בפריימריז של הליכוד שהתקיימו ערב הבחירות לכנסת ה-15, ב-1999, התמודד לראשונה דוד ביטן, חבר מועצה צעיר מראשון לציון, על מקום ברשימת המפלגה. כדי לעורר עניין ולמקד תשומת לב, הוא חילק סטיקרים עם הכיתוב "ביטן 28", על שם "ביתן 28" הידוע במרכז הירידים בתל אביב, המקום שבו נערכו הוועידות הסוערות של המפלגה בימי הזוהר של המרכז הכוחני. "הייתי מועמד מספר 28, אז הצגתי את עצמי כביטן 28", הוא נזכר. ביטן קיבל 173 קולות בלבד ונותר מחוץ לרשימה. לכנסת ה-20, כ-16 שנה מאוחר יותר, הוא כבר נכנס בגדול.



ביטן נבחר במקום ה–16 ברשימת הליכוד לבחירות האחרונות, במשבצת השמורה לנציג מחוז השפלה, הגדול והמשמעותי ביותר במפלגה. הוא קיבל 6,213 קולות, יותר מכל מועמדי המחוזות האחרים ברחבי הארץ. לשם השוואה, ח"כ יואב קיש נבחר במחוז דן עם 1,282 קולות בלבד, ח"כ דודי אמסלם נבחר בירושלים עם 2,423, וירון מזוז במחוז חיפה קיבל 1,550 קולות, שהספיקו לו כדי להיכנס לכנסת.



היום ביטן אינו זקוק עוד לגימיקים כדי לזכות בחשיפה. מאז נכנס לבית המחוקקים, לפני כשנה וחצי, הוא הפך לאחת הדמויות המשפיעות בכנסת בכלל ובסיעת הליכוד בפרט. חבר הכנסת מחזיק בשני תפקידים רבי עוצמה, יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד, ולא פלא שהפך למרואיין מבוקש בתוכניות הבוקר בטלוויזיה. יש אף הטוענים כי לעתים מילותיו של ביטן מבטאות למעשה את מחשבותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.



עולה חדש


ביטן הגיע לעמדה הנוכחית שלו אחרי שהתגבר על לא מעט קשיים. בעמדת הפתיחה שלו לא היה רמז לכך שיום יבוא והוא יהיה דמות מוכרת לכל צופה שמתעניין באקטואליה. וכמובן, כפי שהוסבר, הוא נדרש ללא מעט סבלנות כדי לחדור לפוליטיקה הארצית.



ביטן בן ה–56 נולד במרוקו, בעיר פורט ליוטה ("כמו אילת", הוא נזכר) לחופי האוקיינוס האטלנטי, ואשר קרויה על שם גנרל צרפתי שהקים בה נמל. הוא עלה ארצה עם הוריו בגיל 5, והמשפחה התיישבה בשיכון עולים בשכונה ד' בגבעת אולגה, יחד עם הסבתא.



כעבור שנתיים עקרו לשכונת רמת אליהו בראשון לציון, לבניין רכבת בנוסח שיכוני הסוכנות. "השכונה, שנקראה אז עזרה וביצרון, הייתה מאוד קשה, עם אוכלוסייה חלשה של עולים חדשים", ביטן משחזר. "הילדות והנעורים שם עיצבו את אישיותי והטמיעו בי את המחויבות לפעול למען השכבות החלשות".



כיום ביטן מתגורר בדירה שכורה בשכונת נחלת יהודה, לשם עבר כדי לאפשר לאשתו חגית, שומרת השבת, להיות בקרבת אביה החולה. לזוג שתי בנות, גלית וענבר.



הוא למד בגימנסיה ריאלית ראשון לציון ובצבא שירת כחובש. בחיידק הפעילות הציבורית נדבק כבר לאחר שחרורו מצה"ל. הוא צמח מלמטה, מהשטח, כפי שנהוג לומר. את דרכו החל כפעיל שכונות ברמת אליהו, ב-1982 הצטרף לליכוד, ובשנת 2000 נבחר לראש סניף המפלגה בעיר. קודמו בתפקיד, שאול סעיד, עובד כיום כעוזרו בכנסת.



אם יש משהו ששנוא על ביטן, זהו הניסיון להגדיר אותו כ"עסקן", תואר שלדבריו נושא משמעות שלילית. "למה אני עסקן, כי באתי מהתחום המוניציפלי? אני לא עסקן", הוא מבהיר, "אני נבחר ציבור".



