ח"כ שרן השכל (הליכוד) ידעה כי היא עלולה לשלם מחיר אישי על התנגדותה לחוק המרכולים, אך הידיעה שפורסמה אתמול, ולפיה יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ דודי אמסלם, ותנועת הליכוד עתרו לבית הדין העליון של המפלגה בדרישה לגרשה משורות המפלגה – עדיין נחתה עליה בהפתעה גמורה.



אלא שבראיון ל"מעריב המגזין" ח"כ השכל מבהירה כעת כי היא לא נבהלת בנקל מהאיומים. "מנסים להלך עלי אימים", היא אומרת. "זה המשך להלך הרוח שנושב כבר מהשבוע שעבר, אבל קשה לי להאמין שהאיום להרחיק אותי משורות הליכוד הוא איום אמיתי".



אבל את לא חוששת שאם זה יגיע לכדי דיון בבית הדין של המפלגה, תמצאי את עצמך מחוץ לליכוד?
"אני לא חוששת. חלק מהאנשים ממעיטים בערכי. אם ינסו להרחיק אותי, ייתקלו במישהי שנלחמת מלחמה עיקשת. אני רוצה להזכיר לכולם שהייתי לוחמת במג"ב. הייתי גם הלוחמת הקרבית הראשונה שנכנסה אי פעם לכנסת. תאמינו לי שלהילחם אני יודעת. אתן להם פייט, ואם האיום הזה יקרום עור וגידים, מובן מאליו שאשתמש בשירותים של עורכי דין ויועצים משפטיים על מנת להילחם בהם".



ח"כ דוד אמסלם. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לחצים כבדים


השכל היא מצעירות חברי וחברות הכנסת, בת 33 בלבד. היא נבחרה במקום ה־31 ברשימת הליכוד לכנסת ה־20 בזכות 4,112 קולות שקיבלה, בין היתר בתמיכת קבוצת הליכודניקים החדשים. לכנסת היא נכנסה באוגוסט 2015 במקומו של דני דנון, שמונה לתפקיד שגריר ישראל באו"ם. סבא וסבתא שלה לחמו בשורות חטיבת הראל בפלמ"ח במלחמת השחרור. היא עצמה התנדבה כאמור למשמר הגבול, ושירתה באזור ירושלים בתקופת הסוערת של האינתיפאדה השנייה.



באחד הראיונות שנערכו איתה, אמרה ח"כ השכל בעבר כי "אני הליכוד האמיתי. יש אנשים כמוני וכמו צחי הנגבי ובני בגין ואמיר אוחנה ויהודה גליק. אנחנו לא נופלים לטייפקאסט. אנחנו הליכוד האמיתי".



כתומכת לשעבר ב"שלום עכשיו", נשארה ח"כ השכל נאמנה לערכים דמוקרטיים ליברליים שלא תמיד מתיישבים עם העמדות הנוקשות של הליכוד. כך למשל, היא תומכת נלהבת באי־הפללה של משתמשי קנאביס. אבל מה שהוציא עליה את קצפו של יו"ר הקואליציה אמסלם היא עמדתה הנחרצת נגד חוק המרכולים, שבו היא רואה פגיעה בלתי נסבלת בבוחרי הליכוד החילונים.



מאחורי העתירה של ח"כ אמסלם עומדת כוונתה של ח"כ השכל שלא לתמוך בחוק המרכולים, שנועד להביא לסגירת מרכולים וחנויות נוחות בשבת, וצפוי לעלות היום לאישור מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. לפי העתירה, ח"כ השכל מתכוונת להפר משמעת קואליציונית, ולכן מערערת את יציבותן של הקואליציה ושל הממשלה.



"ניתוח של תוצאות ההצבעה הצפויה בעד ונגד הצעת חוק המרכולים בקריאה שנייה ושלישית, שסיעת הליכוד החליטה לתמוך בה, מלמד על כך שקבלתה של הצעת החוק עומדת על חודו של קול, ומכאן החשיבות הרבה לכך שכל חברי סיעת הליכוד בכנסת יצביעו בעד הצעת החוק", כתב ח"כ אמסלם בעתירה לבית הדין של הליכוד. "בנסיבות המקרה מוטלת על המשיבה חובה להודיע כי תצביע בעד הצעת החוק הלכה למעשה. הודעתה של המשיבה שלפיה היא מתכוונת להפר את החלטת הסיעה ולא להצביע עם סיעת הליכוד בעד הצעת חוק המרכולים, מהווה עילה להפסקת חברותה של המשיבה בתנועה לפי חוקת הליכוד".



אם חוק המרכולים יעלה היום להצבעה, תתנגדי, תימנעי או תיעדרי?
"לא אצביע נגד. אף פעם לא אמרתי שאצביע נגד. רוב הסיכויים שאיעדר מהאולם".



