מאבק מבית: דוח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן" עוד לא פורסם וכבר ההשלכות העתידיות שלו מעוררות סערה פוליטית. הערב (שלישי) פורסם בחדשות 2 כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מנסה למנוע מראש את קיום ועידת החקירה הממלכתית בנושא וכי הוא מתכנן להדיח את ח"כ אורן חזן מהוועדה לביקורת המדינה, לאחר שאמר בעבר כי יצביע בעד הקמת ועדת חקירה ממלכתית.



הסערה החלה לאחר שבשבוע שעבר יוסף שפירא, מבקר המדינה, רמז בפני ראש הממשלה כי אם ינסה למנוע את פרסומו של דוח המבקר בנושא ניהול מבצע "צוק איתן" – הוא ימליץ על הקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא המלחמה. איומו של המבקר שפירא מתייחס למקרה בו נתניהו, אשר סופג ככל הנראה ביקורת חריפה על ניהולו את המבצע בדוח, ינסה להשתמש בפרוצדורה זו. ההערכה היא כי האיום בנוגע לוועדת חקירה ממלכתית תגרום לממשלה לא למנוע את פרסום הדוח.



מבקר המדינה יוסף שפירא. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מבקר המדינה יוסף שפירא. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"זו לא הפעם הראשונה שמורידים את הראש של מנהיגים בליכוד"


ח"כ חזן התייחס לדברים ואמר כי "אין זו הפעם הראשונה שמורידים את הראש של מנהיגים בליכוד המעזים להביע דעה עצמאית לטובת הציבור ומתפקדי הליכוד. זה קרה עם גדעון סער, עם כחלון שאולץ לפרוש, עם דני דנון שפוטר מתפקידו כסגן שר הביטחון עת ביקר את מחדל המנהרות, עם גלעד ארדן שנענש ועם ישראל כץ שלקחו לו תיק בכנסת הקודמת כי העז להרים ראש".



עוד אמר חזן: "לא מפתיע ואסור להתבלבל כשהדבר מגיע שעות לאחר שחשפתי את הבלוף של השידור הציבורי בוועדת הכלכלה והודעתי כי שידור ציבורי חופשי הוא בנשמת אפה של הדמוקרטיה. הרי ברור כי הדברים הם מדם לבי כי אף אחד לא יכול לחשוד בי שהתקשורת אוהדת אותי. כל שליחותי בכנסת ישראל היא למען עם ישראל, ארץ ישראל ותנועת הליכוד בה גדלתי, צמחתי ולה אני מחויב. אין ספק כי מדובר באקט נפוץ במזרח התיכון של עריפת ראש למען כך ששאר חברי הכנסת בליכוד ימשיכו לחשוש, לדבר ולהרים ראש".



"לא יעזרו לנתניהו המשחקים שלו". ח"כ קארין אלהרר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"לא יעזרו לנתניהו המשחקים שלו". ח"כ קארין אלהרר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, התייחסה לכוונה להדיח את ח"כ חזן מהוועדה לביקורת המדינה ואמרה: "לא יעזרו לבנימין נתניהו כל המשחקים שלו. הוועדה לביקורת המדינה בראשותי, תדון בדוח המבקר בנושא 'צוק איתן' בצורה העניינית ביותר והרצינית הראויה לדוח. כל מי שנוגע לדוח הזה יהיה חלק מהדיון וכל מי שצריך לשאת באחריות ייאלץ לעשות זאת. ראש הממשלה פועל משיקולים פוליטיים בלבד ולא ברור ממה הוא כל כך חושש".



המחנה הציוני בתגובה להשעיית חזן: "ביבי מפחד מחזן. הוא מפחד מביקורת ובעיקר מפחד שהביקורת על 'צוק איתן' תראה שהוא חלש מול החמאס - שהוא טוקבקיסט ולא מנהיג. איזה מחדל ביבי מסתיר? מה הוא מפחד שיתגלה? שיגיד את האמת לציבור. האמת על כישלונותיו הביטחוניים והמדיניים של נתניהו תיחשף גם אם ינסה לסתום פיות ולאיים".



"דוח לא רציני של מבקר לא רציני"


כזכור, בחודש מאי נחשף כי מבקר המדינה עובד על דוח הבודק את התנהלות בכירי הממשלה והצבא במבצע "צוק איתן", ההכנה אליו והתמשכותו על פני 51 ימים תוך אבידות רבות. לפי דיווחים, הדוח הכיל ביקורת קשה על ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון והרמטכ"ל בני גנץ. בעקבות הדיווחים ראש הממשלה וסביבתו החלו במתקפה נגד הדוח וכינו אותו "דוח לא רציני של מבקר לא רציני".



כמו כן, לאחרונה, הורים שכולים שאיבדו את ילדיהם במבצע יצאו לתקשורת בדרישה כי דוח המבקר יפורסם: "אנחנו דורשים לקבל לידנו את דוח מבקר המדינה על 'צוק איתן', כולל הנושאים החסויים", אמר אילן שגיא, אביו של סמל ארז שגיא ז"ל, שנהרג במבצע "צוק איתן". "איבדנו את הבן הכי יקר. הם, שהיו אחראים על ניהול המלחמה שימשיכו בחייהם, אבל לנו החיים נגמרו", אמר האב השכול, זאת לאחר הדלפתה של טיוטת הדוח אתמול.