משבר הרכבת: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש כי הנחה להשהות את עבודות הרכבת שיתקיימו היום. בעקבות ההודעה, ברכבת הבהירו כי התנועה בין תל אביב לחיפה תופסק במהלך מוצאי השבת, וייתכן שגם ביום ראשון, כיוון שעבודות שנערכו לפני כניסת השבת הופסקו בשל ההנחיה. ההחלטה הובילה לביקורת בקרב האופוזיציה וחלקים נרחבים בציבור, כיוון שהמשמעות שלה היא שאזרחים רבים, ביניהם חיילים, לא יוכלו להגיע ליעדם ביום ראשון. הבוקר (שבת) מסרו גורמים בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי הוצג פתרון לסוגיית הסעות החיילים.
על פי מקורבים לראש הממשלה, נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן החליטו שבמוצאי שבת וביום ראשון יפעיל משרד הביטחון הסעות לחיילים מתחנות הרכבת שאינן פועלות וכי החיילים יכולים להגיע כרגיל לתחנות. 

העבודות לפירוק מסילת הרכבת. צילום: רכבת ישראל


 

פתרון זמני בלבד: צפי לשיבושים בין ת"א לחיפה


יש לציין כי למרות שלחיילים הוצג פתרון, בעיית הרכבות שלא יפעלו הערב והשיבושים שיתכנו מחר בבוקר בתנועת הרכבות נותרו בעינם, ולציבור הרחב לא הוצג פתרון דומה. בכירים באגד ובחברות האוטובוסים האחרות כבר הביעו חשש אמש כי לא יוכלו לתת מענה לשיבושים ברכבת בראשון בבוקר בהיקף מספק,זאת  לאור העומסים הגדולים הצפויים של נוסעים. הביקורת הגוברת שנשמעה אמש מצד משפחות החיילים ומפלגות האופוזיציה, הובילו ככל הנראה לפתרון החלקי. 

כאמור, אמש הודיע נתניהו על ההנחיה להשהיית עבודות הרכבת ועל הבאת הנושא להכרעה תוך 72 שעות. בהודעה שמסר האשים נתניהו את שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, בכך שניסה ליצור משבר קואליציוני מיותר עם החרדים. "רק לפני חודש נפגש כ"ץ עם ראשי הסיעות החרדיות והבטיח להם שלא יבוצעו עבודות כלשהן בשבת. זמן קצר לאחר מכן, אחרי שכ"ץ נכשל בניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד, הדהים שר התחבורה את ראשי הסיעות החרדיות כשנתן הנחיות לבצע עשרות עבודות בשבת".

בהודעה נכתב עוד: "אין דרך להבין את פעולותיו של כץ אלא כניסיון מכוון להביא למשבר מיותר עם החרדים כדי לערער את יציבות הממשלה. ככל הנראה, כ"ץ מנסה לצבור נקודות בקרב הציבור הרחב שאינו מצוי בפרטים על-ידי חילול שבת שייצור משבר עם החרדים". גורמים במפלגת השלטון טענו כי הסכסוך בנוגע לעבודות בשבת נובע ממשבר אישי בין השניים וכי נתניהו בוחן את כל האפשרויות בנוגע לכץ.

משבר אישי? בנימין נתניהו וישראל כץ. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



"רמיסת ציבור אזרחים שלם"


הביקורת על ההודעה לא איחרה להגיע. יו״ר מרצ זהבה גלאון הודיעה אמש על כוונתה לפנות לשופט תורן ולבקש צו מניעה נגד החלטתו של ראש הממשלה: "מדובר בהחלטה שערורייתית הרומסת ציבור עצום של אזרחים. אין בסמכותו של נתניהו לקבל החלטה שכזו, ועל בית המשפט למנוע את זה בהקדם, בטרם ישפיע הדבר על הנוסעים במוצאי שבת זו".

גם במחנה הציוני התייחסו אמש לנושא, וכבר אתמול הודיעו על כוונתם להפעיל הסעות לחיילים. בהודעת המפלגה ציינו כי אם תיעצר תנועת הרכבות לקראת שבת בעקבות המשבר הקואליציוני, בכוונתם לספק הסעות לטובת חיילים שלא יוכלו להגיע לייעדם. יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג אמר כי הוא "הנחה לסייע בביצוע הסעות לחיילים בצאת השבת אם תיפגע התחבורה הציבורית במוצאי שבת. חיילי ישראל ששומרים על ביטחוננו הפכו כלי ניגוח במשחקי האגו של שרי הממשלה הזו".

הרצוג הוסיף: "כבר לא אכפת להם מאמא שמתגעגעת לבנה החייל והם מחרבים במחי אינטרס פוליטי את הזמן המשותף שלהם ולא משנה להם שהרכבת היא כלי תחבורה המספק לאלפים פתרון זול ויעיל- העיקר להכניס עוד אגרוף פוליטי ותקשורתי אחד לשני. גם על חשבון החיילים". ההסעות של המפלגה יצאו בשעה 20:30 מרכבת מרכז בתל אביב וממרכזית המפרץ בחיפה.

צפי לעומס במוצ"ש ובראשון. צילום ארכיון: מרים אסטר, פלאש 90