סערת הסלמונלה בתלמה: פקחי משרד הבריאות יגיעו הבוקר (ראשון) לביקור במפעלי חברת "יוניליוור" שבערד, זאת על רקע החשש כי הזיהום שהתגלה במוצרי החברה הגיעו לרשתות השיווק ומשם לצרכנים. שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס להליך הבדיקה ואמר הבוקר בראיון לגל"צ: "אינני יודע אם הם שיקרו או לא ידעו, אך יש הרבה דברים שמפריעים לי נורא שם. החלטנו שוב לשלוח לשם נציגים היום והם יחקרו את שאירע".

על תחילת הפרשה סיפר: "לפני שבוע אנחנו קיבלנו הודעה שיש בעיה בחלק מהמוצרים, ולכן ירד לשטח ראש מנהל בריאות הציבור ובדק את שאירע. לא סמכנו עליהם והגענו למקום, שם שוכנענו לפי החברה שלא יצא שום משטח, זה מה שהם אמרו. אנחנו אלה שאילצנו את החברה לפרסם כי יש דבר כזה, הם אמרו שהם לא חייבים להודיע לציבור, ועובדה שהפרסום הוביל לזה שמצאו באחד המרכולים את חלק מהמשטח הנגוע". כמו כן הדגיש השר, כפי שנמסר בשבוע שעבר מטעם משרדו, כי לא יהסס להטיל סנקציות על יוניליוור במידת הצורך: "בהתחלה סמכנו על החברה, על אף שאילצנו אותה לפרסם את הנתונים. אם יתברר לנו ששיקרו לנו - ברור שלא אהסס לפעול נגד החברה".

שר הבריאות יעקב ליצמן. צילום ארכיון: אביר סולטאן, פלאש 90
מה למשל?

"יש כל מיני אופציות, אבל צריך להתייעץ עם אנשי המקצוע. אני לא כזה שמחליט לבד ואוטומטית, נחכה שהם יחזרו מהמפעל. מה שכן, ברור שאנו רואים את הפרשה בחומרה".
האם זו הסתרה מכוונת או שרשרת של טעויות?
"לא מצא חן בעיני מה שאירע. לפעמיים יש טעויות, אך הסתירות של החברה - זה לא מוצא חן".
אמון הציבור נפגע קשה. מה תגיד למי שהולך לסופר היום - לקנות תלמה או לא?
"זה לא תפקידי. אני צריך לראות שהמוצר שיוצא יהיה תחת פיקוח. אם הייתה כן פשלה בטעות זה דין אחד, אם זה מכוון - תהיה תגובה חזקה וחריפה מאוד של המשרד".
עד כדי שלילת רישיון?
"אולי. אם משקרים זה חמור מאוד".
גורמים בחברה טענו בעילום שם שאתה פופוליסט
"אני לא מתייחס לזה, צריך לבדוק אם יש הליך בריא או לא". 
יכול להיות שמשרד הבריאות התערב מאוחר מדי?
"הציבור לא יודע שאילצנו את החברה לפרסם את ההודעה, והיא זו שגרמה לכך שאנשים יבינו מה קרה, אז אני חושב שעשינו מה שצריך".
ומה עם תגובה בינלאומית של החברה? 
"אני מניח שאחרי ההחלטות שלנו, אם הן תהיינה קשות, הן יתערבו לבד. ההנחיות שלנו הן לא לחסוך כלום ולגלות את כל האמת לציבור. אם זה קרה - נעשה צעדים דרסטיים, אבל בואו נחכה לתוצאות הבדיקה".