רק 53% מהישראלים ו-52 אחוזים מהפלסטינים תומכים ברעיון של פתרון שתי המדינות, כך עולה מסקר משותף, ישראלי-פלסטיני, שנערך על ידי מרכז תמי שטינמץ למחקרי שלום באוניברסיטת תל אביב והמרכז הפלסטיני למדיניות ולמחקרים ברמאללה, במימון האיחוד האירופי. מדובר בעליה של 8% בקרב הפלסטינים בהשוואה לסקר שנערך בדצמבר 2016 ואילו בירידה של 2% בקרב הישראלים המצביע על מגמה קבועה של ירידה בתמיכה בפתרון שתי המדינות. 

הר הבית. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
הר הבית. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

הסקר נערך בין החודשים יוני עד תחילת חודש יולי, טרם פרוץ המהומות בהר הבית. בסקר השתתפו 1200 פלסטינים מיהודה ושומרון ועזה ו-900 ישראלים. השאלה המרכזית נגעה ל"הסדר קבע כולל" הנסמך על הדרישות וההצעות שעלו בשלבים שונים של המשא ומתן בין הצדדים. על פי הסקר הסדר כזה כולל: מדינה פלסטינית מפורזת, נסיגה ישראלית לקוי הקו הירוק עם חילופי שטחים שווים, חזרתם של כ-מאה אלף פליטים פלסטינים לישראל במסגר איחוד משפחות, מערב ירושלים כבירת ישראל ומזרח ירושלים כבירת פלסטין, הרובע היהודי והכותל המערבי בריבונות ישראלית והרובעים המוסלמי והנוצרי וכן הר הבית בריבונות פלסטינית, והצהרה על קץ הסכסוך על היעדר תביעות נוספות. רק 43% מהפלסטינים תומכים בחבילה כוללת של הסדר קבע שכזה ואילו בקרב הישראלים היהודים רק 32% תומכים. ירידה של 9% לעומת הסקר הקודם.

בקרב המתנגדים הישראלים היהודים להסדר קבע כולל 43% היו משנים את דעתם לגביו אם הפלסטינים היו מכירים בישראל כמדינה יהודית. בדומה ליהודים 42% מהפלסטינים המתנגדים להסכם כולל היו משנים את דעתם באם ישראל הייתה מכירה באופי המוסלמי והערבי של המדינה הפלסטינית. נתון מעודד העולה מהסקר הוא בקרב התומכים במאבק אלים. 21% מהפלסטינים תמכו במאבק מזוין נגד ישראל ורק 12% מקרב הישראלים תומכים במלחמה כוללת בפלסטינים. על אף חילוקי הדעות על הדרך בו הסכם שלום צריך להתממש בשני הצדדים, כ45% מאמינים כי הצעד הבא הוא הגעה להסדר שלום.