מחלקת המדינה האמריקאית אישרה הערב (שישי) כי "ארצות הברית עומדת לפתוח שגרירות חדשה בירושלים, בחודש מאי 2018". בהודעה הרשמית נכתב כי התאריך נבחר בשביל "לחגוג את יום הולדה ה-70 של ישראל". על פי ההודעה, השגרירות תוקם בבניין שבו שוכנת קיום הקונסוליה בירושלים, והיא תעבור למבנה נפרד עד סוף שנת 2019. עוד נמסר כי מחלקת המדינה החלה בחיפוש מבנה קבע לשגרירות. 

בתגובת שגרירות ישראל בוושינגטון נכתב ציטוט של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "זהו יום גדול לעם ישראל. החלטת הנשיא טראמפ להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים ביום העצמאות הקרוב באה אחרי הצהרתו ההיסטורית להכיר בירושלים כבירת ישראל. החלטה זו תהפוך את יום העצמאות ה-70 לישראל לחגיגה גדולה עוד יותר. תודה לך, הנשיא טראמפ, על מנהיגותך וידידותך".
הודעת שגרירות ארצות הברית

שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר אישר את הפרטים בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "ב-14 במאי 1948, הנשיא טרומן הכיר בישראל. ב-14 במאי 2018 הנשיא דונלד טראמפ יעביר את השגרירות לירושלים. שתי החלטות היסטוריות, בהפרש של 70 שנים זו מזו, ובירה מאוחדת אחת".



בתוך כך, טראמפ דיבר בכנס הרפובליקנים CPAC ואמר כי מדינות זרות הפעילו עליו לחץ לא להעביר את השגרירות לירושלים "אל תעשה את זה, פשוט אל תעשה את זה", הוא שיחזר בוועידה. "הקמפיין נגד העברת השגרירות היה לא ייאמן". הוא הוסיף כי הקמפיין בעד ההעברה היה מדהים וסיכם כי ממשלו "עשה אץ הדבר הנכון" כשהחליט על המהלך.

כזכור, בחודש שעבר דווח ב"ניו יורק טיימס" וב"וול סטריט ג'ורנל", שציטטו גורמים אמריקאים, כי ממשלתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מתכוונת להשקיע בשיפוץ מתקן הקונסוליה הקיים בירושלים, ולהפוך אותו לשגרירות האמריקאית שאליה יעברו עובדיה מתל אביב בשנת 2019. לדבריהם, מחלקת המדינה מתכוונת לשקם מתקן דיפלומטי קיים שהפעילה ארה"ב במערב ירושלים מאז הקמת המדינה, ב-1948. 

בהודעה על המהלך השנוי במחלוקת בדצמבר האחרון, אמר המנהיג האמריקאי כי הוא מתכנן לשכור אדריכלים שיתכננו ויעצבו מתקן חדש. מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון, הוסיף אז, בתדרוך לכתבים, כי המהלך ייקח לפחות שלוש שנים. ואולם, טראמפ וחתנו ג'ארד קושנר, שדוחף לביצוע העברת השגרירות בהקדם האפשרי, העדיפו לעשות זאת כמה שיותר מוקדם, בעוד שטילרסון מעדיף לדחות את המעבר, כאמור. 

שגרירות ארה"ב בת"א. צילום: ראובן קסטרו
שגרירות ארה"ב בת"א. צילום: ראובן קסטרו


"ההתמקדות העיקרית של מזכיר המדינה היא בביטחון", אמר סטיב גולדשטיין, סגן מזכיר המדינה לענייני דיפלומטיה וענייני הציבור, והוסיף: "לא נעבור למתקן חדש". לדבריו, "אנחנו הולכים לשנות מבנה קיים שייפתח מחדש ב-2019".

יומיים לפני כן, הכחיש הנשיא כי המעבר המתוכנן של שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים יתרחש בתוך שנה, זאת לאחר שרה"מ בנימין נתניהו אמר כי צופה שהמהלך יקרה בטווח הזמן הזה.

טראמפ שחרר את ההצהרה לאחר שנתניהו טען בעת ביקורו בהודו כי "ההערכה שלי היא שהשגרירות תעבור הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים, בוודאי בטווח של שנה". 

אלא ,שכמה שעות לאחר מכן, כאמור, התראיין טראמפ לסוכנות הידיעות "רויטרס", וכשהוקרא לו הציטוט של נתניהו אמר: "עד סוף השנה? אנחנו מדברים על תרחישים שונים. זה בוודאי יהיה רק משהו זמני. אנחנו לא באמת מסתכלים על זה, לא".