ביטן נבחר לראשונה למועצת העיר, מטעם הליכוד, בשנת 1988, כשהוא בן 27. מאז ועד הכניסה לכנסת כיהן כחבר מועצה, 11 שנים כסגן ראש העיר וכממלא מקומו. במקביל סיים לימודי משפטים באוניברסיטת תל אביב והוסמך בעריכת דין. בעיריית ראשון לציון חלש ביטן בין היתר על תיק ההנדסה ועל ועדת המשנה לתכנון ולבנייה.



גם יריביו הפוליטיים מאותה התקופה מעידים כי מדובר בסוס עבודה, אדם חריף, חרוץ וחזק, תכונות שהביא גם לבית המחוקקים. במסיבת הפרידה שערכו לו בעיריית ראשון לציון עם היבחרו לכנסת, אמר ראש העיר דב צור: "מעולם לא היינו באותה רשימה, אבל נוצרה בינינו חברות שקשה לי להסביר במילים. העבודה המשותפת הייתה רצופה בריבים ובצעקות עד השמיים, אבל זה תמיד נגמר בידידות טובה". דפוס יחסים זה, אגב, מוכר כבר גם לחברי הכנסת. ביטן כבר זכה במשכן לכינוי "השריף של הליכוד".



בכל הכוח


ביטן מונה ליו"ר ועדת הכנסת והחל לבצע מהפכות בתקנון, קודקס ההתנהלות של המשכן - קודש הקודשים של חברי הכנסת - שאיש לא העז לגעת בו במשך שנים. אחת הפעולות הראשונות שלו הייתה להוסיף עוזר שלישי לכל חבר כנסת. הוא גם הגדיל את סעיף ההוצאות של הח"כים שמכהנים כשרים. כדי לענות על צרכים קואליציוניים, החליט כמעט לבדו על הקמת שתי ועדות כנסת חדשות: ועדה לצדק חלוקתי עבור חברו לסיעה ח"כ מיקי זוהר, וכן ועדה בניהול האופוזיציה שטרם אוישה.



בין הריצות האינסופיות כיו"ר הקואליציה, תפקיד שאליו נכנס לפני כשלושה חודשים, ממשיך ביטן לתפקד גם כפרלמנטר, כפי שעשה לפני שקיבל את המחויבות לעמוד על משמר הרוב של הימין. בין היתר הוא יזם את הגברת השקיפות בעבודת הלוביסטים בכנסת; הטלת קנס כספי על חברי כנסת בגין עבירות אתיות חמורות; אפשרות של ח"כים לוותר באופן אישי על עדכון שכר (כפי שעשה בעצמו); תקופת צינון של חצי שנה ליועצים פרלמנטריים שמבקשים להפוך ללוביסטים; הגברת הפיקוח של הכנסת על הממשלה (רבע מדיוני כל ועדה יוקדש לפיקוח על עבודת הממשלה); חוק המחייב רשויות מקומיות לבנות דירות שלושה חדרים לזוגות צעירים; אבות יזכו לחופשה בת שבוע עם הולדת ילד או ילדה; אי חיוב בריבית עקב שיהוי בהליכי הוצאה לפועל.



בשבוע האחרון למושב הקיץ, שננעל בסוף השבוע שעבר, ניצח ביטן על מרתון החקיקה במליאה. במשך עשרות שעות הוא נכח באולם, מתחילת הדיונים ועד שעות הלילה המאוחרות, פעל כמצליף סיעה לכל דבר, דאג להבטיח את הרוב הקואליציוני בהצבעות, שאיש מכוחותיו לא ייעדר. 



בדרך להשגת היעדים שהציב לעצמו מתוקף תפקידיו הספיק ביטן להתעמת עם לא מעט חברים לעבודה. ביניהם היה גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שאותו תקף בחריפות יוצאת דופן כשכינה אותו "צבוע וצדקן". זעמו יצא לאחר שמלשכת אדלשטיין הודלף לכאורה כי הוא מתנגד בתוקף להצעה להגדיל את מספר הוועדות. לדברי ביטן, בחדרי חדרים הוא אמר בדיוק את ההפך. בסופו של דבר ההדורים ביניהם יושרו, ביטן פרסם הבהרה שבה טען כי לא התכוון שאדלשטיין צבוע וצדקן, אלא שלא יסכים להתנצלות צבועה וצדקנית. בכל מקרה, גם יו"ר הכנסת הבין עם מי יש לו עסק.



