הממשלה אישרה פה אחד היום (ראשון) את הסדרת המאחז הבלתי חוקי חוות גלעד שבשומרון, זאת לאחר שבשבוע שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב שהנושא יובא לישיבת הממשלה. יש לציין כי מדובר בשלב הראשוני בתהליך שבו יוכל היישוב כעת להתחבר למים וחשמל באופן חוקי.



שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) אמר בתגובה להחלטה בגל"צ כי "נדייק ונאמר, הישוב קיים וההסדרה נובעת מטעמים רבים, ביניהם גם ביטחון וזו הזדמנות להצדיע לתושבים, בעיקר למשפחת שבח ולתת להם את הזכויות המלאות לתושבים. זה ישוב מבודד, סמוך לקדומים, וגם ביישוב הזה יש משפחות וילדים. וכן, העניין הביטחוני הוא עניין מרכזי - חיבור חשמל ומים זה דבר שמגיע לאזרחים האלה, וסוף סוף הממשלה אישרה את זה. האדמות נקנו על ידי יהודים".



יו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ יואל חסון, לעומת זאת, לא בירך על המהלך בגל"צ: "אני פחות מתרגש. זאת החלטה פוליטית, שלא תהיה לה משמעות בשטח. חוות גלעד לא מגינה על ישראל, אלא פוגעת בביטחונה, היא לא תתרום להגנה על אריאל וגושי ההתיישבות, היא תפגע בהם".



בתנועת שלום עכשיו מסרו: "הכשרת חוות גלעד היא שיא חדש של התרפסות בפני המתנחלים. הממשלה נכנעה לניצול ציני של רצח מתועב והופכת מאחז לא חוקי על אדמות פרטיות להתנחלות חדשה. בהכשרת חוות גלעד, מאחז מבודד בעומק הגדה פוגעת הממשלה בסיכוי לשתי מדינות והיא מעניקה פרס לעבריינים גוזלי אדמות".



השר אריאל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר אריאל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



כזכור, לאחר הפיגוע ביישוב, בו נרצח הרב רזיאל שבח, יזם שר הביטחון אביגדור ליברמן את הסדרת היישוב: "כוחות הביטחון עסוקים במצוד אחר המחבלים שרצחו הלילה בחוות גלעד את הרב רזיאל שבח הי"ד. אני כואב את אבלה הכבד של רעייתו יעל וששת ילדיו. הוריתי לראשי משרד הביטחון להעניק סיוע למשפחה ולתושבי חוות גלעד. במקביל הנחיתי לבחון את הסדרת המאחז חוות גלעד ואת הפיכתו לישוב מן המניין ביו"ש".



שר החינוך נפתלי בנט הוסיף אז כי "הסדרתה ובנייתה של חוות גלעד היא המחיר הכואב ביותר והמרתיע ביותר שאפשר לגבות מהמחבלים הארורים על מנת למנוע את הרצח הבא".



בעקבות כך הודיע ראש הממשלה בשבוע שעבר כי הסדרת היישוב תובא לישיבת הממשלה "כפי שתואם מראש עם יוזם החוק בנושא שר הביטחון אביגדור ליברמן", מה שכאמור התרחש היום בשעות הצהריים.