כנס שמטרתו פיוס בין לוב ליהודים שגורשו מהמדינה ב־1967 ולישראל עומד להתקיים ב־29 ביוני ברודוס. הכנס יימשך שלושה ימים, בהשתתפות שרים ואישים פוליטיים מלוב, מאיטליה ומבריטניה ושרים, פוליטיקאים ואנשי תרבות מישראל. הכנס מכונה "כנס פיוס" ומתקיים לציון 50 שנה לגירוש אחרוני יהודי לוב מהמדינה המוסלמית.



בחומר שמפיץ למוזמנים מארגן הכנס, יו"ר איחוד יהודי לוב רפאל לוזון, נמצאת גם רשימת האישים שכבר אישרו את בואם והיא כוללת את השר הלובי לתקשורת ותרבות לשעבר עומר אל גואיירי (כיום אחד הפעילים המרכזיים בלוב להקמת ממשלה מאוחדת, דמוקרטית וחילונית - מ"ע), המועמד לראשות ממשלת לוב מועיד אל כיכיה, שגריר לוב בבחריין והמיועד למשרת שר הפנים ד"ר פאוזי עבדול עלי, הסופר והעיתונאי הלובי אחמד רחאל, מייסד ויו"ר בורסת המניות בלוב לשעבר ד"ר סולימאן שחומי ועוד.



מישראל אישרו את השתתפותם, על פי החומר שמפיצים מארגני הכנס: השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, האלוף במיל' יום טוב סמיה, השר איוב קרא וסגן יו"ר הכנסת חיליק בר. כמו כן אישרו את בואם, על פי פרסומי מארגני הכנס, גם חברי פרלמנט איטלקים ובהם בובו קראקסי, בנו של מנהיג איטליה לשעבר בטינו קראקסי; השר הבריטי רוברט חלפון ועוד חבר פרלמנט בריטי הדוגל בדיאלוג בין־דתי.



המשתתפים בכנס ברודוס ידונו בין השאר באפשרות של כינון יחסים בין לוב לישראל ובנושאים הקשורים לחיי היהודים בלוב בעבר וההשלכות של כך על לוב החדשה.



צפוי להשתתף בכנס, אלוף במיל' יום טוב סמיה. צילום: אסף קליגר
צפוי להשתתף בכנס, אלוף במיל' יום טוב סמיה. צילום: אסף קליגר




"המטרה היא דיאלוג ופיוס"



רפאל לוזון, יליד לוב המתגורר כיום בלונדון, מקיים קשרים רבי־שנים עם לוב, והיה היהודי היחיד שהוזמן פעמיים על ידי מנהיג לוב לשעבר מועמר קדאפי לבקר במדינה, שבינה ובין ישראל לא מתקיימים קשרים דיפלומטיים.



לוזון מסר ל"מעריב־השבוע" כי "המטרה היא דיאלוג ופיוס בין לוב, היהודים שלה וישראל, בנוסח היחסים שקיימים עם מרוקו, למשל. במגעים שלי עם אישים מלוב גיליתי שאף שהמדינה מחולקת היום, הרי אין קבוצה בלוב שלא רוצה קשרים עם ישראל".



לדברי לוזון, "בביקורי בלוב שמעתי מאנשים שם את המשפט 'אלוהים מעניש אותנו על שגירשנו את היהודים', ואני מאמין שאפשר להגיע למערכת יחסים פתוחה ואולי ליותר מכך. ייתכן שאני דון קישוט, ימים יגידו. עלי לציין עוד שאישים פוליטיים בולטים מלוב רצו להגיע לישראל במשלחת רשמית. פניתי לגורמים במשרד החוץ, אך אלו היססו, לא קיבלתי תשובה והביקור לא יצא אל הפועל".



מקורות במשרד החוץ שהיו קרובים לנושא מסרו כי הם מאחלים ליוזמה של רפאל לוזון הצלחה, אך מדובר בנושא מאוד מורכב. בעבר נעשתה בדיקה ליוזמה שלו בנוגע לביקור משלחת מלוב בארץ, וכרגע לא מעוניינים בביקור רשמי של משלחת כזו.



לדבריהם, חשוב לנהל מגעים כאלה כאשר הדברים בטוחים ולא להסתכן. טיפול לא מתאים עלול לשמש נגד ישראל. צריך לזכור שכרגע לוב למעשה לא קיימת כמדינה ויש בה לפחות שני בתי פרלמנט שונים, שכל אחד מהם מוכר על ידי מדינות אחרות. במדינה קיימים אזורי שלטון של שבטים שונים.



הכנס הזה הוא ראשון מסוגו ובהיקפו. לפני עשר שנים התקיים בלונדון כנס קטן יותר, גם הוא ביוזמת לוזון. אורחי הכבוד היו משה כחלון, אז סגן יו”ר הכנסת מטעם הליכוד, ראש ממשלת איטליה לשעבר ג’וליו אנדראוטי, וכן נציגים משגרירות לוב בבריטניה וגם נציגי האופוזיציה לקדאפי. קדאפי שלח אז מסר ובו קרא ליהודי לוב לשוב למדינה, מה שכמובן לא זכה להיענות מצדם.