גם הוא הבין עם מי יש לו עסק. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
גם הוא הבין עם מי יש לו עסק. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ביטן, כפי שתבינו, לא דופק חשבון לאופוזיציה ולקואליציה כאחד. גם ח"כ זוהר טעם את נחת זרועו, או יותר נכון את שבט לשונו של ביטן. זה נשמע ערב אחד צועק עליו במבואות המליאה "אפס מאופס", על רקע קרב על איוש תפקידים בסיעה. כבר למחרת כניסתו לתפקיד פנה ביטן לראש הממשלה נתניהו ודרש להעניש את השרה גילה גמליאל, על שהבריזה, לדבריו, מהצבעה. 



נאוה בוקר ספגה מביטן עונש כבד - לא להגיש הצעות חוק לאורך כל המושב - משום שעזבה את המליאה ללא רשות ובלי להתקזז. בתגובה האשימה אותו חברת הכנסת בהתנהגות כוחנית וטענה כי "אין בכוונתי לתת מענה לקשיי ההסתגלות שלך בתפקידך החדש כיו"ר הקואליציה, ואין בכוונתי להוות תקדים לענישה של חבר כנסת בסיעת הליכוד". גם במקרה הזה הצדדים הגיעו לפשרה: בוקר התנצלה, והעונש בוטל.



"אני לא כוחני", אומר ביטן. "צריך משמעת בקואליציה. אם הם רואים בכך כוחניות, זו בעיה שלהם. אני עושה את עבודתי. אם לא אדאג לה, לא תהיה קואליציה, לא תהיה כנסת ויהיו בחירות".



גם עם ח"כ קיש היה לך עימות חריף. התנגדת להביא למליאה את חוק חזקת הגיל הרך שלו, והוא האשים אותך בתקיעת סכין בגב. 
"אמרתי לקיש שלא אקדם את החוק רק משום שיש לו אג'נדה אישית בנושא. ראיתי שיש התנגדות בקואליציה ושהחוק ייפול בהצבעה, ולכן החלטתי לא להעלות אותו. עשינו סולחה. דברים קורים. תראה, אני לא עושה חשבון. אני אומר את מה שאני חושב, גם אם יתקפו אותי. אין אצלי אחד בפה ואחד בלב. אני יו"ר הקואליציה ויו"ר הסיעה. אני לא קבלן ביצוע של הח"כים. יש לי שיקולים משלי. הצעתי לכמה מחברי הכנסת להחליף אותי למשך שבוע. נראה אותם מנהלים את העסק הזה טוב יותר. אני אדם חזק ויודע לקבל החלטות. לפעמים יש נפגעים, אבל אם מתברר שטעיתי אני יודע לקחת צעד חזרה ולתקן".



"אני לא קבלן ביצוע של הח"כים. ח"כ יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"אני לא קבלן ביצוע של הח"כים. ח"כ יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



נתניהו סומך עליך?
"בוודאי".



באחת הישיבות הוא אמר לך שאתה עוזר לו יותר מדי.
"זה היה בהומור, בבדיחות הדעת".



נראה שאתה משמש כרס"ר המשמעת של הקואליציה.
"ידעתי שאני הולך לקראת תפקיד קשה, אבל לא צפיתי עד כמה. היו המון בעיות קואליציוניות. הייתי צריך לדאוג שהחוקים שהממשלה הגישה ייכנסו לספר החוקים ולצמצם את אלפי ההסתייגויות שהאופוזיציה ביקשה להעלות. רק בשבוע האחרון העברנו במליאה 45 חוקים ובחודשיים האחרונים קרוב ל-80. זה מספר חסר תקדים. באותו הזמן אני נלחם בתופעת הקיזוזים, שהיא רעה חולה. יש חברות אישית בין חברי כנסת מסיעות שונות והם מתקזזים ביניהם. אנשים צריכים לבוא לעבוד ולא לשבת בבית".



את מי היית מכתיר כח"כ מצטיין?
"בכל המפלגות יש ח"כים שעובדים. יש הרבה שמתבלטים בנישות מסוימות. עושים עבודה טובה וקשה, רק שהציבור רואה דברים אחרת. יש כמובן גם ח"כים שעושים פחות, אבל אני לא רוצה להעליב אף אחד, אז בלי שמות".



