הגירעון והגזירות: הקבינט הכלכלי-חברתי, בראשות שר האוצר משה כחלון, צפוי לאשר מחר (שלישי) את תקציב המדינה לשנים 2017-2018, שכולל צעדים יוצאי דופן במטרה לצמצם את הגירעון התקציבי. בין הגזירות שעליהן החליט שר האוצר: קיצוץ רוחבי של 2% בתקציב כל משרדי הממשלה (כולל משרד הביטחון). סך הקיצוץ יעמוד על כ-2 מיליארד שקלים. בנוסף, הוחלט לדחות בחצי שנה את תשלום תוספות השכר במגזר הציבורי, כפי שסוכם לפני חצי שנה עם ההסתדרות. הדחייה תביא לחיסכון של כ-1.8 מיליארד שקל, והיא נעשית בהסכמת מזכ"ל ההסתדרות אבי ניסנקורן, לאחר שסוכם כי בתמורה יקבלו העובדים תוספת של 0.25% לשכרם, כך שהתוספת הכוללת תעמוד על 7.75%. ניסנקורן אמר היום כי הסכמת ההסתדרות למהלך נעשתה מתוך אחריות לכלכלה ולתקציב המדינה.



בנוסף, במסגרת הסכמי התקציב נקבע כי רכבת ישראל תגייס באמצעות הנפקת אגרות חוב מיליארד שקלים נוספים; רשות שדות התעופה תעביר לאוצר 2 מיליארד שקלים, מיליארד שקלים בכל אחת מהשנתיים הקרובות; ומפעל הפיס יאלץ להגדיל את מספר כיתות הלימוד שהוא מקים ויחויב להעביר כספים נוספים בהמשך לקופת המדינה.



במשרד האוצר לא נבהלו מהביקורות הקשות על תוכניתם להטיל מס על דירה שלישית. על פי נתוני האוצר, מדובר בפוטנציאל של 80 אלף דירות. הגיל הממוצע של מי שמחזיק בשלוש דירות לפחות הוא 56 והכנסתו הממוצעת עומדת על 46 אלף שקל לחודש. באוצר הדגישו כי הטלת המס משלימה מהלכים נוספים שנעשו בתחום, כגון תשלום מס רכישה מוגדל ותשלום מס שבח על מכירת דירה נוספת תוך פחות מארבע שנים. לפי ההערכות, המס הנוסף לא יעלה את הוצאות השכירות וכתוצאה מהמהלך חלק מהדירות יימכרו בשוק ויעזרו להוריד את המחירים.



התחייבויות לקואליציה


גורמים באוצר טענו אתמול כי הגורם המרכזי שגרם לגידול בהוצאות המדינה הם ההסכמים הקואליציוניים שיגיעו בשנה הבאה לבשלות מלאה. עקב כך "הטייס התקציבי האוטומטי" הגיע ל-18 מיליארד שקל. הדוגמה הבולטת ביותר בהסכמים אלה היא תוכנית החיסכון לילדים שתסתכם מ-2017 ב- 1.7 מיליארד שקל. הוצאות נוספות כרוכות בתשלומים לישיבות, הגדלת שכר החיילים, הוצאות נוספות לדיור הציבורי, הנחות לנסיעות בתחבורה ציבורית וגידול בתקציב החינוך למתמטיקה.



"בנינו תוכנית עם שלוש רגליים: טיפול בצמיחה ופריון, טיפול באי שוויון והגברת תחרות ויוקר מחייה. אנחנו מוטרדים מהצמיחה הנמוכה, רוצים להגדיל אותה ורוצים שהיא תחלחל לכולם. הטלת המס על דירה שלישית נועדה לא רק להגדיל את ההכנסות ממיסים, אלא לצמצם את אי השוויון הנגרם מעליות המחירים בשוק הנדל"ן. אני בטוח שהמס החדש יאושר בסופו של דבר", אמר גורם בכיר באוצר.



מהלכים נוספים שצפויים במסגרת התקציב: מס של 35% על הכנסות מהימורים בסכום של 5,000 דולר ומעלה; קביעת תקרה להטבת מס על כספי פיצויים שתעמוד על כ-30 אלף שקלים והשוואת המיסוי בקיבוצים.



על פי תוכנית האוצר, יעד הגרעון לשנתיים הקרובות יעמוד על 2.9% וזה שונה מהיעדים הקבועים בחוק. יחס חוב-תוצר ישמר בשנתיים הקרובות ויעמוד על 67% ואולי תהיה עלייה קטנה. האוצר חרג בתקציב הנוכחי מכלל ההוצאה התקציבית והגדיל את ההוצאה מעבר למתחייב.



בבנק ישראל מתחו ביקורת על החלטת התקציב שתעלה את יעד הגירעון . בבנק הסבירו כי העלאת תקרת ההוצאות, השימוש בהתאמות חשבונאיות, שימוש בהעברות חד-פעמיות מגופים חוץ תקציביים, הסטות הכנסות בין השנים ופריסת הוצאות, מלמדות על הקושי להשיג את יעדי הממשלה בתחומי הביטחון, הרווחה והשירותים החברתיים.