ביקורת חריפה במערכת הפוליטית ומצד ארגוני ניצולי שואה בתגובה לנאום שנשא אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטקס אזכרה באנדרטת הזיכרון פונאר לזכר 70 אלף יהודי וילנה שנספו בשואה, בו נמנע מלהזכיר את מעורבותם של הליטאים במעשי הזוועה נגד היהודים במהלך מלחמת העולם השנייה.
יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, קולט אביטל, הנמצאת בסיור בפולין אמרה למעריב בהמשך לדברי נתניהו כי "בלהט למצוא חן בעיני מארחיו וידידיו החדשים במזרח אירופה נתניהו פשוט מתעלם מההיסטוריה. האם זה המחיר שמי שמייצג את העם היהודי צריך לשלם?"

צייד הנאצים אפרים זורוף ציין כי "התשבחות שהרעיף ראש הממשלה נתניהו על המאמצים של הליטאים להנציח את קורבנות השואה ולדבר עליהם בפתיחות הם פשוט דברי הבל ועיוות של אמת קשה וכואבת, וסירובו לזהות בפירוש את הליטאים כמשתפי פעולה שהיו פעילים ביותר ברצח היהודים היא שערורייה אמיתית. הרי לפני שלושה חודשים, הצהיר נתניהו בתגובה לחוק השואה הפולני ש"ישראל לא תסבול את עיוות השואה" והנה השבוע נתניהו מעניק מתנה יקרה מפז למדינה שבני עמה היו בין הרוצחים הפעילים והאכזריים ביותר בתקופת השואה".

במהלך נאומו אתמול, אמר נתניהו: "כ-70,000 יהודים נרצחו בדם קר בידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם, ו-30,000 לא-יהודים נרצחו גם הם. בסך הכול, 200,000 יהודים נרצחו כאן ובמקומות אחרים ברחבי ליטא, 95% מהיהודים שחיו במדינה הזו. היום אנו מצדיעים גם לגבורה של אותם ליטאים שבשונה ממשתפי הפעולה, סיכנו את חייהם ואת חיי בני משפחותיהם והפגינו לא רק גבורה אישית, אך גם את הגבורה הגדולה מכול, סיכון משפחותיהם. הם הצילו יהודים רבים. היו 900 חסידי אומות עולם כאלה. תמיד נכבד את זכרם".

עוד הוסיף נתניהו בנאומו: "אני מודה לממשלת ליטא על כך שהיא נוקטת צעדים חשובים כדי להנציח את השואה ולשמר את האמת בנוגע לשואה. שני לקחים נלמדים מהשואה, הראשון הוא שעלינו להילחם בברבריות בשלביה הראשונים, אחרת היא תשרוף את כולנו. והשני, עבורנו היהודים, הוא שאסור שנישאר שוב חסרי הגנה. אני נמצא כאן, מפני שלפני למעלה ממאה שנים, סבי, שהיה תלמיד צעיר בישיבה, הוכה כמעט עד מוות, במקום לא רחוק מכאן בידי חוליגנים אנטישמיים".
 
נתניהו בטקס אמש. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
 
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
יו"ר יש עתיד, חבר הכנסת יאיר לפיד, תקף את נתניהו בטוויטר: "החרפה נמשכת. גם בליטא נתניהו נאם בלי להזכיר את מעורבות הליטאים ברצח היהודים בשואה והניסיונות של ממשלתם למחוק את העבר".

 
ח״כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), אמרה: "נראה שנתניהו שכח מה זה להיות ישראלי ויהודי ובביקור בליטא הוא אינו מזכיר את חלקו הקשה של העם הליטאי בשיתוף פעולה ברצח היהודים. נתניהו גם שכח להזכיר את מכחישי השואה שפועלים שם גם היום. נראה שהמטרה מקדשת את האמצעים עבור נתניהו גם במחיר הפקרת  זיכרון השואה. הכל כדי לתקוע טריז במלחמתו באיגוד האירופי".
 
סבטלובה הוסיפה: ״אני דורשת מנתניהו להפסיק להשתמש בשואת העם היהודי כדי להפחיד ולהפעיל לחץ לנוחיותו ומטרותיו. המטרה אינה מקדשת את האמצעים ועל קשרים של נתניהו עם משטרים מכחישי שואה ושתיקותיו המביכות אין לכפר".

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין, ציינה: "בדומה לאירועים סביב החוק הפולני ובמחיר הנורא של שחיקת זיכרון השואה, בוחר ראש הממשלה לנסות להדק את הקשרים הדיפלומטיים תוך מחיקת חלקם של משתפי הפעולה; הפעם בליטא".
 
"למחיקת ההיסטוריה ויותר נכון בהקשר זה למריחת ההיסטוריה, נלוות השלכות מסוכנות בהקשר של המאבק באנטישמיות המרימה ראשה בכל אירופה.
לראש הממשלה קל לעשות קרב ציוצים מול יו״ר הלייבור ג׳רמי קורבין כי הוא אינו ראש מדינה, לעומת זאת מול ראשי מדינות שבהן התרחשו פשעים איומים נגד העם היהודי רה״מ מרכין ראש. באנטישמים מכל צד פוליטי ובהשכחה מכל כיוון, יש להילחם ללא פשרות", הוסיפה.

"הסיוע האירופי לאיראן - טעות גדולה, הכסף ישמש לטילים"

אתמול קיים נתניהו מסיבת עיתונאים משותפת יחד עם מקביליו מהמדינות הבלטיות, ליטא, אסטוניה ולטביה, לאחר שנפגש איתם במסגרת פסגת המדינות הבלטיות שנערכה בליטא ואליה הוזמן. בנאומו תקף נתניהו את האיחוד האירופי על מה שהוא הגדיר כמדיניותו המעוותת כלפי ישראל, ועל הסיוע שהארגון מעניק לאיראן במטרה לשמר על הסכם הגרעין.

נתניהו בפסגת המדינות הבלטיות. צילום: עמוס בן גרשון, לע"מ


"אני מבקש, ללא בושה, את עזרתם של ידידיי כאן בתיקון של מה שלדעתי הוא עמדה מעוותת על ישראל באיחוד האירופי", אמר נתניהו, "שוחחנו על מספר דרכים שבהן נוכל לקדם הבנה רבה יותר".  נתניהו ציין כי ההסכם הגרעין עליו חתמו איראן ושש המעצמות, ארצות הברית, גרמניה, צרפת, בריטניה, רוסיה וסין והנשיא האמריקאי דונלד טראמפ פרש ממנו, מסכן את אירופה, ולא בלם את פרויקט הגרעין האירופי.

"הסכם הגרעין עם איראן איים גם על אירופה, משום שהיא לא ממש בלמה את המירוץ להשיג נשק גרעיני. למעשה, היא אפשרה לאיראן לעסוק בהעשרת אורניום בצורה בלתי מוגבלת. בתוך מספר שנים זה היה מוביל אותם לא לפצצה גרעינית אחת אלא לארסנל גרעיני שלם", טען נתניהו והזהיר כי "באותו הזמן, הוא הכניס לאיראן מיליארדים של דולרים שאותם ניצל המשטר כדי לדכא את עמו בתוך איראן, שסובל תחת משטר העריצות, וכמובן כדי להרחיב את ההשתלטות האיראנית במזרח התיכון - בעיראק, בסוריה, בתימן, בלבנון ובמקומות רבים אחרים".