כשתופי המלחמה כבר נשמעים ברקע והמפכ"ל רוני אלשיך מתכונן, לא תיאר לעצמו ראש הממשלה בנימין נתניהו שמי שיעכב את הגשת המלצות המשטרה בחקירות 1000 ו־2000 יהיה דווקא איש הבית היהודי, עורך דין בשם יוסי פוקס.

כבר ב־4 בינואר הגיש פוקס עתירה לבג"ץ בנושא ההמלצות. "יש עיקרון חוקיות המינהל", הסביר פוקס אתמול. "כל מה שלא הותר לרשות מנהלית במפורש בחוק, הוא אסור. החוק מסמיך את המשטרה לחקור, לסכם חקירה ולהגיש את התיק לפרקליטות וליועץ המשפטי לממשלה. המושג של הגשת המלצות, שהמשטרה המציאה, נדון כבר ב־2002. אז קמה ועדה והנושא הגיע להנחיות יועץ ולאישור ועדת הפנים של הכנסת. לטענתי, המשטרה לא מקיימת את ההנחיות במשך שנים ועכשיו יש לכך השלכות רוחב משמעותיות. ראוי שבג"ץ יכריע".



איך עורכי דין אחרים לא עלו על זה?
"אני משמש כעורך דין כבר 20 שנה ומודה שמעבר לפרנסה אני חי את הממשק בין מה שקורה בכנסת, בממשלה ובבג"ץ. לכן הרבה פעמים עתרתי, הקדמתי, או פעלתי במקומות שאחרים לא פעלו ולא בגלל שאני יותר חכם, אלא בגלל שאני יותר מודע".



אם הגשת את העתירה בתחילת ינואר, למה הדרמה נוצרה רק עכשיו?
"לא הייתה לי שליטה עליה. בהתחלה השופט הורה למדינה להשיב עד ה־15 בפברואר. זה היה נראה סביר, גם לא נראה שתוך רגע יפרסמו את ההמלצות. ואז בשבוע שעבר הופיעה ידיעה שהמשטרה עומדת לפרסם את המלצותיה ב־13־14 בפברואר. אמרתי שזה נראה כמו מחטף, יום לפני שהם צריכים להגיב. לא לקחתי סיכון והגשתי בקשה להקדים את המועד שבו המדינה צריכה להגיב. מה קרה כעת? ידיעה של חדשות 10 שלפיה היועץ אביחי מנדלבליט אמר 'יש עתירה, בואו נמתין לדברו של בג"ץ'. זה מה שהדליק את התקשורת. אני מסכים שזו דרמה, אבל יכול להיות שהיא תסתיים בקול ענות חלושה אם יתברר שבתגובה המדינה תאמר שצריך לדחות על הסף את העתירה ואז המשטרה יכולה לפרסם את ההמלצות והסיפור נגמר".



עצוב אם הממשלה תיפול


עו"ד פוקס נשוי, אב לשישה ומתגורר בהתנחלות נווה דניאל שבגוש עציון. במשך 22 שנה היה חבר מרכז הליכוד ובחמש השנים האחרונות הוא איש הבית היהודי. פוקס מודה שהעתירה שלו היא גם פוליטית. "אני לא מסתיר את היותי איש המחנה הלאומי", הודה. "אני פחות בעד נתניהו אישית, כמו שאני טוען שהממשלה צריכה למלא את ימיה. אלא אם כן היועץ המשפטי לממשלה יחליט בעוד חודש שנקבע גורלו של ראש ממשלה וגם גורלה של הממשלה. כרגע זה לא קורה. אמרתי למישהו שאני רואה את עצמי מול אלדד יניב. הוא מנסה באמצעות ההמלצות להפיל את הממשלה ואני רוצה שהממשלה תסיים את הקדנציה. אני פועל מאידיאולוגיה, אבל בכלים משפטיים".



"פחות בעד נתניהו אישית". צילום: פלאש 90
"פחות בעד נתניהו אישית". צילום: פלאש 90



קשה לראש ממשלה לתפקד כשברקע הוא מעורב בכל כך הרבה חקירות.
"לא אומר שלא. לפי חוק יסוד הממשלה שחוקקו בכנסת ולא במחטף, גם אחרי הגשת כתב אישום ראש ממשלה לא צריך לצאת לנבצרות או להתפטר. רק שב־20 השנים האחרונות בג"ץ העלה את הרף באופן משמעותי. אפשר להתווכח אם הוא מוסמך או לא, אבל גם כשאני חלוק על האקטיביזם השיפוטי של בג"ץ אני מקיים את פסקי הדין שלו. בג"ץ קבע שקו פרשת המים הוא הגשת כתב אישום. להקדים את קו פרשת המים לחקירת ראש ממשלה ולהחליף ממשלות? זה לדעתי מוגזם".



היית מקורב לנתניהו?
"הייתי חבר ליכוד במשך 22 שנה וחלק מהמחנה הלאומי. לפני חמש שנים עברתי לבית היהודי. האידיאולוגיות לא השתנו, העמדות של המחנה הלאומי בשתי המפלגות הן אותו הדבר, זה עניין של נוחות פוליטית. לגבי נתניהו, לא יודע להגיד אם זכיתי או לא, אבל אין לי קשרים איתו".



