המשבר בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר התחבורה מחריף. היום (שבת) פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה על רקע העימות בין השניים בשל הפסקת עבודות תשתית ברכבת בשבת, מה שיביא לשיבושים קשים. "מדובר במשבר יזום ומיותר מצדו השר ישראל כץ שנועד לערער את היחסים בין ראש הממשלה לציבור החרדי או לחליפין לפגוע בתדמיתו של ראש הממשלה בציבור הכללי".



מטעם ראש הממשלה נמסר כי "מלכתחילה לא היה כל צורך ליזום עבודות בשבת. ניתן היה לבצע את העבודות במועדים אחרים שלא היו פוגעים לא בציבור החרדי לא בנוסעים ולא בחיילים. למשל, ניתן היה לשלב את העבודות בהשבתת הרכבת לשמונה ימים שתתקיים בשבועות הקרובים באישור משרד התחבורה.



נתניהו תקף את שר התחבורה כשבהודעה נכתב עוד "ישראל כץ מחזיק את ציבור הנוסעים והחיילים כבני ערובה במשבר המיותר והמלאכותי שיזם, לאחר שנכשל ניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד".



עוד נמסר כי "ראש הממשלה מזועזע מהפגיעה הצינית של השר כץ בנוסעים ובחיילים, ועושה הכל כדי למזער למינימום את הפגיעה בציבורים הללו ביממה הקרובה. על כן סיכם ראש הממשלה עם שר הביטחון להעמיד אוטובוסים לרשות החיילים ביממה הקרובה, וכן מנחה ראש הממשלה את משרד התחבורה לתגבר את קווי התחבורה הציבורית בין ת"א לחיפה באוטובוסים נוספים".



השבתת מסילת הרכבת. צילום: אבשלום ששוני
השבתת מסילת הרכבת. צילום: אבשלום ששוני



מוקדם יותר, יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת דוד ביטן (ליכוד), אמר כי קיים משבר אמון בין נתניהו, לשר כץ. "יהיה קשה להחזיר את הגלגל לאחור אולם עלינו לנסות לעשות כן באמצעות שיחות לטובת הליכוד וממשלה", אמר ביטן באירוע שבתרבות במודיעין.



ביטן הדגיש כי המשבר צריך לפתור בשיח בין רה"מ, בנימין נתניהו, לשר התחבורה ישראל כץ, והוסיף: "אנחנו מצפים ששרי הליכוד יפעלו ביחד עם ראש הממשלה. משבר הרכבת יטופל באופן שעבודות שאינן חריגות לא יעשו בשבת וכל זאת מבלי שהציבור הרחב יפגע". את הדברים אמר ביטן על רקע ההחלטה שלא לבצע את עבודות תשתית הרכבת הנדרשות בשבת, החלטה שתביא לשיבושים בתנועת הרכבות הערב ומחר בקו תל אביב - חיפה.



חבר הכנסת אורן חזן, פנה גם הוא לרה"מ בבקשה להימנע מעימותים עם כץ: "חברי ראש הממשלה, מספיק עם ההשתלחויות בשר ישראל כץ. הוא לא אויב.


המשך המריבות הפנימיות יפגע בליכוד, יפגע בך ויביא לבחירות ולסיום כהונתך כראש הממשלה. אפשר וצריך לנהל דו שיח. אסור לנהל מחלוקות כאלה בתקשורת. איך אדוני מצפה שהציבור ייתן בנו את אמונו אם אנחנו מצטיירים כמי שכל הזמן רבים בינם לבין עצמם?"




עתירה לבג"ץ: לבטל את החלטת נתניהו



בתוך כך, ביקורת נגד נתניהו נשמעת באופוזיציה. יו"ר מפלגת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, עתרה היום לבג"ץ בבקשה לחדש באופן מיידי את עבודות התשתית שתוכננו לשבת. גלאון דורשת כי בית המשפט העליון יוציא צו ביניים לביטול ההחלטה שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה ייפסקו עבודותיה של רכבת ישראל בשבת, בכללן גם העבודות שהוגדרו חיוניות. שופט תורן בבית המשפט העליון יקבל החלטה בעניין ככל הנראה עוד הערב.



"בית המשפט חייב לשים סוף להשתוללות משולחת הרסן של ראש הממשלה על גבם של אלפי נוסעים", אמרה ח"כ גלאון. "ההחלטה להפסיק את עבודות התשתית ברכבת רגע לפני כניסת השבת ניתנה בלא סמכות, בניגוד לחוק החברות הממשלתיות, ובניגוד להיתרי העבודה שניתנו כדין לעבודה בשבת".