מנכ"לית אונסק"ו, אירינה בוקובה, מתחה היום (שישי) ביקורת על החלטת הוועד המנהל של הארגון מאתמול לפיה לעם היהודי אין בהכרח זיקה להר הבית. בדבריה אמרה: "מסגד אל-אקצא וחראם א-שריף שקדושים למוסלמים הם גם הר הבית שקדוש ליהודים". עוד אמרה בוקובה: "כפי שהצהרתי בעבר ובוועדת המורשת השנה, ירושלים היא עיר קדושה לכל שלוש הדתות: יהדות, נצרות ואיסלאם. בהכרה בכך שירושלים היא עיר יוצאת דופן, מגוונת עם דו-קיום תרבותי ודתי הגיעה ההחלטה לרשום אותה ברשימת אונסק"ו כעיר מורשת".



עוד הוסיפה בוקובה: "יש לנו אחריות קולקטיבית לחזק את הדו קיום לא רק דרך מילים אלא גם במעשים. דרישה זו היא יותר חשובה עכשיו כדי לחבר ביחד את המחלוקות שמזיקות לאופי של העיר העתיקה. אונסק"ו מוקדש למטרת שלום ודו שיח, ועלינו לחתור למטרה זו. אחריות הארגון הוא לטפח את רוח הסבלנות והכבוד להיסטוריה וזו מטרתי היומית כמנכ"לית".



בתגובה להודעת מנכ"לית אונסק"ו, אמר שר החינוך נפתלי בנט, כי הודעתה של בוקובה לפיה הר הבית חשוב גם ליהודים אינה מספקת. "הרוח הגבית של ארגון אונסק"ו לטרור תיעצר אך ורק כשהארגון יבטל את ההחלטה השערורייתית מאתמול, החלטה המכחישה את ההיסטוריה על מנת לרצות את שונאי ישראל. מילים הן חשובות, אך הן לא מהוות תחליף למעשי הארגון שבראשו היא עומדת".



מוקדם יותר, הודיע בנט, המשמש מתוקף תפקידו גם כנשיא הוועד הישראלי של אונסק"ו, על החלטתו להשעות את הפעילות המקצועית המשותפת עם הארגון בעקבות החלטת הוועד המנהל. בהתאם להחלטה, כל השתתפויות הוועד הישראלי יופסקו, לא יתקיימו פגישות עם נציגי אונסק"ו או השתתפויות בכנסים בינלאומיים, וכן לא יתקיים כל שיתוף פעולה מקצועי עם ארגון הנותן רוח גבית לטרור.



לדברי בנט, "החלטת הארגון מהווה הכחשת היסטוריה ונותנת רוח גבית לטרור. אפעל מול עמיתיי בעולם כנגד החלטה הזויה זו. הודעה רשמית נשלחה להנהגת אונסק"ו".


השר בנט פנה למדינות החברות בארגון בעולם במכתב וכתב כי ״ההחלטה מאמש מהווה הכחשת היסטוריה ונותנת רוח גבית לטרור. מי שנותן פרס לתומכי ג׳יהאד בירושלים רק בשבוע שבו נרצחו שני יהודים בעיר, יכול חלילה להיות הבא בתור. העולם המערבי צריך לעמוד מול אונסק"ו ונגד פרס לטרור".



השר בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
השר בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90




עוד כתב השר כי "כמו שפועלים נגד טרור אסלאמיסטי בתדמור וחאלב, כך צריך להתנגד לטרור דיפלומטי בירושלים. המחבל הבא ישאב את הלגיטימציה מההחלטה האומללה אמש. ניתוק ירושלים מישראל, יהיה אבן דומינו שיפגע בסופו בכל העולם המערבי״.



כזכור, אתמול הצביעו המדינות החברות בארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם בעד ההצעה הפלסטינית שמהותה ניתוק הזיקה היהודית לירושלים ולהר הבית. הפלסטינים דורשים את הקמתה של משלחת בינלאומית של מומחים למקומות הקדושים, שתבחן את מה שהם מכנים "הרס המורשת ההיסטורית והארכיאולוגית על ידי ישראל", תוך שורה של דוגמאות כולל קו הרכבת הקלה וחפירות ארכיאולוגיות.



24 מדינות תמכו בהחלטה, שאף מטילה ספק בקשר בין היהדות לכותל המערבי. שש מדינות הצביעו נגד, כ-26 מדינות נמנעו ושתי מדינות נעדרו מההצבעה.



ראש הממשלה, בנימין נתניהו הגיב להחלטת אונסק"ו ואמר כי "תיאטרון האבסורד באונסק"ו נמשך. היום הארגון הזה קיבל עוד החלטה הזויה שאומרת שלעם ישראל אין קשר להר הבית ולכותל".



נתניהו הוסיף בביקורת: "לומר שלישראל אין קשר להר הבית ולכותל, זה כמו לומר שלסין אין קשר לחומה הסינית, ולומר שלמצרים אין קשר לפירמידות. בהחלטה האבסורדית הזאת אונסק"ו איבד את מעט הלגיטימיות שנשארה לו. אבל אני מאמין שהאמת ההיסטורית יותר חזקה, והאמת תנצח. ואנחנו עוסקים היום באמת".