אתה מעריך אותו כראש ממשלה?
"החשיבות הראשונה היא ממשלה לאומית. זה יהיה עצוב מאוד אם בתוך כמה חודשים תיפול הממשלה ויעלה מועמד מהשמאל. זו תהיה טרגדיה. נתניהו הוא מדינאי מוכשר. אישית אני לא תמיד אוהב את ההתנהלות שלו, ממה שאני קורא. הוא היה צריך להתנהל בצורה יותר מכובדת ומכבדת. אני לא אוהב את המתקפות ההדדיות בינו לבין המפכ"ל".



ומה בדבר החשדות שצפו בחקירות?
"אפשר לבחון את התיקים שבהם נחקר ראש הממשלה. אני לא חושב שיש כאן שחיתות במובן המדאיג של המילה. צריך לשים גבול בנושא המתנות והעיתונים, שלא תהיה כל הארץ משפט. יש מלאכי שרת? מישהו כזה בכלל יכול היה להיות בזירה הפוליטית? אתה לא יכול להיות פעיל, מעורב ומשפיע ולא תקבל מתנה ולא תעזור למישהו לקבל עבודה. זה לא ריאלי. התסכול הכי גדול של השמאל הוא שהם לא מצליחים להעמיד אלטרנטיבה".



ובימין נראה שבלי נתניהו לא תהיה מדינה.
"אתה שואל מי יהיה ביום שאחרי? נתניהו תפס פער על כל מועמד מימין ומשמאל. יחד עם זאת אני חושב שנפתלי בנט, גם אם הוא עדיין לא שם וגדעון סער בליכוד הם דמויות שבמדדי ההתאמה לראשות ממשלה נמצאים שם. זה לא מחר בבוקר, אבל לימין יהיה יותר קל".



אתה עצמך מכוון לפוליטיקה?
"הייתה לי מטרה כזו, אבל יש לזה מחיר. במפלגות שמשריינות מועמדים, מה שנקרא 'כוכב נולד', הרבה יותר קל. הפעילות הפוליטית היא סיזיפית ואני לא בטוח שאני מתאים לה. לא משוכנע שאני רוצה לעבור שוב את התהליך. אני אדם מאמין והולך לאן שבורא עולם מוביל אותי".




כך מייצרים חדשות



ביממה האחרונה, מאז שפוקס עלה לכותרות דגו מעברו את העובדה שכשאהוד אולמרט היה ראש ממשלה תחת חקירות הוא דרש שלא יעסוק בהחלטות בנושאים מדיניים. לאחר פרסום מסקנות ועדת וינוגרד, שעסקה במלחמת לבנון השנייה, הוא הגיש עתירה הדורשת מאולמרט להתפטר. "העתירה שהוגשה אחרי ועדת וינוגרד לא הייתה מבוססת משפטית", פוקס מודה. "כקצין במלחמת לבנון השנייה הייתי מתוסכל. זה לא היה קשור לחקירות ולא למשטרה. לגבי הבקשה שאולמרט יימנע ממהלכים מדיניים, הייתה כבר החלטה עקרונית להעמיד אותו לדין בכפוף לשימוע ואז לא אמרתי שהוא צריך ללכת הביתה, אבל אמרתי שהוא לא יכול להוביל מהלכים. הוא היה בדרך לאנאפוליס והייתה על השולחן נסיגה מלאה מיהודה ושומרון. זה היה מוגזם ופניתי ליועץ המשפטי.




"העתירה נגד אולמרט לא הייתה מבוססת משפטית". צילום: פלאש 90
"העתירה נגד אולמרט לא הייתה מבוססת משפטית". צילום: פלאש 90



בתקשורת ניסו להגיד שאני לא עקבי, אבל צריך לדעת שיש הבדל ברזולוציה. אמרתי לאנשים שאם הייתה החלטה עקרונית להגיש כתב אישום נגד נתניהו, בכפוף לשימוע, הייתי מוכן לבוא לכל אולפני הטלוויזיה ולומר לראש הממשלה 'סיימת את התפקיד, לא צריך להיאחז בקרנות המזבח'. אנחנו לא נמצאים שם. המחוקק לא סתם נתן ליועץ המשפטי את הסמכות הבלעדית להחליט".



אתה מגיש את העתירות לבד?
"במקרה הזה כן. הרבה פעמים עתרתי כמייצג של המועצה האזורית חוף עזה בזמן ההתנתקות, או שייצגתי את הפורום המשפטי למען ארץ ישראל בסוגיות שונות. בכל העתירות שהגשתי כעותר, והגשתי לא מעט, ההוצאות הן עליי, בעיקר הזמן שלי. אבל אני עורך דין ויש גם תוצאות לוואי לא מזיקות כמו יחסי ציבור".



אז לא רק האידיאולוגיה בוערת בעצמותיך.
"המניע בכל צומת שבו הייתי היה שאעשה כל מהלך משפטי שישרת את המחנה הלאומי. ככה אני רואה גם את המקרה הזה. שאל אותי פעם עורך דין שהוציא הרבה כסף על פרסום וראה שאני לא הוצאתי שקל, איך אני מייצר חשיפה. הסברתי לו שהוא צריך לייצר חדשות. 'אתה לא יכול לבקש ממערכות העיתונים לזמן אותך', אמרתי. 'אם תייצר, תהיה בחזית'. לא הייתי רוצה לייצר חדשות בדברים שלא משפיעים על המדינה, על עם ישראל או על ההתיישבות. אני אוהב להיות בצמתים בעלי השפעה. אם מנעתי תוצאה שבה ההמלצות היו מובילות לפירוק הקואליציה ואפשרתי לממשלה לסיים את ימיה, דיינו. אני ארגיש טוב מאוד".