סערה במערכת הפוליטית: בית המשפט העליון הכריע כי הסטודנטית האמריקאית לארה אל-קאסם, שנרשמה ללימודים באוניברסיטה העברית וכניסתה לישראל נאסרה בעקבות פעילותה בארגון שתמך בחרם על ישראל, תורשה להיכנס לארץ. השופטת ענת ברון כתבה בפסק הדין בין היתר כי "מאחר שמעשיה של המבקשת אינם מקימים עילה מספקת לאסור על כניסתה לישראל, הרושם הבלתי נמנע הוא ששלילת האשרה שניתנה לה היא בשל הדעות הפוליטיות שבהן היא מחזיקה. אם זה אמנם המצב, הרי שמדובר בצעד קיצוני ומסוכן, העלול להוביל להתפוררותם של עמודי התווך שעליהם בנויה הדמוקרטיה בישראל".



השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, התייחס להחלטת העליון ואמר: "צר לי צער עמוק על החלטת בית המשפט העליון, שמעידה על חוסר הבנה של שיטת הפעולה של ארגוני ה-BDS, ופגע ביכולת של מדינת ישראל להילחם בפעילי החרם שפוגעים בכולנו".
עוד הוסיף: "פעם נוספת, בית המשפט העליון מעקר מתוכן את חקיקת הכנסת וכוונת המחוקק ולוקח סמכויות שנתונות בידי הרשות המבצעת. בית המשפט המעיט באופי הקיצוני והאנטישמי של הארגון שבו כיהנה אלקאסם בתפקיד בכיר, התעלם מכך שמחקה והסתירה את פעילותה ברשתות החברתיות טרם הגעתה לישראל ופתח פתח לכל פעילי החרם בעולם להגיע לישראל ולטעון לצורך כניסתם ש״כרגע״ הם אינם תומכים בחרם. הפסיקה לא תרפה את ידינו ואנו נבחן את השינויים הנדרשים בחוק ובתבחינים בכדי לסגור את הפתח שפתח בית המשפט העליון. העיקרון שחייב להישמר הוא שמי שפעל כדי לפגוע במדינת ישראל ואזרחיה לא צריך להיכנס בשערי המדינה".


שר הפנים, אריה דרעי (ש"ס), כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ההחלטה להשאיר בארץ את הסטודנטית שפועלת בגלוי נגד מדינת ישראל, היא חרפה. היכן הכבוד הלאומי שלנו? גם בארה״ב היא היתה מעזה לפעול נגד המדינה ולדרוש להישאר וללמוד בה? אבדוק כיצד למנוע הישנות מקרה כזה".


הדברים, כצפוי, עוררו מיד תגובות חריפות מהצדדים השונים של המפה הפוליטית. יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה כי "החלטת העליון מהווה ניצחון חשוב במאבק על ישראל כדמוקרטיה ליברלית חופשיה ממשטרת מחשבות. השפיות ניצחה היום את מי שניסו לרוץ עם הראש לתוך הקיר בלי להסתכל לצדדים. זוהי החלטה חשובה שמחזקת את ישראל ואת האקדמיה הישראלית ומוכיחה לעולם כולו שישראל לא מתנהלת על פי הטרלול ההסטרי של ארדן".

שר התיירות, יריב לוין (הליכוד), תקף את בית המשפט העליון על ההחלטה: "שופטי העליון בהחלטתם המבישה לאשר את כניסתה של פעילת החרם לישראל, ממשיכים לפעול כנגד הדמוקרטיה וכנגד חקיקה ברורה של הכנסת, כאשר הם יוצרים מסלול ירוק לפעילי חרם להיכנס לארץ ולהמשיך לפגוע במדינה. במקום שרשויות אכיפת החוק ימנעו את כניסתה ויפעלו להעמדתה לדין, הם מאפשרים לה לקבל תארים אקדמיים תוך ניצול משאבי המדינה שהיא מעודדת את החרמתה. על האוניברסיטה העברית וראשיה להתנער מתמיכתם באל-קאסם, ולבטל את רישומה".
 
ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ)  מסר כי "שופטי העליון הצילו את מדינת ישראל מאסון תדמיתי והסברתי עליו ניצח שר ההסתה והרדיפה גלעד ארדן. כמובן שסביר שבלשכות השרים, כבר מקלידים את הודעות הנאצה על העליון, אבל היום הוכח שיש עוד אי של צדק במדינת ישראל. ברוכה הבאה לארה אל קאסם ובהצלחה בלימודים".

הובילה לסערה. לארה אל-קאסם. צילום: פייסבוק

 
מנגד, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), מסר כי "בית המשפט העליון מתעקש להוכיח ששרת המשפטים צדקה כאשר טענה שהציונות היא השטח המת שלו. בית המשפט רמס היום, שוב, ברגל גסה את סמכותה של הממשלה והתערב בשיקול דעתה. לשום אדם שאינו יהודי או אזרח ישראל אין זכות קנויה להיכנס לישראל, ובין המשפט יצר היום שוב זכות אבסורדית, יש מאיין, למי שפועל נגד מדינת ישראל להיכנס בשעריה ולפגוע בה מבפנים.  איך שהוא ההתערבות הזו תמיד מתרחשת לצד אחד בלבד - נגד האינטרסים הלאומיים והציוניים של המדינה".
 
"מדובר בדפוס קבוע וצפוי מראש ולכן הבעיה איננה בית המשפט אלא הכנסת והממשלה שמאפשרים לבית המשפט לרמוס אותם פעם אחר פעם ולא מתקנים את האבסורד הזה בחקיקה. מי שמתנהג כמו סמרטוט מזמין שידרכו עליו. למרבה הצער בממשלה הזו זה כבר נראה אבוד אבל בממשלה הבאה אסור לנו בשום אופן להיכנס לקואליציה בלי התחייבות לחקיקת פסגת ההתגברות ולביטול עילת הסבירות".
 
ח״כ יוסף ג׳בארין (הרשימה המשותפת) בירך על החלטת בית המשפט העליון לאפשר את כניסתה של אל-קאסם למדינה ואמר כי "ההחלטה מוכיחה כי ׳חוק החרם׳ התקבל מלכתחילה ממניעים פוליטיים פסולים כדי לשרת את האג׳נדה הימנית הקיצונית של הממשלה, וכי כל מטרתו היא למנוע כניסתם של פעילים תומכי שלום המתנגדים לכיבוש הישראלי בשטחי 1967".

תנועת "אם תרצו": "מאוכזבים מהחלטת בית המשפט העליון. שוב ראינו דוגמה אחת מני יותר מדי, בה בית המשפט העליון נותן החלטות שגוברות על החלטות הרשות המבצעת שנבחרה כדין בבחירות דמוקרטיות. שר הפנים קיבל החלטה שלא להתיר את כניסתה של לארה אלקאסם לארץ וכך היה צריך להיות. ההיתר של אל קאסם לשהות בארץ הוא היתר על תנאי - על תנאי שאכן לא תקח חלק בפעילות BDS והוא שברירי ביותר. תנועת "אם תרצו" תעקוב מקרוב אחרי לארה אל קאסם, ותוודא שהיא אכן מקיימת את תנאי ההיתר הזה".
 
מהקרן החדשה לישראל נמסר: "החלטת בית המשפט העליון לאפשר את כניסתה של הסטודנטית לארה אל-קאסם לישראל היא ניצחון השפיות, והצילה את ישראל מהחלטות הזויות של שרים בממשלה. הפרשה הזו כבר הסבה נזק עצום למדינת ישראל ושיחקה לידי אלה הקוראים לחרם אקדמי על ישראל, וטוב שהגיעה לסיומה".