בעתירה נגדך נכתב בין היתר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן אותך לשיחה לקראת הקריאה הטרומית, והבטחת לו לתמוך בהצעת החוק, אולם בסופו של דבר לא הגעת להצבעה. כלומר המרת את פיו של נתניהו.
"אמרתי שלא אצביע נגד, ואכן נעדרתי מההצבעה. מופעלים עלי לחצים כבדים זה כמה שבועות לתמוך בחוק המרכולים, אבל אמרתי שאני לא יכולה לתמוך בחוק רע שמפלה בין עיר אחת לעיר אחרת, חוק שמשנה את הסטטוס־ קוו, חוק שפשוט לא צריך לעבור. חוק המרכולים יוצר קרע בעם שעלול להחזיר אותנו למצב שהיה בשנות ה־90, של שסע ופילוג בין חרדים לחילונים; מצב שהיה מלווה בגידופים, אלימות ושנאה. ארגונים רבים ניסו בשנים האחרונות לחזור ולגשר בין חלקי העם. אז פתאום בהינף יד רוצים להביא חקיקה מטופשת כזאת ולהרוס את כל העבודה שנעשתה לאיחוי הקרעים?"



בנימין נתניהו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


ח"כ אמסלם טוען עוד בעתירה שכך אי אפשר לנהל קואליציה, ושההתנהלות שלך מהווה סיוע של ממש למפלגות המתחרות בליכוד, מפרה את החלטות סיעת הליכוד בכנסת ומסכנת את שלמות הקואליציה. את רוצה להביא להפלת הממשלה?
"קשה לי להאמין שאריה דרעי רוצה כעת בחירות. אני לא מאמינה שהוא ילך לבחירות על החוק הרע הזה שיש לו מתנגדים רבים בליכוד, אבל גם במפלגות אחרות בקואליציה".



ואם זה יהיה תלוי קול שלך, שיכריע אם חוק המרכולים עובר או נופל?
"כמו שאמרתי, אני לא מאמינה שנגיע לשם. קשה לי להאמין שדרעי רוצה בחירות כרגע. הוא לא עובר אפילו את אחוז החסימה. אם נלך עכשיו לבחירות, ייגרם לו נזק גדול מאוד".



ומה עם הנזק שייגרם לך? זה יכול להביא לסוף הקריירה הפוליטית הקצרה שלך בליכוד.
"אני לא מאמינה בזה. קיבלתי המון הודעות תמיכה מהרבה ראשי סניפים ופעילים בליכוד שמתקשרים ואומרים שזה לא הגיוני שירחיקו אותי מהמפלגה בגלל התנגדות לחוק כזה.



"הליכוד היא תנועה מגוונת ומורכבת משומרי מסורת, דתיים וחילונים", מוסיפה ח"כ השכל. "אנשים שהולכים בשבת בבוקר לבית הכנסת ובצהריים יושבים בבית קפה. רוב מצביעי הליכוד מתנגדים לחוק המרכולים. לצערי, יו"ר הקואליציה החדש חצה קו אדום בהתנהגותו הבריונות, שלא מתאימה לרוח הליכוד וההדר הבית"רי. הערכים הליברלים הרוויזיוניסטיים שהנחילו אבות התנועה, זאב ז'בוטינסקי ומנחם בגין, הם הערכים שעליהם נשבעתי להגן, ולא על גחמות של שר כזה או אחר, שיוצרות קרע בעם ישראל. אני לא אתן לזה לקרות".



קיבלת גם הודעות שטנה, גידופים?
"האמת שלא קיבלתי אפילו אחת, להפך; כל ההודעות הן בנוסח של 'אוהבים אותך', 'אנחנו רוצים שתישארי במפלגה שלנו'. 'אנו רוצים שתמשיכי לייצג אותנו'. יש הרבה הודעות כאלה, אבל שום הודעות שאומרות שהמעשה שלי לא נכון".



"בואו נשב ונדבר"
היום, כאמור, אמורה הצעת החוק להגיע לשולחן הכנסת לקריאה שנייה ושלישית, ועד אז אולי תתבהר התמונה. האם ח”כ השכל, שזכתה אתמול לגיבוי של השרים צחי הנגבי וגילה גמליאל וגם של מבקר הליכוד עו”ד שי גלילי, תצטרך לשלם מחיר על התנהלותה, או שמא שני הצדדים ירדו מן העץ?



למרות הקו הלוחמני שהיא נוקטת, נדמה שח"כ השכל משאירה פתח לנסיגה. לשאלה אם תתמוך בחוק המרכולים אם יו"ר הקואליציה אמסלם יצליח לגבש נוסח מרוכך יותר, שיחריג מתוכו למשל את חנויות הנוחות ואת העיר אילת, משיבה ח"כ השכל בחיוב. “זה משהו שצריך לשקול” היא אומרת. “אני צריכה לראות. בואו נראה מה יקרה, ולפי זה אוכל לומר. מובן שכל שינוי שיוכנס בחוק יגרום לי לשקול זאת מחדש. זה מה שאמרתי מלכתחילה: אתם רוצים לשנות חקיקה שקשורה לדת? בואו נשב ונדבר לעומק”.



ואם לא, תהיי מוכנה לשלם את המחיר?
“כן”.