אם זה היה תלוי בך, הייתי מחליף חלק מחברי הכנסת?
"כן".



פה גדול


במהלך השנה האחרונה היו לח"כ ביטן כמה התבטאויות שחוללו סערות. כך למשל הוא אמר כי בעקבות הסכם הפיוס עם טורקיה מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה יכול לראות עצמו חסין מפני חיסול. לשכת ראש הממשלה מיהרה להוציא הודעה שביטן אינו מצוי בפרטי ההסכם.



במקרה אחר טען ביטן כי "יש חופש עיתונות גדול מדי", בהתייחסו לוויכוח הלוהט סביב השידור הציבורי. חבר הכנסת אף הפתיע כשהודיע כי הוא מקדם הצעת חוק פרטית לביטול תאגיד השידור הציבורי, בניגוד לסיכום בין נתניהו ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן.



נראה שיש לכם אובססיה בכל הנוגע לתקשורת.
"בעניין השידור הציבורי, התברר שהם לא יכולים לעמוד בתאריך היעד שנקבע. מכיוון שעמדנו לצאת לפגרה, היו צריכים להחליט אם נותנים להם ארכה או לא, ולכן חוקקנו את החוק שמאריך את תקופת ההכנה בחצי שנה. ראש הממשלה מדבר דווקא על יותר תחרות, יותר ערוצים. הוא לא רוצה לסתום את הפה לאף אחד. שציבור הצופים יחליט מה טוב לו".



קשה להאמין שראש הממשלה לא תיאם איתך מראש את הנושא ונראה שבעצם שניכם רוצים בסגירת התאגיד.
"אין פה שום קומבינה. הודעתי לנתניהו מראש על היוזמה, והוא אמר שהיא לא מקובלת עליו. כשאני מחליט ללכת על מהלך, אני הולך. אני אומנם יו"ר הקואליציה, אבל גם חבר כנסת בעל עמדות עצמאיות ורצונות משלו. אם התאגיד לא מצליח לקום בזמן, זו אשמת המנהלים שלו, לא שלנו. הוא הוקם מלכתחילה משום שברשות השידור לא הסכימו להתייעל ולכן הוחלט לפרק אותם. כעת המצב אחר. אפשר להמשיך עם רשות שידור יעילה ומקצועית יותר בפחות כסף. כרגע אין רוב ליוזמה שלי, אבל אני ממשיך בתהליך. אם יהיה רוב בסיעה, ראש הממשלה יצטרך להתיישר איתנו".



"נתניהו סומך עלי". ביטן עם ראש הממשלה נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"נתניהו סומך עלי". ביטן עם ראש הממשלה נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



אמרת שחופש העיתונות בארץ רחב מדי. למה התכוונת?
"הייתי צריך לומר במקום עיתונות חופשית מדי, עיתונות חופשית לגמרי. הכוונה היא שהתקשורת פועלת ללא מגבלות. לכך התכוונתי. לתקשורת יש כוח אדיר והיא הפכה לרשות בפני עצמה, לצד השופטת, המחוקקת, המבצעת והמבקרת. למה אין מגבלות לחופש התקשורת? צריך לשים לה קווים אדומים. היא לא יכולה להשתמש בכוח שלה לרעה. תסתכל על הבחירות האחרונות. מדברים כל היום באופן שלילי על הליכוד כדי להשפיע על הבוחר. צריך איזה מחסום, קו אדום. אני רוצה שהתקשורת תהיה יותר הוגנת".



אתה בעד סגירת גלי צה"ל?
"צריך להוציא את התחנה ממשרד הביטחון. אפשר לשמור על המותג, אבל בלי חיילים במדים. גלי צה"ל כבר מזמן לא תחנה צבאית אלא כללית. היא משדרת לכל המדינה ומתחרה על רייטינג מול תחנות אחרות. כיף לשמוע אותה, אבל אין לה שום קשר לצבא. היא לא צריכה לקבל חיילים בסדיר. אני בעד שתצא למכרז ותפעל כמו כל תחנת רדיו אזורית אחרת".



מידת הרחמים


מערכת יחסים עכורה במיוחד שוררת בין ביטן לאורן חזן. רק בשבוע שעבר פעל מתוקף תפקידו להדחת חבר הכנסת מהוועדה לביקורת המדינה משום שהודיע כי בכוונתו לתמוך בדרישת האופוזיציה להקים ועדת חקירה לבדיקת מבצע צוק איתן. כל הניסיונות של ביטן לגרום לחבר הכנסת ליישר קו עם הסיעה - נכשלו.



