חברי הכנסת עומר בר-לב (המחנה הציוני) ועפר שלח (יש עתיד), יושבי ראש ועדות המשנה של ועדת החוץ והביטחון, מחו בפני יו"ר הכנסת על כך ששר הביטחון אביגדור ליברמן הנחה לאחרונה את קציני צה"ל שלא להתייצב לדיונים רגישים בוועדות המשנה או שהגביל את הופעתם לנושאים מסוימים בלבד. 

בר לב עומד בראש ועדת משנה למוכנות צה"ל למלחמה וביטחון שוטף, ושלח בראש ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח. השניים פנו ליולי אדלשטיין וליו"ר ועדת החוץ והביטחון אבי דיכטר במחאה על כך שלאחרונה יצאו הנחיות חדשות של שר הביטחון לקציני צה"ל שלא להתייצב לדיוני ועדות המשנה או להגביל את נושאי הדיון בהן. לדבריהם, הנחיות אלה לא מאפשרות לוועדות לממש את האחריות המוטלת עליהן על פי חוק לפקח ולבקר את מערכת הביטחון וצה"ל.



לטענתם, "לאחר דחיות חוזרות ונשנות של דיוני ועדת המשנה בנושאי ביטחון אקטואליים ודחופים, נקבע לפני כשבוע דיון נוסף אליו לא התייצבו קציני צה"ל בהוראת שר הביטחון. התנהלות זו מעקרת את עבודת הועדה ופוגעת בביטחון המדינה ובאופי המשטר הדמוקרטי בישראל. שר הביטחון מתחמק ממתן דיווח ופוגם במוכנות צה"ל למלחמה".



ח"כ עפר שלח: "ועדת החוץ והביטחון היא שומר הסף העיקר ולעתים היחיד. הניסיון לפגוע בעבודתה הוא פגיעה של ממש בביטחון. לא ניתן לזה לקרות״. ח"כ בר לב הוסיף: "אי התייצבות נציגי משרד הביטחון וצה"ל לדיונים בסוגיה האמורה, על אף היענות הוועדה לדחות את קיום הדיונים מספר פעמים, אינה מקובלת עלי ואני סבור כי על הכנסת לומר את דברה בנושא".



ח"כ שלח. צילום: פלאש 90



ח"כ שלח ציין כי יזם ב-2013 הצעת חוק בנושא ייעול הפיקוח של ועדת חוץ וביטחון, עליה חתום יו"ר הוועדה בזמנו, לא אחר מאשר שר הביטחון היום, אביגדור ליברמן. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "התנהלותה של מערכת הביטחון, כאשר נציגיה אינם מגיעים לדיונים או אינם מדווחים באופן מלא על פעילותם, פוגעת פגיעה קשה בפיקוח הפרלמנטרי על מערכת הביטחון. כדי להתמודד עם בעיה זו, מציעים יוזמי הצעת החוק לעגן את הוראות התקנון העוסקות בחובת התייצבות ומסירת מידע בחוק, ולהוסיף לוועדה סמכויות לפתוח בהליכים נגד אי התייצבות ואי מסירת מידע לוועדה, הן על ידי שרים בממשלה והן על ידי עובדי ציבור".



בעקבות המכתב נערכה פגישה בין יו"ר הכנסת ויו"ר ועדת החוץ והביטחון אבי דיכטר לבין שר הביטחון ליברמן, אולם גם לאחריה לא הגיעו קציני צה"ל לדיוני ועדות המשנה. במקרה כזה, אמור שר הביטחון להגיע במקומם, אולם גם הוא לא הגיע לדיונים.



מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה: "שר הביטחון פועל על פי הנהלים הקיימים מאז ומעולם, ואין כוונה לשנות אותם. ההדלפה הזו, שיוצאת מהמקום שאמור להיות קודש הקודשים של שומרי הסוד, היא עוד סיבה למשנה הזהירות ששר הביטחון מחויב לנקוט".