על רקע המאבק הבלתי מתפשר של ישראל נגד איום הגרעין האיראני, חברי הכנסת של בל"ד, ג'מאל זחאלקה, חנין זועבי וג'מעה אזברגה, יעלו היום (רביעי) במליאת הכנסת הצעת חוק נפיצה המבקשת להטיל פיקוח בינלאומי על הכור הגרעיני בדימונה. הצעת החוק קובעת כי ישראל תחתום על האמנה הבינלאומית למניעת הפצת נשק גרעיני וכי הכנסת תאשרר את האמנה בתוך חודשיים מיום אישור החוק.



עוד קובעת הצעת החוק שיוזמת בל"ד כי המדינה תאפשר את פיקוחה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על הקריה למחקר הגרעיני בנגב בתוך שלושה חודשים מיום פרסום החוק. הממשלה תבקש להסיר את הצעת החוק מסדר היום של הכנסת. בשם הממשלה ישיב למציעים השר יריב לוין.

  

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "ישראל מנהלת מדיניות עמימות גרעינית אדוקה בכל הנוגע ליכולתה הגרעינית, אך קיימות הדלפות לעיתונות והצהרות של מנהיגים ישראלים, המעידות על הימצאותו של נשק גרעיני בידי ישראל". לדברי המציעים "ישנה חשיבות עצומה לפיקוח בינלאומי על הפעילות הגרעינית בארץ, כדי לוודא שהיא עומדת בתנאים של החוק הבינלאומי וכי היא אינה מהווה סיכון לתושבי הארץ והאזור".

"מהווה סיכון לאזור". זחאלקה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"מהווה סיכון לאזור". זחאלקה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
המידע הרשמי היחיד אודות השימוש בגרעין בישראל הוא קיומה של פעילות מחקרית בקריה למחקר גרעיני בנגב ובמרכז למחקר גרעיני בשורק, כשהאחרון נמצא תחת פיקוחה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. לעומת זאת, הכור בנגב אינו נמצא תחת פיקוח, ובקשות חוזרות ונשנות לפיקוח עליו נענו בשלילה.
 
עוד אומרים חברי הכנסת של בל"ד כי בחודש מרץ 2011, דווח על פיצוץ בכור הגרעיני בפוקושימה שביפן כתוצאה מרעידת אדמה שהתרחשה באזור, והקרינה הגרעינית שנמדדה באזור הכור היתה פי 20 מהרמה התקינה. כתוצאה מכך נגרם נזק רב לחיי אדם ולרכוש. סמוך לאירוע, הזהירה הסוכנות הגרעינית ביפן, כי ייתכן שנגרם נזק עצום לכ-40 מיליון בני אדם ומדינות אחרות כתוצאה מהפיצוץ והדליפה הרדיואקטיבית.
לדבריהם, "בישראל מתרחשות מדי שנה מספר רב של רעידות אדמה, אך הן חלשות ולא מורגשות. עם זאת, מיקומה של ישראל על השבר הסורי-אפריקאי מהווה סכנה גדולה לחיי אדם, לרכוש, לסביבה ולאזור כולו בשל חשיפת האזור לרעידות אדמה חזקות וקטלניות. בשל כך, ישנה חשיבות רבה לפיקוח בינלאומי על פעילות הקריה למחקר גרעיני בנגב במטרה למנוע אסון בדומה לזה שאירע ביפן".
 
זחאלקה הוסיף: "הימצאותו של נשק גרעיני בישראל, למרות הכחשות הרשויות, הינו מסוכן מאוד בשל מיקומו הגיאוגרפי. הדרך היחידה לשמור על חיי אדם ולמנוע אסון במזרח התיכון ובעולם, היא פירוז כל המדינות מנשק גרעיני. לישראל אין פריבילגיות, מי שקורא לפירוז מדינות אחרות מגרעין, צריך קודם כל לעשות זאת בעצמו."