יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני דיברה היום (ראשון) בתכנית הרדיו של אריה גולן בכאן רשת ב' על ביקורו בישראל של נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה: "לא רק שהוא מעריץ את היטלר, אלא הוא השווה בין יהודים לסוחרי סמים, והסביר שיש אונס כי יש הרבה נשים יפות. זהו אדם מאוד פרובלמטי, ולא צריך לפרוש בפניו שטיחים אדומים. הביקור צריך להיות בפרופיל מאוד נמוך".  

לדבריה, "יש מצבים בחיים של מדינה שיש שיקולים כלכליים מול שיקולים ערכיים ומוסריים. עמדנו בפני אותה בעיה בשאלה אם אנחנו מוכרים נשק למדינות שמשתמשות בהן בצורה איומה, וההחלטות במקרים כאלו צריכים להיות גם לא. ישמח אותי אם החברה הישראלית שרוצה לקבל רישיון לחפש נפט בפיליפינים תזכה, אבל בוודאי שהמדינה לא צריכה לפרוש שטיח אדום בפני דוטרטה".

כזכור, מנהיג הפיליפינים שלא מפסיק לעורר סערות עם אמירותיו הבעייתיות, אמר לאחרונה בהתייחס לעלייה בשיעור מקרי האונס בעיר הולדתו דבאו כי "ככל שתהיינה יותר נשים יפות, כך יתרחשו יותר מקרי אונס".

לבני. צילום: מרק ישראל סלם
לבני. צילום: מרק ישראל סלם


ביקורו של דוטרטה בישראל יימשך שלושה ימים. הערב הוא צפוי להיפגש במלון בירושלים עם 1,300 אזרחי הפיליפינים החיים בישראל, מרביתם עובדים כמטפלים סיעודיים. ביום שני הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לארוחת צהריים, ולאחר מכן יגיע לביקור ביד ושם שם ויניח זר באוהל יזכור. ביקורו של דוטרטה ביד ושם אינו מובן מאליו, היות שבשנת 2016 השווה את עצמו ללא אחר מאשר הצורר הנאצי אדולף היטלר.

ביום שלישי צפוי דוטרטה להיפגש עם נשיא המדינה ראובן ריבלין. פעילים מארגוני זכויות אדם קראו לנשיא לבטל את פגישתו עם דוטרטה, וכמה מהם מתכננים לקדם את הביקור בהפגנת מחאה מול בית הנשיא, אך נראה כי בשלב זה הפגישה תתקיים. יש לציין כי כמעט כל האירועים יהיו סגורים לתקשורת, לא עניין שבשגרה בביקורים ממלכתיים כאלה, וגם ההופעה המשותפת המקובלת של המנהיג הזר וראש הממשלה לעיני המצלמות כשהם מוסרים את הצהרותיהם לעיתונאים לא תתקיים ככל הנראה. לפי ההערכות, הסיבה לכך היא החשש שמקנן בישראל ש"הפה הגדול" של הנשיא, שכבר כינה את אלוהים "טיפש", עלול לפלוט אמירות מביכות נוספות.