הקבינט המדיני-ביטחוני יצביע בשבועות הקרובים על ההצעה להקים נמל ימי לרצועת עזה שיוקם על אי מלאכותי, כך אמר יוזם הרעיון, שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ לג'רוזלם פוסט בראיון שיתפרסם במלואו ביום שישי. בשנים האחרונות מקדם כ"ץ את התכנית ולאחרונה היא זוכה לתמיכת הממסד הביטחוני, שמודאג מן האפשרות שקריסה כלכלית ברצועה תביא למלחמה נוספת.



"העולם רואה את ישראל כבעלת אחריות על עזה", אמר כ"ץ, וטען כי הקמת נמל תסייע לתושבים לפרנס את עצמם ותשפר את מעמדה הדיפלומטי של ישראל בעולם.



ישפר את מעמדה של ישראל בעולם. ישראל כ"ץ. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
ישפר את מעמדה של ישראל בעולם. ישראל כ"ץ. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90



לדבריו, המהלך לא ישנה את האידאולוגיה של חמאס, אבל לפתיחת הרצועה למסחר עם שאר העולם יש פוטנציאל לשמש כגורם ממתן על חמאס. "בסופו של דבר", אמר כ"ץ, "המהלך עשוי להחליש את האחיזה של חמאס, משום שהמשטר האסלאמי יאבד את השליטה המוחלטת על שני מיליון תושבי עזה".



השר כ"ץ טען כי אי אפשר להמשיך במצב הנוכחי. "ישראל צריכה ליזום וללוות את הקמת הנמל, אבל התנאי הוא שאנחנו לא נשלם עליו". לדבריו, הקמת האי צפויה לקחת חמש שנים ולעלות כ-5 מיליארד דולר וכי חברות פרטיות ומדינות יכולות להגיע להבנות כיצד לממן את הפרויקט. הנמל יחובר ליבשת בגשר עם עמדת ביטחון ולישראל תהיה הזכות הבלעדית להשגיח ולבדוק את כל הספינות והסחורה שיגיעו לנמל.