"אני כבר לא סופר אותו, התייאשתי ממנו", מודה ביטן. "הוא לא מופיע להצבעות, אז אני לא מתייחס אליו כאל חבר סיעה מן המניין, ולכן הוא גם לא יכול לקבל בה תפקיד. אני מאוד ענייני בנושא הזה. אם הוא ישתפר ויפעל עם הסיעה, אשקול לתת לו תפקיד בעתיד. אני מציע לו להפסיק לתפקד כזאב בודד".



עכשיו הוא הביא למפלגה את הצל, הראפר יואב אליאסי.
"אני יכול לומר על כך שמצא מין את מינו. הבן אדם רק הצטרף וכבר טוען כי הוא הליכוד האמיתי. אחרי יום אחד בליכוד בוודאי שהוא לא הליכוד האמיתי. זו כבר התחלה לא טובה. אנחנו לא מונעים מאנשים להצטרף, גם כאשר הדעות שלהם לא דומות לשלנו. הליכוד היא מפלגה פלורליסטית, אבל לא התלהבתי מי יודע מה מההתפקדות שלו. בכל מקרה, לאור ההתקפות שלו על בני בגין ועל נתניהו, נשקול מה לעשות בעניינו. נבדוק אם הוא ראוי להיות בליכוד".



"מצא מין את מינו". ח"כ אורן חזן ו"הצל". צילום: ניר רגב
"מצא מין את מינו". ח"כ אורן חזן ו"הצל". צילום: ניר רגב



אגב, אורן חזן איחל לדונלד טראמפ הצלחה במרוץ לבית הלבן. מהי עמדתך בנושא?
"ראש הממשלה ביקש מאיתנו לא להתבטא בנושא".



אבל נמצא, לא להאמין, נושא שבו ביטן וחזן רואים עין בעין: אלאור אזריה. עם התפוצצות הפרשה יצא ביטן ביוזמת חנינה לחייל היורה מחברון. הוא פתח עצומה באינטרנט המיועדת לנשיא המדינה ראובן ריבלין, בקריאה להעניק חנינה לחייל, אבל עכשיו הוא מגלה כי בכוונתו להקפיא אותה משום שלא עמדה ביעד. "שמתי לי למטרה להחתים 50 אלף איש", ביטן אומר. "עד כה חתמו רק 20 אלף. במהלך פגרת הכנסת אנסה לתת לזה עוד פוש. אם לא אצליח להגיע ל–50 אלף חתימות, לא אמסור את העצומה לנשיא".



ביטן סבור כי את מידת הרחמים יש לממש גם במקרה של הנשיא לשעבר, האנס משה קצב. "הוא לא מודה באשמה ולא הביע חרטה", הוא אומר, "אבל היה אסיר למופת, בן 70, חצי בן אדם. לא דנו אותו למוות אלא לשבע שנות מאסר. אני מקווה שוועדת השחרורים תחליט בעתיד הקרוב על שחרורו".



אין פרטנר


פרסומים על המגעים בין הליכוד למחנה הציוני מלווים את הממשלה הנוכחית כמעט מיומה הראשון, אבל כידוע הם לא הבשילו לכדי סיכום. כמי שמופקד על ניהול הקואליציה, ביטן מתקשה לראות כיצד ניתן יהיה לצרף אליה את בוז'י הרצוג. "הוא לא מסוגל לספק את הסחורה, להביא איתו חברי כנסת ולחתום", הוא אומר. "אין לו את האומץ הציבורי הדרוש. הוא מפחד משלי יחימוביץ' ולכן קשה לי לראות איך מחדשים את המו"מ".



בדרך לפגרה עבר ביטן משבר קואליציוני עם הבית היהודי. מה שהחל בהתבטאויות של נתניהו, נמשך בתגובת נגד של נפתלי בנט ואיילת שקד, והפך לעימות שכמעט הביא לפירוק הממשלה.



