ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, אהוד ברק, שעמד מאחורי ההחלטה לצאת מלבנון, סיפר היום (חמישי) ב-103FM על ההחלטה הגורלית שלדעתו הייתה נכונה ומוצלחת: "גם אז וגם היום אני גאה מאוד בהחלטה להוציא את כוחות צה"ל מלבנון ולקטוע את מה שעלה בחייהם של לוחמים רבים. זה היה לאחר הרבה הסתייגויות מתוך המערכת הפוליטית והביטחונית ולבסוף זה הצליח".

"מהלכים מבצעים לא מתבצעים לפי הזמנה אלא על פי הנסיבות וכך היה גם ביציאה מלבנון", הסביר ברק. "כבר בשנת 85 חשבתי שהשהייה בלבנון היא שגיאה, הייתי אז ראש אמ"ן וניסיתי לשכנע בעמדתי בין היתר גם את שר הביטחון יצחק רבין. התרעתי מראש שאנו עלולים להגיע לאותו המצב שהיה לאורך התעלה, כשמצאנו את עצמנו עסוקים בהגנה על עצמנו ולא על בטחון ישראל. כשהייתי רמטכ"ל עלתה הסוגיה אך לא יכולתי לפעול כי היינו במגעים עם סוריה שהיו יכולים להשפיע באופן ישיר על היחסים עם לבנון. כשאני הגעתי לתפקיד ראש הממשלה בחנתי אם אפשר להמשיך את המאמץ של רבין ונתניהו בנושא סוריה כדי שלא נצטרך להתעסק עם לבנון. אני מאוד שמח שלא גמגמנו בנושא, זו הייתה ההחלטה הנכונה. היציאה מלבנון אפשרה לנו לפעול ולקבל את הגיבוי בשנת 2006 במלחמת לבנון השנייה. כל העולם היה איתנו כי היה ברור לכולם שיצאנו מלבנון".

ברק התייחס עוד להתעצמות הצבאית של חיזבאללה מאז היציאה של ישראל מהמדינה: "כשאנחנו נכנסו ללבנון ב-82 השיעים קיבלו אותנו באורז ופרחים, כשחיזבאללה לא היה קיים. ההתעצמות האמיתית של חיזבאללה לא קרתה עד 2006. בסוף מלחמת לבנון השנייה קצב הגידול של ארסנל הטילים השתנה משמעותית. בשנים הראשונות היינו יורים בהם כמו בברווזים ובמקביל סבלנו מאבדות לא פשוטות".  

התעצם רק ב-2006. תומכי חיזבאללה בלבנון. צילום: AFP
התעצם רק ב-2006. תומכי חיזבאללה בלבנון. צילום: AFP

על ההחלטה של חיל האוויר לפרסם את תמונות המטוס האדיר (F35) בשמי לבנון באור יום טען: "זה נובע מהרצון להראות לעולם שאנחנו פועלים. אני לא מתרשם מההצגות אלא מהפעולות עצמן , הן אלו שמייצרות את ההרתעה באמת. הצגת המסרים הפומבית הזו מחזקת את הביטחון העצמי שלנו אך לדעתי לא מרתיעה באמת את הצד השני. ההשפלה של הצד השני גורמת לנו לחגיגה רגעית אך לא בטוח שהיא הדבר היעיל ביותר. הרבה יותר יעיל לעקוץ ולתת לצד השני לעכל את הדברים בשקט, זה פחות מחייב אותם לתגובה".

כשנשאל אם אפשרי להוציא את האיראנים מסוריה השיב: "קשה מאוד להעריך, יכול להיות שבלחץ פוליטי של האמריקאים והרוסים תוך פעולות צבאיות חשובות זה יצליח. החיים הם דבר דינמי והפעולות שקורות מתחת לפני השטח חשובות כל עוד נעשות במחשבה תחילה. למרות שאנחנו יותר חזקים ואנחנו יכולים לנצח אנחנו לא רוצים להיגרר לעימות. כל סיבוב שאנחנו מסיימים הוא הקדמה לסיבוב הבא ולנו יש עניין להרחיק כמה שיותר את הסיבובים כי בניהם ישראל פורחת, מתחזקת ומתפתחת".

לסיום התייחס ברק למתיחות בדרום: "יש לבצע את ההמלצות להורדת המתח הפנימי בתוך הרצועה. אני הייתי מקשיב בקשב רב להצעה של השר ישראל כץ בנוגע להקמת האי המלאכותי. אין לנו עניין עם תושבי עזה, לישראל יש אינטרס שלעזה יהיה חשמל, מים לשתייה וציוד רפואי. אין לנו אינטרס להגיע לאסון הומניטרי. המחשבה שעל ידי דחיקת האוכלוסייה לתנאים לא תנאים תוביל למרידה שלהם נגד החמאס אינה ריאלית". 

 

עריכה: איתמר זיגלמן