מחלקת המדינה האמריקאית גינתה היום (שבת) את סרטון ה"טיהור האתני" של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהועלה לפייסבוק ובו נטען כי "ההנהגה הפלסטינית דורשת מדינה פלסטינית בתנאי מקדים אחד: ללא יהודים. יש לכך ביטוי: הוא נקרא טיהור אתני. והדרישה הזו מקוממת". בתדרוך יומי לכתבים הבהירה מחלקת המדינה האמריקאית כי "הסרטון אינו יאה ובלתי מועיל".



נתניהו הדגיש בסרטון כי הקהילות היהודיות ביהודה ושומרון אינן מהוות מכשול לשלום. "אני רואה בעיני רוחי מזרח תיכון שבו ערבים ויהודים צעירים לומדים יחד, עובדים יחד וחיים יחד זה לצד זה בשלום. האזור שלנו צריך יותר סובלנות, לא פחות. לכן בפעם הבאה שאתם שומעים מישהו אומר שיהודים לא יכולים לחיות במקום כלשהו, וודאי בארץ אבותיהם, קחו רגע כדי לחשוב על ההשלכות. טיהור אתני למען השלום זה מגוחך הגיע הזמן שמישהו יאמר את זה. והנה אמרתי זאת".



 


בתגובה, אמרה דוברת המשרד אליזבת טרודו: "ברור שאנו חולקים נמרצות על אפיונם של אלה שמתנגדים לפעילות ההתנחלויות, או אלה שרואים בהן מכשול לשלום, כאנשים שקוראים לטיהור אתני של הגדה המערבית מיהודים. אנו מאמינים שהשימוש בטרמינולוגיה הזו אינו יאה ובלתי מועיל".

לדבריה ההתנחלויות הן נושא שצריך לדון בו בשיחות על המעמד הסופי. טרודו הדגישה כי "אנו שותפים להשקפה של כל אחד מהממשלים הקודמים בארה"ב ולקונצנזוס האיתן של הקהילייה הבינלאומית, שהפעילות המתמשכת של ההתנחלויות היא מכשול לשלום. אנו מוסיפים לקרוא לשני הצדדים להפגין, באמצעות מדיניות וצעדים בשטח, שיש להם מחויבות כנה לפתרון של שתי מדינות לשני עמים".

לאחרונה גינתה מחלקת המדינה האמריקאית בשורה של גינויים חריפים את החלטות הבנייה והשתמשה בשפה חריפה מתמיד: "רק השנה הועמדו אלפי יחידות דיור לרשות ישראלים בגדה המערבית; מאחזים בלתי חוקיים והתנחלויות בלתי מאושרות קיבלו הכשר חוקי באופן רטרואקטיבי; שטחים רבים יותר בגדה המערבית הופקעו כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, התנהלות כזו מעלה ספקות ממשיים לגבי כוונות ישראל בגדה המערבית בטווח הארוך". 
 

"נתניהו שבר את הכלים"

חבר הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) התייחס לסרטון שפרסם נתניהו בדבר "טיהור אתני" ואמר כי ראש הממשלה שובר את הכלים בין ישראל לבין הקהילה הבינלאומית. המרחק בין טענת 'הטיהור האתני' לבין העולם כולו נגדנו היא קצרה. לא, אין פה אנטישמיות, אלא ביקורת לגיטימית, קבועה ומתמשכת. תגובתו של ראש הממשלה רק מחריפה ומעודדת אותה". ח"כ שי הוסיף בביקורת: "לשבש שוב את יחסי ישראל ארה"ב בעת הזו הוא מעשה חמור שיושיע אולי את ראש הממשלה בסקרים אבל יעלה למדינת ישראל במחיר יקר בזירה הבינלאומית".

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני), יצאה גם היא נגד הסרטון ואמרה כי "במחי סרטון אחד, שנועד לאוזניים ליכודיות או רפובליקניות, נתניהו הורס את ההישגים שהשגתי בתקופת שרון - שהגושים יהיו חלק מישראל, שלא תהיה זכות שיבה ושתוקם גדר ההפרדה". לבני הוסיפה כי "אחרי הסרטון של נתניהו – ארה"ב קובעת שכל ההתנחלויות, כולל הגושים, הם מכשול. אני פעלתי להשיג רווח מדיני תוך תשלום מחיר פוליטי בעוד נתניהו מנסה להשיג רווח פוליטי תוך יצירת נזק מדיני".

יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה תקף בעמוד הפייסבוק שלו את נתניהו וכתב כי "ראש ממשלת ישראל החליט ללכת צעד נוסף, בבניית מציאות מדומיינת. אחרי שבסרטון הקודם הסביר לנו שהוא בעצם זה שדואג לפלסטינים החיים בשטחים הכבושים ובעצם שהכיבוש הוא לטובתם. הפעם נתניהו מנסה לכתוב מחדש את ההיסטוריה כשהוא מסביר לנו שההתנחלויות הם לא מכשול לשלום".

עודה הוסיף כי "נתניהו מתחיל לעטוף את סרבנות השלום שלו בשיח ליברלי ריק. הוא מעמיק את המשטר הצבאי והדיכוי בשטחים הכבושים תוך רדיפת קבוצות בתוך מדינת ישראל, ובראשן המיעוט הלאומי הערבי, אך מדבר על סובלנות ושלום. הפעם בחוצפה ובלי להתבלבל הוא משתמש במושג חדש מבחינתו - טיהור אתני, כי לנתניהו זה לא משנה שדווקא ההתנחלויות הן אלה שנוסדו בדיוק במטרה לדחוק באכזריות קהילות פלסטיניות מכלל שטחי הגדה לשטח מצומצם סביב הערים הגדולות. כי הרי זאת שיטת ההתנחלויות שהובילה לסיפוח בפועל של רוב שטחי הגדה. אחר כך בראיונות בחו"ל ימלמל עוד שקר על תמיכה בפתרון שתי המדינות אבל לפחות עכשיו כבר אף אחד לא יאמין לו".