גורמים מדיניים בירושלים תקפו הערב (שבת) את החלטת מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות ביהודה ושומרון ובחירת נשיא ארצות הברית ברק אובמה לא להטיל עליה וטו. "מדובר בעוקץ אחרון של הנשיא אובמה. זה מעשה שחשף את פרצופו האמיתי של הממשל. כעת ניתן להבין יותר מול מה התמודדנו ב-8 השנים האחרונות", מסר גורם מדיני. 
"הצעד היה צפוי. ראש הממשלה נתניהו התריע שזה עלול לבוא. היו על כך גם דיונים בקבינט", אמר הגורם, שהדגיש כי האחריות של אובמה במהלך חורגת מאי-הטלת הוטו. "ידוע לנו ממקורות ערביים ובינלאומיים שארצות הברית פעלה מאחורי הגב שלנו בקידום ההחלטה נגד ישראל", אמר. 
הגורם חזר על המסר שהעביר נתניהו כבר אתמול ואמר כי ישנה הסתמכות על כך שממשל הנשיא הנבחר דונלד טראמפ יסייע לבלום נזקים של המהלך.  "אנחנו מבינים ששוקלים צעדי חקיקה נגד המדינות שקדמו את המהלך", אמר הגורם. הנשיא המיועד טראמפ התייחס אתמול להחלטה ואמר כי "הדברים ייראו אחרת אחרי השבעתי".

טראמפ. "מקווים שייתקן את הנזק". צילום: רויטרס

 כזכור, בערב שישי העבירה מועצת הביטחון של האו"ם לראשונה זה יותר מ-35 שנים החלטה מקיפה כנגד פעילות ישראל ביהודה ושומרון. ההחלטה אושרה לאחר שהחששות המדיניים שליוו את משרד החוץ מספר חודשים התממשו – ונשיא ארצות הברית ברק אובמה בחר שלא להטיל עליה וטו, חריגה מהמדיניות האמריקאית המסורתית. 
ההחלטה קובעת כי ההתחלויות ביהודה ושומרון אינן חוקיות, קוראת לישראל לחדול מכל פעילותה מעבר לקווי 67' ודורשת צעדים להפסקת הסטטוס-קוו ולקידום פתרון של שתי מדינות לשני עמים. אין לה כוח אופרטיבי ממשי כעת, אך היא מתקפת בצורה משמעותית את הקונצנזוס הבינלאומי לגבי מעמד ההתנחלויות ועשויה לסייע לתביעות בינלאומית נגד ישראלים המעורבים בפעילות בשטחים. 

ראש הממשלה נתניהו צפוי לשאת דברים ב-20:00 ולהתייחס להחלטה. בצעדי תגובה ראשונים נתניהו החזיר את השגרירים בניו זילנד ובסנגל, מדינות שהגישו את ההצעה, והכריז על הקפאת שיתופי פעולה מסוימים עם מדינות אלו. צעדים נוספים צפויים בהמשך.