חבר הכנסת אמיר אוחנה (ליכוד) הניח הבוקר (רביעי) על שולחן הכנסת הצעת חוק המציעה לשנות את שיטת בחירתם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה השונים, כך שהיועץ המשפטי למשרד יבחר ע"י השר המופקד על המשרד כמשרת אמון, בדומה לנוהל בחירת מנכ"ל המשרד. לטענת אוחנה, הצעת החוק תעזור להגביר את המשילות ותחזק את יכולתו של השר לשלוט על משרדו באופן "מיטבי והרמוני". 



"יועץ משפטי אמור לסייע לשר להגשים את המדיניות בהתאם להשקפת עולמו ולא להיות שר-על שמטרפד ומסנדל", אמר אוחנה והוסיף כי "שר שלא 'מתיישר' לפי היועמ"ש למעשה לא יכול להזיז אותו והוא מוצא את עצמו מסונדל למשך שנות כהונתו עם מעט מאוד יכולת תמרון. הדבר מעניק כוח רב מדי ליועצים המשפטיים שלא נבחרו ויוצר 'אובר-משפטיזציה' בממשלה. ישנם מספיק גורמים מפקחים ומבקרים: הכנסת, מבקר המדינה, מבקר המשרד, ואם יש צורך במקרים קיצוניים - גורמי האכיפה ובתי המשפט. יש עודף בבירוקרטיה - על חשבון העשייה".



אוחנה גם ציין כי השיטה הזו נהוגה במדינות אחרות בעולם, בהן ארצות הברית, בה לאחר כל מערכת בחירות, מסיימים היועצים המשפטיים של כלל משרדי הממשלה את תפקידם. במקומם, ממונים על ידי הממשל הנבחר למשרות אמון אלה, והוסיף כי "הפקידים החדשים תואמים את השקפת השרים וזאת במטרה לאפשר לממשל הנכנס לתפקד בצורה יעילה וליישם את המדיניות שלשמה נבחר".



"ניסיון למוטט עוד אחד מעמודי הטווח של הדמוקרטיה הישראלית"



חבר הכנסת יואל חסון (המחנה הציוני) תקף באורח חריף את הצעת החוק וטען כי היא תפתח פתח נרחב למעשי שחיתות וניצול הכוח ללא בקרה. "שליחיו של נתניהו ממשיכים לנסות ולמוטט עוד אחד מעמודי התווך של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. זהו עוד חוק אומלל מבית מדרשו של ראש הממשלה היוצא נתניהו שמטרתו היחידה היא להרתיע את מערכות האכיפה והחוק. נתניהו ושליחיו לא יודעים שובע ורוצים להפוך את מדינת ישראל למדינת קיסרים - אסור להתעלם וצריך להתעורר".


.


חסון גם קרא לשרת המשפטים איילת שקד "שלא לתת יד להצעת החוק האומללה של ח"כ אוחנה, הצעת חוק שנועדה להפוך את היועצים המשפטיים משומרי סף לבובות מריונטה".