"מושב הקיץ שייפתח ביום שני יהיה בסימן מלחמת עולם להגנה על הדמוקרטיה הישראלית", כך אמר היום (שבת) יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) באירוע "שבתרבות" בחדרה. בדבריו התייחס הרצוג לאסון בנחל צפית ואמר כי יש לתת למשרד החינוך סמכות פיקוח מלאה על המכינות הקדם צבאיות. 



ביום שני ייפתח כנס הקיץ של הכנסת, שעתיד לעמוד בסימן החוקים שנויים במחלוקת אותם מעוניינת הקואליציה להעביר, בהם פסקת ההתגברות וחוק הלאום. חבר הכנסת הרצוג התייחס למאבק הפוליטי הצפוי ואמר כי "מושב הקיץ שייפתח ביום שני יהיה בסימן מלחמת עולם להגנה על הדמוקרטיה הישראלית". לדבריו, הנסיון בעידן הנוכחי מלמד שדמוקרטיות לא קורסות ונעלמות באיבחה - בהפיכה או מהפכה - אלא דווקא בתהליך גסיסה ושיתוק שמתחיל בהחלשת שומרי הסף, מערכת המשפט, בית המשפט העליון, גורמי האכיפה ושיתוק התקשורת ואבדן הנורמות. בכל אלה נוקטת הקואליציה הקיימת בצורה מסוכנת מאד, החותרת ממש תחת אושיות הדמוקרטיה הישראלית ולכן אין פה מקום לפשרות ויש להתעקש על עקרונות היסוד של האבות המייסדים של המדינה, שנתנו לנו דמוקרטיה בריאה ועצמאית".



הרצוג הוסיף כי יש לעשות הכל כדי לשמר את המחנה הציוני, דהיינו השותפות בין מפלגת העבודה לתנועה בראשות ציפי לבני וכי הוא מגבה באופן מלא את אבי גבאי במאמציו לחזק ולהוביל את המחנה הציוני ולהביא אישים נוספים לצמרת המחנה הציוני.



יו"ר מפלגת העבודה לשעבר התייחס בראיון גם לאסון בערבה ואמר כי "מדינת ישראל חוותה השבוע אסון קשה לעיכול. מדינה שלמה מתאבלת על זיו העלומים, בנות ובני נוער אוהבי הארץ שקיפחו את חייהם באסון נורא". לדבריו, קשה להבין כיצד בני נוער יוצאים לאזור סופה בלי פיקוח ואיזון בשיקול הדעת. "יש צורך לחוקק מתן סמכות פיקוח מלאה למשרד החינוך על המכינות, הן מתוקף נסיונו של המשרד בנושא זה והן בהיותו מעורב מאד ומתוקצב גם דרך משרד זה".



"יש לקחת בחשבון את המאפיין הייחודי של המסגרות הללו, שעיקר המשתתפים בהן הם מעל גיל 18 ודוחים גיוס לגיל 19", הוסיף הרצוג,. "המכינות הקדם צבאיות הן מפעל נדיר ומשובח שיש לשמר אותו ולטפח אותו ולעודד מנהיגות והתנדבות בדור הצעיר".