במערכת הפוליטית זועמים הבוקר (חמישי) על החלטת פולין לאשר את החוק האוסר את האשמה המדינה בפעולות הנאצים. חברת הכסת ציפי לבני (המחנה הציוני) טענה בגל"צ כי מדובר ב"יריקה בפניה של ישראל", בעוד שהשר יואב גלנט הצהיר כי "אנחנו צריכים לשבת ולדון בנושא מכיוון שאי אפשר לקבל הכחשת שואה". 



גלנט הסביר כי "לא נוכל לעבור לסדר היום על החלטת הסנט הפולני. אנטישמיות פולנית הייתה שמן על גלגלי השואה - הם מכחישים את האחריות החלקית שלהם בתמיכה ובסיוע להשמדה יהודית".



לדברי לבני, "זו יריקה בפניה של מדינת ישראל פעמיים - פעם אחת כמדינה העם היהודי שדואגת שלא תקרה שוב שואה ובפעם השנייה בפניו של ראש ממשלה ישראלי שמסכם דברים עם מקבילו הפולני, ולאחר מכן מתעלמים מהסיכום. או שלא היה סיכום כזה וראש הממשלה לא הבין את השיחה או שהייתה שיחה כזו וירקו בפרצופנו".



"לכן", המשיכה הח"כית, "בעיניי צריך בפומבי ובגלוי להתחיל לאסוף חומר על השותפות של פולנים בשואה. ישראל עכשיו צריכה להתחיל בפעילות כזו עם יד ושם ולהעביר מסר לפולנים. במקביל, להחזיר את השגריר להתייעצות ולשתף את ארצות הברית בתוצאות. פולין תצטרך לשלם על התנהלות בלתי נסבלת".



גלנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
גלנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ח"כ איציק שמולי, שיזם את החוק בכנסת בתגובה לחוק הכחשת השואה הפולני, הוסיף: "חוק שחוקק הסנאט מביא לפולין את ההישג המפוקפק של היותה המדינה הראשונה שמעגנת באופן בזוי בחקיקה הכחשת שואה ובמקום להכיר בפשעי העבר שגם לפולין ולמשתפי פעולה אחרים היה חלק בהם, מנסים לשכתב את האמת וההיסטוריה. שום חוק לא יוכל לעמוד בפני העדויות המצמררות ושרידי המחנות וההיסטוריה היא שתשפוט את פולין מעכשיו פעמיים - גם על שותפות בפשעים עצמם וגם על ניסיון ממסדי להכחישם. נמשיך לקדם במרץ את החקיקה שסותרת את החוק הפולני ומעניקה הגנה משפטית לכל ניצול שואה שמספר את עדותו או איש חינוך שעוסק בהנחלת הזיכרון".



ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה כי "אלו בימין הישראלי שסבורים כי הם יכולים לסמוך על ממשלות לאומניות קיצוניות שנגועות בהן אנטישמיות ויחסים עם אנטישמיים, שוב נתבדו והחוק הפולני עבר למרות הבטחות נתניהו כי העניין מאחורינו. גורמים קיצוניים ואנטישמיים באירופה ובעולם כולו מרימים את ראשם, ובישראל יש כאלו שנהנים מהחיבוק האינטרסנטי שלהם. עלינו לזכור: אלו שמכחישים את השואה, וממשיכים להסית בארצם נגד יהודים לא יכולים להיות חברינו".



יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב טען כי "פעולת חקיקה זו הנה מתן לגיטימציה לפעולות שנעשו על ידי חלק לא מבוטל מהעם הפולני כאשר מעורבותם הייתה אקטיבית אכזרית ורצחנית, חוק זה מסוכן היות והצעה זו עשויה לעורר ולהביא לפעולות אנטישמיות מעשיות. אסור לשכוח שחלקים מהעם הפולני הסגירו אנשים לנאצים ימ"ש מבלי שהיה להם כל הכרח או צורך כלשהו להציל את עצמם אלא מתוך שנאה תוהומית ליהודים אשר היו שכנים שלהם עבדו יחד והתפרנסו יחד, רבים הסיפורים האמתיים המזעזעים שקרו בשדות ובכפרים".



לבני. צילום: מרק ישראל סלם
לבני. צילום: מרק ישראל סלם



כידוע, הסנאט הפולני העביר הלילה את הצעת החוק השנויה במחלוקת ולפיה ייאסר לשייך לפולין או לאוכלוסייה הפולנית סיוע לפשעי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. על פי החוק, שעורר סערה גדולה בישראל, העונש המירבי על המפר אותו עומד על שלוש שנות מאסר. הצעת החוק, שעברה ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים ושני נמנעים, טעונה בחתימת הנשיא לאישורה הסופי.



מוקדם יותר הלילה העבירה ארצות הברית בקשה לפולין לשקול את החוק מחדש. "ארצות הברית מודאגת מההשלכות על יחסי פולין עם ארצות הברית וישראל אם הטיוטה תהפוך לחוק", נמסר ממחלקת המדינה בהצהרה. הממשלה הפולנית מסרה כי מטרת החוק היא למנוע את האשמת העם הפולני או המדינה בפשעים שנעשו על ידי גרמניה הנאצית.