דרמה במשכן: ח"כ יעקב פרי ממפלגת יש עתיד הודיע היום (רביעי) על התפטרותו מהכנסת ומהחיים הציבוריים. "מעולם לא הסתרתי את העובדה כי בעיות לב מנעו ממני להשלים שירות צבאי מלא. בחודשים האחרונים מנסים גורמים שונים לקעקע את אמינותי ופועלי רב השנים למען מדינת ישראל", כתב פרי בהודעת הפרישה שלו. כזכור, לפני כחודש שודר תחקיר על פרי בתוכנית "עובדה", שהעלה כי פרי שיקר בבדיקת פוליגרף בשנות ה-90 כשנשאל האם העביר מידע לח"כ אריה דרעי, שהיה נתון, אז כמו היום, תחת חקירה משטרתית. 

גרסאות סותרות: האם יעקב פרי שיקר לגבי שירותו הצבאי?
לתגובה המלאה של אילנה דיין 

במקומו של פרי תיכנס לכנסת ח"כ לשעבר פנינה תמנו שטה, שאמרה למעריב אונליין: "יאיר לפיד הודיע לי לפני שעה קלה על התפטרותו של יעקב פרי. אני שמחה לחזור אבל מצטערת על הנסיבות. יעקב פרי הוא חבר יקר ובעל הרבה זכויות. אחזור לכנסת כדי להמשיך ולמלא את שליחותי".

חוזרת חמשכן. פנינה תמנו שטה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
חוזרת חמשכן. פנינה תמנו שטה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


הוא הוסיף: "כל חיי נלחמתי, פעלתי ואף נפצעתי במסגרת תפקידי  בשירות הביטחון הכללי. לאור העובדה כי הפרסומים המגמתיים מטילים צל כבד על פועלי רב השנים למען ביצור בטחונה של מדינת ישראל וכמו כן על הערכים אותם מייצגת מפלגת יש עתיד, החלטתי לקחת פסק זמן מפעילותי הציבורית ולהגיש את התפטרותי מהכנסת". 

מגישת התוכנית "עובדה" אילנה דיין, צייצה לאחר ההתפטרות: "יעקב פרי הקדים התפטרות לתחקיר חדש: כל הפרטים על הפרשה הטרייה שחושף עמרי אסנהיים, וגם מה קרה השבוע מאחורי הקלעים - הערב ב"עובדה". 

מספר דקות לאחר מכן נכתב: "ההתפטרות בעקבות בקשת התגובה שהפנינו היום ליעקב פרי  ויש עתיד - בהחלט מהלך ראוי. השקרים וההסתרות של הימים האחרונים - קצת פחות. התחקיר החדש על כל פרטיו - הערב בעובדה".
ח"כ יעקב פרי באולפן מעריב. צילום: אבשלום ששוני
ח"כ יעקב פרי באולפן מעריב. צילום: אבשלום ששוני


מיש עתיד נמסר בתגובה להתפטרות: "אנו מכבדים את החלטתו של פרי להתפטר מהכנסת. פרי שירת יותר מ 30 שנים בשב"כ במהלכן אף נפצע קשה וחזר לשרות. תרומתו של פרי למאבק בטרור ולביצור בטחונה של מדינת ישראל עוד יעמדו לזכותו שנים רבות". יו"ר המפלגה יאיר לפיד אמר : "תרומתו של חבר הכנסת פרי למען בטחונה ישראל היא מהחשובות שידעה מדינת ישראל.  אני מעריך את החלטתו של יעקב פרי המשקפת את ערכי יש עתיד והנורמות הציבוריות שחרטה על דגלה". 

מכתב ההתפטרות של יעקב פרי מהכנסת.
מכתב ההתפטרות של יעקב פרי מהכנסת.


כזכור, בתחילת החודש שעבר, שודר בתוכנית "עובדה" תחקיר ובו נחשפו פרטים מחקירת שר הפנים ב-1999, מהם עולה כי פרי, ששימש באותן שנים כראש ארגון הביון נמצא משקר בבדיקת פוליגרף שבדקה האם העביר מידע רגיש לשר. על פי התחקיר, הגיעו לשר פרטים מסווגים מהחקירה, בהם גם מידע על האזנות סתר שביצעה המשטרה במסגרת הפרשה.
 
החשדות שדרעי מודע להאזנות הסתר שמבוצעות נגדו החלו לאחר שבמהלך שיחה עם סוכן משטרתי, הפגין השר בקיאות בנושא האזנות הסתר, דבר שהדליק אורות אדומים במשטרה וחשש כבד כי פרטים מהחקירה דולפים לעבר מושאה. מיד שעלו החשדות לדליפה, החלו במשטרה לנסות ולאתר את המדליף וביצעו בדיקות פוליגרף נרחבות בצמרת המשטרה והשב"כ, בדיקות שבסיומן נותרו שני חשודים - מי ששימש אז כראש השב"כ יעקב פרי וראש מחלקת מודיעין במשטרה באותה התקופה, ניצב אבי דותן - שסירב להיבדק בפוליגרף. 
 
חה"כ פרי מסר אז בתגובה לכתבה: "אמרתי בעדותי כי בפגישות עבודה שוטפות שהתקיימו ביני ובין השר דרעי, ציין השר מיוזמתו שידוע לו כעובדה מוגמרת שהמשטרה מבצעת עליו האזנות סתר. מטבע הדברים לא הגבתי לדבריו. כל פרשנות שמנסים לתת לתגובתי משוללת כל יסוד. בשולי הדברים אבקש להביע תהייה כיצד תיק המוגדר "סודי ביותר" מגיע לידי עיתונאים, אולי כאן נמצאת פרשת הדלפה לכשעצמה".