עימות בקואליציה: ראשי הסיעות החרדיות שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, קיימו הערב (שבת) התייעצות והחליטו על דרישתם לפגישה דחופה עם ראש הממשלה נוכח התנהלותו של שר התחבורה ישראל כץ בעבודות הרכבת בשבת. בהודעה משותפת הם מסרו: "ראשי הסיעות החרדיות מוחים בכאב על חילול השבת בעבודות הרכבת בתל אביב ללא צורך". בדבריהם, הדגישו כי מדובר בהפרת הסיכומים הקודמים שניתנו בידי שר התחבורה ובך נפגע לטענתם הסטטוס קוו. "יש להצטער על הפסטיבל התקשורתי הנרחב והמיותר סביב העבודות שכלל מסיבת עיתונאים והודעות לתקשורת, דברים שהעצימו את חילול השבת שלא לצורך", לטענתם. גורם חרדי טען הערב כי ראשי הסיעות החרדיות עומדים לדרוש מראש הממשלה לפטר את שר התחבורה ישראל כץ.



מוקדם לכן, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר כי בניגוד לדבריו של שר התחבורה ישראל כץ לא הייתה הסכמה מצדם לעבודה בשבת: "העבודה יכולה הייתה להיעשות ביום חול ולא בשבת, לא הייתה הסכמה לעבודה בשבת, כנראה שהשקר הוא חלק מהמקצוע של ישראל כץ, ראינו זאת בחודשיים האחרונים ששיקר עבור סיבות פוליטיות משלו".



סגן שר החינוך מאיר פרוש הגיב הערב גם לעבודות: "המפלגות החרדיות הועמדו בפני עובדה מוגמרת בטענה שהעבודות הן "פיקוח נפש" ומחויבות המציאות. אם ראש הממשלה מעוניין שנמשיך להיות בקואליציה, עליו להפנים שהמושג "פיקוח נפש" הוא כפי הגדרתו ההלכתית המדויקת ורחוק מאוד ממה שאירע בתל אביב".



העבודות הרגישות. צילום: רכבת ישראל
העבודות הרגישות. צילום: רכבת ישראל



"מצטער על עמדת ראשי המפלגות החרדיות"


עם סיום העבודות בתחנת הרכבת, התקיימה מסיבת עיתונאים במקום בה שר התחבורה ישראל כץ אמר: "לא הסכמתי להורות על ביטול העבודות, שאושרו על ידי הגורמים המוסמכים, למרות כל הלחצים הכבדים שהופעלו מכיוונים שונים", ציין, "אני מצטער על עמדת ראשי המפלגות החרדיות. אני אוהב ומכבד אותם ואת הציבור ששלח אותם, אבל לא היה מקום לדחות את העבודות לאמצע השבוע".



במסגרת הפשרה שהושגה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, נדחו עבודות תשתית נוספות שתכננה לבצע רכבת ישראל, בין היתר במסילה ממודיעין לנתב"ג ובהרצליה. עוד סוכם על הקמת ועדה שתבדוק את ההיבטים של ביצוע עבודות תשתית בשבת.



בתשובה לשאלת "מעריב" האם הפשרה אותה גיבש נתניהו הייתה על דעתו, לא הביע כץ תמיכה פומבית בסיכום שהושג בין נתניהו לראשי ש"ס ויהדות התורה: "לא הייתי מעורב בחלק הזה של השיח. כשהייתי מעורב, לא נעניתי ללחצים", הוא ציין והבהיר שמשרד העבודה נתן היתר לביצוע 16 עבודות תשתית של הרכבת ו-12 מתוכן בוצעו. "גם התקנת הנתבים שיאפשרו את תחילת נסיעות המבחן של רכבת העמק הוצבו לאורך המסילה", הוא הבהיר.



כץ הזכיר שביום חמישי הוא קיים שיחת ועידה עם השרים אריה דרעי (ש"ס) ויעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), במהלכה הבהיר שאין בסמכותו להתערב ולמנוע את ביצוע העבודות בשבת.



"ביצוע העבודות בסוף השבוע היה נדרש והכרחי"


הוא הטיל ספק ביכולת הוועדה שהוקמה לשנות את נהלי מתן האישורים לעבודות בשבת: "אין לי דבר נגד ועדות, אבל אישורים ניתנים על פי חוק ובהתאם להמלצות הדרגים המקצועיים, כמו המשטרה. האישורים ניתנים לעבודות שחיוני לבצע אותן בשבת, כמו של חברת הרכבת, חברת מקורות, חברת החשמל וגם המערכת הביטחונית. יש חוק ועל פי פועלים".



