ניגש אל המיקרופונים הגיעה המהומה לשיאה - שריקות בוז וצעקות בעד ונגד החרישו את האוזניים. “זה הבית שלי, פה נולדתי”, ניסה היו"ר לומר, אבל לשווא. הוא פנה לתומכיו וקרא: “אולי תראו להם! תגידו להם שכך לא מפריעים”.אחר כך התעמת הרצוג עם מתנגדיו וקרא לעברם: “כלב הולך על ארבע כבר קראו לי וזה לא עוזר. אני לא זז לשום מקום. נשמור על הבית נגד מסיתים, מעלימים ומפוצצים. נלך להצביע ונאמר את דברנו בגדול”. דבריו לא הצליחו לשכך את המהומה, ואז התפרץ הרצוג לעבר המכריעים ושאג בגרון ניחר: “אתם רוצים שנהיה ‘לה פמיליה’ או שנתנהג כמו מפלגה דמוקרטית?”. כאן קטע הרצוג את נאומו ומאות צירי הוועידה מיהרו אל הקלפיות לומר את דברם.
 
 
הרצוג אמר לאורך כל היום כי “את הכסף סופרים במדרגות”,כלומר שאת התוצאות סופרים בקלפי. ואכן, ארבע שעות לאחר שהוועידה התכנסה הכריז המזכ”ל בר על התוצאות: מתוך 1,158 החברים שהגיעו לוועידה הצביעו 750 (65%) בעד ההצעה של היו"ר, 402 (35%) הצביעו נגדה ושישה צירים נמנעו. “האויב הוא בחוץ ולא בבית”, סיכם ח”כ בר והקהל קרא “ביבי הביתה, ביבי הביתה”.בדרכו של הרצוג החוצה מבית החייל דיווחו לו מן הסתם עוזריו את ההודעה שהגיעה מלשכת ראש הממשלה: נתניהו עדיין שומר לו את תיק החוץ.