"המשבר היה מאוד אמיתי", מגלה ביטן. "אמרתי לאנשי הבית היהודי שנמאס לנו מההתנהלות הזאת. הם מרשים לעצמם לעשות מה שהם רוצים. אנחנו ממשלה לאומית, וכל השותפים צריכים לנהוג באחריות. אי אפשר לריב כל שני וחמישי. אנחנו מנהלים מדינה, ממשלה וקואליציה, והם מנצלים את הזמן הזה כדי לנהל קמפיין בחירות. אמרתי לאיילת שקד: 'אתם רוצים בחירות, תגידו, נלך לבחירות'. הם עוסקים בפופוליזם לצורך קבלת קולות בימין. להראות שהם יותר ימין מהליכוד. הבהרתי להם שאנחנו לא קבלני ביצוע של הבית היהודי".



"בבית היהודי ניהלו קמפיין בחירות". יו"ר המפלגה, נפתלי בנט. צילום: אריק בנדר
"בבית היהודי ניהלו קמפיין בחירות". יו"ר המפלגה, נפתלי בנט. צילום: אריק בנדר



הקואליציה תמלא את ימיה בהרכבה הנוכחי?
"אם נעבור בשלום את המושב הבא, כולל התקציב ועמונה, אז הקואליציה תאריך ימים. יש לנו את סיפור עמונה בדצמבר. מצאנו לזה פתרון. אם יהיה שיתוף פעולה מצד התושבים, נעבור את זה. היועץ המשפטי לממשלה אמר שניתן ללכת על פתרון של העתקת היישוב לאדמות נפקדים. עכשיו הוא צריך לתת חוות דעת בכתב. אם התושבים לא יסכימו להתפנות, יהיה משבר. אני מקווה שהם יקבלו את הפתרון, שכן יש פסק דין חלוט וסופי של בית המשפט. מצאנו פתרון 250 מטר משם וצריך לקיים את הוראת בג"ץ".



בנושא אחד נכשלת: קידום הצעת חוק שתביא להדחת חנין זועבי בתמורה להקפאת חוק ההשעיה.
"לא ראיתי היתכנות לכך שבכנסת הנוכחית יהיו 90 ח"כים בעד הדחה, אז ניסיתי לקדם מהלך של חקיקה אחרת, שתוכל להביא להוצאתה מהכנסת. זה לא צלח משום שהאופוזיציה סירבה לשתף פעולה. אני מבטיח כי לקראת הבחירות הבאות נפעל בוועדת הבחירות המרכזית לפסול את רשימת בל"ד כולה. אני משוכנע שהפעם בית המשפט העליון לא ידחה את ההחלטה שתתקבל".



אני נקי


מכריו של ביטן מתקופת פעילותו הציבורית בראשון לציון טוענים כי בלט כאדם ישר ונקי, אבל נושא אחד שצץ לאחרונה עורר כמה שאלות לגביו. בערוץ 10 פורסם כי בשנת 2010 נחקר ביטן בקשר לפעילותו כיו"ר קבוצת הכדורגל של ראשון לציון, לאחר שהעמותה שבראשה עמד נקלעה לחובות.



לפני כחודש נחת על שולחנה של עיריית ראשון לציון מסמך עם דרישת חוב של כ–6 מיליון שקל לרשות המסים, בשל אותה התקופה. העמותה שבראשה עמד ביטן כבר לא קיימת שנים רבות והוא עצמו מסביר כי החקירה שניהלה המשטרה בעבר לא מצאה רבב בפעילותו וכי התיק נסגר. לטענתו, אין לו שום קשר לדרישת החוב החדשה.



"תאמין לי, אין שום בעיה, הכל בסדר", אומר ביטן. "כנראה שעוד יש לי כמה יריבים בראשון לציון. הנושא הזה מזמן מאחורי. הוא נבדק ונחקר על ידי כל גורמי האכיפה - ונסגר. את החוב הזה לא אני צריך לשלם. זה לא חוב שלי. כסגן ראש עיר קיבלתי אלפי החלטות ויש בוודאי אנשים שנפגעו מהן ולכן מרשים לעצמם לדבר נגדי בעילום שם. הם יודעים שזה לא נכון ומשקרים על מנת לגרום לי נזק, אבל אני בכלל לא מוטרד".



ביטן, עושה רושם, אכן אינו מוטרד. הוא מביט קדימה ולא מסתיר את השאיפות האישיות שלו. בקדנציה הבאה הוא היה רוצה לכהן כשר בממשלה, עדיפות לתיק הפנים. אם לשפוט לפי הזינוק המטאורי שלו, לא מדובר במדע בדיוני.