כץ ציין שביצוע הפרויקט בשבת בתחנת השלום, מהווה חלק חשוב משדרוג תשתיות התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב, שיש לו השלכות על כל מערכת התשתיות הענקית ההולכת ומוקמת כיום במדינת ישראל. "אני מצטער על הטורח שנגרם לציבור הנהגים, אבל עשינו את המקסימום כדי לצמצם את הפגיעה. ביצוע העבודות בסוף השבוע היה נדרש והכרחי בהתאם לכל השיקולים המקצועיים ובהתאם לחוות דעת חד משמעית של משטרת ישראל, שקבעה שביצוע העבודות ביום חול יביא לסיכון חיי אדם ולנזק כבד. אני שמח שהעבודות שבוצעו בסוף השבוע הסתיימו בשלום, מבלי לסכן את שלום הציבור ומבלי לגרום לכאוס תחבורתי במטרופולין הגדול בישראל".



"לא נכנעתי ללחצים", ישראל כץ הערב. צילום: אלוני מור
"לא נכנעתי ללחצים", ישראל כץ הערב. צילום: אלוני מור



כזכור, על רקע המחלוקת בקואליציה סביב העבודות בתחנת רכבת השלום, נסגרו במהלך השבת קטעים בנתיבי איילון, בהם חלק משמעותי באיילון דרום וקטע באיילון צפון סביב מחלף השלום. העבודות כמעט גרמו למשבר קואליציוני כבר ביום חמישי, כשהמפלגות הדתיות דרשו שהעבודות לא יתקיימו במהלך השבת ולהעבירן ללילות במהלך השבוע. ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב במשבר ובתום דיונים נקבע כי כל העבודות שדחייתן כרוכה בסיכון חיים יתקיימו כמתוכנן, כולל זו בנתיבי איילון. 



ביום חמישי ציינו דרעי, ליצמן וגפני במכתב מיוחד שפורסם כי "עבודות אלה, באם יבוצעו בהנחיית ממשלת ישראל בראשותך תוך חילול שבת בפרהסיה, יהוו תקדים חמור מאוד והפרה בוטה של הסטטוס קוו. תהליך זה מוביל דה פאקטו להפיכת השבת הציבורית במדינת ישראל למרמס, דבר שלא קרה מאז הקמת מדינת ישראל", ציינו והוסיפו: "נוכח הדחיפות ומאחר ואין אנחנו יכולים לשאת באחריות ממשלה הרומסת את קדושת השבת בפרהסיה, נבקשך כי תורה על מתן הנחיה מיידית לדחות את ביצוע העבודות המתוכננות בשבת עד לכינוס ישיבה עם כל הגורמים הנוגעים בדבר ובחינת משמעות המהלך והשלכותיו".



שר התחבורה ישראל כץ הגיב לדברים בשיחת ועידה עם ראשי המפלגות החרדיות ואמר שחוות דעת משפטית אוסרת עליו להתערב בנושא ביצוע עבודות הרכבת בשבת. בשיחה הבהיר כי הדרך החוקית היחידה למנוע את העבודות בשבת היא ביטול ההיתרים על ידי שר העבודה חיים כץ, דבר שיחייב נימוקים מקצועיים, או פנייה לראש הממשלה לקבלת החלטת ממשלה שתנחה את חברת הרכבת לבטל את העבודות. הוא ציין שקיימת עמדה חד משמעית של המשטרה שמזהירה ושוללת את ביצוע העבודות ביום חול. 



העבודה שהתקיימה במקום היא פרויקט ההנדסי מורכב ביותר, כשרכבת ישראל פועלת לשדרג את תחנת "תל אביב השלום" במטרה לשפר את רמת השירות הניתנת לנוסעים ברכבת ופועלת להוסיף טרמינל כניסה ויציאה חדש. בעבודות הונפו שני מבני ענק בגובה של כ-6.4 מטר, באורך של כ-60 מטר ובמשקל כולל של 560 טון פלדה. אורך המבנה שקול לכשני קרונות רכבת, משקלם לכשלושה קרונות וגובהם יותר מקרון רכבת דו קומתי. מבני הפלדה ישמשו כבסיס לרצפת אולם הטרמינל הדרומי.