בית הנשיא הגיב הבוקר (רביעי) לפרסום ב"ישראל היום" לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח במאמץ למנוע את הקדמת הבחירות בשל חשש כי הנשיא ראובן ריבלין לא ייתן לו להרכיב את הממשלה הבאה גם במקרה שבו ינצח, בשל הסכסוך האישי ביניהם. בתגובת בית הנשיא נמסר כי הדיווח הוא "תיאור של פרנויה" וכי יש להשאיר את הטיפול בתופעה ל"אנשי מקצוע שאינם דוברים". 


״קראנו לעומק את הדברים אך התקשינו למצוא מידע של ממש מלבד תיאור מפורט של פרנויה שאינה נשענת על שום צעד מוחשי או אפילו מחשבה שהתרחשו במציאות. כידוע, את הטיפול בתופעות שכאלה יש להשאיר בידי אנשי מקצוע שאינם דוברים״, נמסר מבית הנשיא. לפי הדיווח ב"ישראל היום", גורם בכיר בליכוד המקורב לריבלין פנה לחבר וחברת כנסת מהליכוד ולאיש תקשורת המקורב לליכוד, וביקש מהם לשתף פעולה עם המהלך אם ייצא לפועל.

יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם, ינסה להעביר חוק הקובע כי לנשיא לא תהיה סמכות להחליט על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה אחרי הבחירות. "הפרסום הבוקר בישראל היום הוא מחשבה הזויה בכל רובד. זה לא מוסרי, לא דמוקרטי ולא הגיוני. אני חושב שזה לא יקרה ולא יכול לקרות, אבל לצערי גם דברים מובנים מאליהם יכולים לקבל פרשנות מעוותת ולהיות מנוצלים לרעה. לכן אנסח הצעת חוק שתסדיר את העניין", אמר.

דודי אמסלם. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
דודי אמסלם. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

"ראש המפלגה הוא האדם הכי דומיננטי והוא זה שלרוב מביא את קולות המצביעים לאותה מפלגה. המחשבה שאפשר לעקוף אותו ולמנות מישהו אחר במקומו אחרי הבחירות זה סוג של מהפכה. לנשיא יש סמכות חוקית לפעול על פי שכל ישר ולא לעשות מניפולציות. בגלל שהדבר לא מוסדר בחוק אני מתכוון להניח הצעת חוק שנשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה על ראש המפלגה שהביא את מרב ההמלצות להרכבת הממשלה", הוסיף ח"כ אמסלם. 

השר יריב לוין הביע גם הוא תמיכה בהצעת החוק. "אני  חושב שיש לקונה בחוק שצריך לתקן. ההיגיון אומר שמי שיש בידיו את המספר הגדול ביותר של   חברי הכנסת הממליצים - הוא ירכיב. התיקון של החוק הוא נכון", אמר ברשת ב'. "אין בחוק הנחיות מה השיקולים שצריכים להנחות את הנשיא. מהיכרותי עם בית הנשיא, הנשיא יכול להטיל את הרכבת הממשלה על מספר 2 . דבר כזה עלול לקרות ותלוי בתוצאות הבחירות. אני לא אומר שזה יקרה".
 

על פי חוק יסוד: הממשלה, משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך. הנוהג הוא שהנשיא מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מי שסיכוייו להרכיב ממשלה הם הגבוהים ביותר.