הצעת חוק שהונחה ערב הפגרה על ידי חברי הכנסת יואב בן צור ומיכאל מלכיאלי (ש"ס) ובצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), מבקשת לקבוע כי אדם המבקש לתת גט לאשתו והיא מסרבת לקבלו, יוכל לקיים דיון בבית הדין בבקשה לשאת אישה שנייה. הבקשה תוגש במקביל לבקשה מבית הדין על החלת צו הגבלה לאישה המסרבת.



מכון 'על משמר הכנסת' ,מבית התנועה המסורתית, המבצע מעקב אחר עמדות, התבטאויות, הצעות חוק והצבעות של נבחרות ונבחרי ציבור בתחום הדת והמדינה, שחשף את ההצעה אומר כי החוק החדש, כפי שהוסבר לצוות המכון על ידי יועצו של ח"כ בן צור, מבקש לתקן את הסעיף הקיים, הקובע כי אדם יוכל לקיים דיון בבקשה לשאת אישה נוספת רק בתום שלוש שנים מרגע שישנו צו הגבלה על האישה שמסרבת לקבל ממנו את הגט.



בעקבות ההגבלה על מספר השנים, עד כה, הופעל המנגנון המאפשר לגבר לשאת אישה שניה ללא גירושין מספר מועט מאוד של פעמים.


כעת, טוענים במכון, על פי הצעת החוק החדשה, יוכל הגבר שאשתו מסרבת לקבל ממנו את הגט לקיים דיון בבקשה לשאת אישה נוספת באופן מידי מרגע בו היא מוכרזת על ידי בית הדין ובמקביל לבקשה של צו הגבלה בעקבות סירובה להתייצב, מבלי להמתין שלוש שנים.



בעקבות החוק צפוי לגדול משמעותית מספר הגברים שיקיימו דיון בבקשה להיתר נישואין, מה שיפעיל לחץ על האישה לקבל את הגט.


במקביל לחוק הזה, בסוף המושב הגישו חברי הכנסת המוזכרים, יחד עם חברי כנסת נוספים מהקואליציה ומהאופוזיציה ובסיוע מכון פוע"ה – 'לפוריות על פי ההלכה', הצעת חוק המציעה מענה לנשים מסורבות גט ועגונות בדמות מימון הקפאת ביציות והפרייתן, לאחר קבלת הגט על ידי האישה, או על פי החלטת בית הדין.



הצעת חוק זו לא מעניקה לאישה זכות להתחתן עם גבר אחר בדומה להצעה המקבילה, כיוון שהדבר אסור על פי ההלכה היהודית. לכן הפתרון שמציעים חברי הכנסת הוא שאיבת ביציות, הקפאתן והפרייתן עם סיום הליך הגירושין, זאת כדי "לנטרל את מנוף הלחץ באמצעות שימור פוריות לנשים עגונות ומסורבות גט על חשבון המדינה", לשון הצעת החוק.



אולם, מדגישים במכון, בעוד הגבר יוכל לזרז את הליך הגירושין ואף לדלג מעליהם על ידי נישואים שניים, על פי החוק האחד, הליך המוצע לנשים בדמות הקפאת ביציות בחוק השני, הוא פולשני רפואית ובעל סיכויים נמוכים להצליח. בנוסף, הוא בעיקר עשוי לעכב באופן משמעותי, את מתן הגט לאישה, כיוון שבית הדין יוכל לטעון שהשעון הביולוגי של האישה לא מתקתק מאחר והיא עברה הליך הקפאת ביציות.



במקביל הוגשה הוצעה הצעת חוק נוספת על ידי ח"כ עליזה לביא ואחרים, המבקשת להתיר מימון והליך תרומת זרע לנשים מסורבות גט, לאור פסק הלכה בנושא של הרב יצחק יוסף הקובע כי ילד שיוולד מתרומת זרע בזמן שאמו מסורבת גט, לא יהיה ממזר. לטענת המכון הצעת החוק הזו אמנם פותרת את בעיית ההמתנה לסיום ההליך הנדרש בהקפאת הביציות ומגבירה את הסיכויים להצלחת ההיריון, אבל גם היא עלולה לעכב מתן גט על ידי בית הדין שלא ימהר לטפל בגט לאישה שיכולה להיכנס להריון.




"המרצע יצא מהשק"




עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, מסר בתגובה: "הצעת החוק החדשה של חברי הכנסת סמוטריץ' ובן צור היא המרצע שיצא מהשק. בעוד בהצעה אחת הם מרחיקים את הנשים מהגט המיוחל ודואגים לילודה היהודית על ידי הקפאת הביציות שלהן, לגברים הם מציעים אפשרות נוחה בהרבה – קחו אישה שנייה. במקום שמדינת ישראל ובתי הדין יתקדמו אל המאה ה-21 ויציעו לאזרחיות ולאזרחים פתרונות הלכתיים חדשניים דוגמת הסכמי קדם נישואין או חתונה יהודית שוויונית, הם מסיגים אותנו אחורה אל ימים בהם הנשים היו לא יותר מכלים לילודה וגידול ילדים".



ח"כ סמוטריץ הגיב לגילוי בעמוד הפייסבוק, והסביר את הצעת החוק שלו כך: "אחד האמצעים היחידים שנשאר מול נשים סרבניות זה לאפשר לגבר להינשא ולהתחיל חיים חדשים, באופן שלמעשה שומט את השטיח מתחת לניסיון של האישה לפגוע בו באמצעות סרבנות הגט".



סמוטריץ כתב כי "האפשרות הזו קיימת גם היום, אלא שנדרש להמתין בשבילה שלוש שנים מאז שבית הדין חייב את האישה בקבלת הגט. חשוב לציין שלמרות שהכלי הזה קיים מעט מאוד גברים מסכימים לקבל את האישור”. לדבריו, יש מחסום פסיכולוגי גדול מאוד וגברים יראי שמיים נשארים עגונים ולא מתחילים חיים חדשים למרות שבית הדין מציע להם את האפשרות של היתר נישואין. אני חושב שאם הכלי הזה קיים אין סיבה לחכות שלוש שנים שבהן אותם גברים מעטים שכן יסכימו להסתמך על ההיתר יהיו אומללים סתם (וכמובן, השימוש בו בכל מקרה נתון לשיקול דעת של בית הדין ששוקל כל מקרה לגופו. החוק לא קובע את ההיתר אלא רק מאפשר אותו בכפוף לשיקול הדעת של הדיינים".



בסוף הפוסט ציין כי "ברור לי שאחטוף מחלק מארגוני הנשים, שאצלן הכל הוא גברים נגד נשים. לא מפחיד אותי. אני הולך את האמת ומי שרוצה לצעוק שיצעק".