משבר טקס המשואות נמשך. יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג התייחס היום (שני) בתוכניתם של ניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM, לסכסוך ולדבריה של שרת התרבות והספורט מירי רגב, שלא הבינה מדוע נאומו של ראש הממשלה אינו דבר ממלכתי: "עשר שנים אבי כיהן כנשיא וצפה בטקס משואות מהקהל", אמר הרצוג. "הוא לא דמיין שעליו להפר את המיוחדות של הטקס שנמצא באחריות יו"ר הכנסת. במקור הטקס הזה יועד לחיים ויצמן, הנשיא הראשון. מכיוון שהוא היה חולה במהלך הטקס עבר הנאום ליו"ר הכנסת באותה עת וכך המסורת נמשכה".





לדברי הרצוג, "לא ראש הממשלה הוא הריבון ולא נשיא המדינה - הכנסת היא הריבון. דבריה של מירי רגב מראים את אובדן הממלכתיות. בן גוריון הנחיל את הממלכתיות ואחריו המשיך גם מנחם בגין, שניהם לא היו דורשים להופיע באף טקס. הם לא היו אנשים עם אגו. המדינה לא נבנית על ידי אדם אחד היא נבנית על ידי רבים. ראש הממשלה הזה ושרת התרבות הזו יצרו ריב על דבר מיותר, חסר לנו על מה לריב? יש לנו כל השנה ימים של פוליטיקה, אפשר להניח אותה לצד ליום אחד. רק יו"ר הכנסת צריך לנאום בכנסת אך אם יופיע ראש הממשלה בטקס צריך להשמיע את קולה של האופוזיציה.



אבל, טוען יו"ר האופוזיציה, "אם מירי רגב נלחמת למען נאומו של ראש הממשלה, שתילחם גם למען הנאום שלי". לדברי הרצוג, "על פי חוק, לאחר הופעתו של ראש הממשלה בטקס רשמי מופיע גם יו"ר האופוזיציה כדי לייצג את כל חלקי העם. אני לא אבקש מעולם דבר שכזה, אך אם פותחים את הטקס צריך לפתוח אותו עד הסוף בשם הממלכתיות. אני חוזר ואומר, לדעתי רק יו"ר הכנסת צריך לנאום. הטקס הזה הוא נקודת האור שמאחדת את כל חלקי העם, מרוב נאומים איש לא יצפה בטקס".


אתמול העריכו גורמים פוליטיים כי גם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, לא יגיע לטקס. לדברי אותם גורמים, הכוונה הראשונית היתה להזמין את הנשיא לנאום אם תגיע רכבת אווירית של מנהיגים מחו"ל שמתכוונים להשתתף בטקס, אך כרגע לא ידוע על היענות כזאת. ואילו בלשכת נשיא המדינה אומרים בעקבות דבריה של שרת התרבות והספורט, כי הנשיא כלל לא הוזמן לטקס הדלת המשואות. בתשובה לשאלה שהופנתה למשרד החוץ לגבי מי ממנהיגי העולם מתכוון להגיע לטקס המשואות ואף לנאום בו, נמסר כי "הנושא בטיפולה של השרה רגב".
 
עריכה: איתמר זילגמן