ועדת הכספים של הכנסת התכנסה הבוקר (שני) כדי לדון ולאשר את בקשת האוצר להגדיל את התקציב עבור מטוס ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-60 מיליון שקל. כזכור, הקבינט אישר בסוף 2015 תקציב של 400 מיליון שקל לרכישת מטוס עבור ראש הממשלה ואבזורו. כמו כן נקבע תקציב תחזוקה שנתי של כ-30 מיליון שקל. המטוס הגיע לישראל ב-2016, וכעת עובר פעולות השבחה והתאמה לצורכי ראש הממשלה.



בדיון הסוער, אישרה ועדת הכספים העברה של כ-165 מיליון ₪ לתקציב משרד רה"מ, בכללם 60 מיליון שקלים תוספת לצרכי העמדת מטוס רה"מ. העלות הכוללת לחמש שנים, ביחד עם נושא התחזוקה, תעמוד על 580 מיליון שקלים.
התקציב נגזר ממשרדי המשפטים, החינוך, הגנת הסביבה, קליטת עלייה, החקלאות ורזרבות האוצר, ונועד לממן העברת 60 מיליון שקלים לצורך השתתפות המשרד עבור מטוס לרה"מ במשרד הביטחון. זאת, עפ"י בקשת משרד האוצר במסגרת יישום החלטות הקבינט המדיני ביטחוני, המאמצות את עיקרי דו"ח גולדברג. 48 מיליון שקלים נוספים מיועדים למימון נסיעות רה"מ לחו"ל בהתאם לגידול במספר הנסיעות ביחס לשנים קודמות. יתרת התקציב שנוסף אמורה לממן גידול בהוצאות אבטחת רה"מ וראשי מדינות שמגיעים לישראל, לתכנית החומש להפחתת נטל הרגולציה ולתגבור התוכנית הממשלתית לשילוב יוצאי אתיופיה.

ח"כ מיקי רוזנטל אמר בדיון כי "לעניין תקציב הנסיעות - רה"מ לא אוהב להיות פה, אלא במקומות שמשתחווים לו. כל פעם מביאים לנו בנפרד את הנסיעות שלו, שיביאו במרוכז את נסיעות הממשלה, לא רק רה"מ. לעניין המטוס – הוועדה אישרה 300 מיליון, זה עלה ל-400, ראיתי את המטוס, כל הבקשה לא נוגעת לסוגיות ביטחוניות או לאמצעי שליטה, התוספת היחידה שנדרשת היא למנגנון הפאר והנוחות. זה יהיה מטוס עגל הזהב, זה חצוף. ראוי שיהיה מטוס לרה"מ אך לא עגל זהב מעופף". 
ח"כ מיקי לוי: "אישרנו כבר 278 מיליון שקלים, היום מבקשים עוד 60, הגענו ל-338 מיליון וזה לא הסוף. מבקשים 30 מיליון לתחזוקה שוטפת, המטוס כבר כאן ועושים לו עיצוב פנים. דווח שהמטוס יגיע ל-580 מיליון שקלים. לשכור מטוס שיחכה לו עולה מיליון שקל לנסיעה, ההחזקה השנתית השוטפת מכסה 30 נסיעות, מה הטירוף הזה של מטוס פרטי? זה מגיע מהכסף שצריך כדי לאושש את הבריאות. לנכים אין, לסיעוד אין, אבל לטירוף של המטוס יש כסף". 
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "מי שהציע את ההצעה לא היה רה"מ ולא הקואליציה. בהצעה היה היגיון רב, שלא רק רה"מ יסע. מדובר על מטוס שאמורים לנסוע בו גם שרים בכירים, גם הנשיא, גם אישים בכירים שצריכים את האבטחה הזו. היה ויכוח אם צריך את המטוס או לא וזה לא התחלק לקואליציה ואופוזיציה. לא צריך כזה להט רק כי ביבי ראש ממשלה, אבל אנחנו רוצים לדעת למה התוספות". 
ח"כ מוסי רז: "איך לא ידענו מראש כמה עולה מטוס? מה קרה שהעלות השתנתה, נאמר שזה בצדק, מה קרה?"
ח"כ סתיו שפיר: פעם אחר פעם אנחנו רואים העברות תקציביות שנועדות לשרת את תנאי חייו של רה"מ, למה אפשר להוציא עוד משאבים בלי הפסקה, בלי להסביר מה תוכנית העבודה. מתי זה נגמר?" 
ח"כ איציק שמולי: "אמרו נביא מטוס משומש ונוריד את העלויות, ראיתי שזה לא משעמם את רה"מ והוא מעורב. זה עלה ל-360 מיליון שקלים, ראיתי פרסום שהעלות הסופית הולכת להיות 580 מיליון, לאן אנחנו הולכים אדוני רה"מ? אנחנו רוצים לדעת מה המקור של הקפיצה? אם זה כ"כ סודי, אפשר לקיים דיון בוועדה סגורה". 
ח"כ איתן כבל: "אני מופתע שלמרות הניסיון שלך הצליחו להפיל אותך ואת הציבור הישראלי בפח. שיגידו מההתחלה, זו העלות, חשבו שאם יעשו את זה טלאי או טלאי לא ישימו לב, זה יהיה מתחת לראדר, זה מעשה הונאה. אתה צריך לזרוק את הנציגים ורה"מ החוצה, ושיגידו את האמת, כמה זה באמת עולה. לא נסכים להיות חלק ממסע ההונאה". 
ח"כ גפני: "אין שום דבר שעובר תחת הראדר. היו חילוקי דעות, זה חצה מפלגות, יש יתרונות וחסרונות, כנראה שהיתרונות עלו, כי הוחלט שכן. אין אפשר להעביר כסף בלי להגיע לוועדה, לראייה מגיעים לכאן לאשר. אותי גם מטריד למה התוספות".
דרורית שטיינמיץ, מנהל אגף תקציבים ממשרד רה"מ אמרה כי "משרד הביטחון הוא הגורם שאחראי על הפרויקט הזה, הוא יצא להליך מרכזי. המסגרת נידונה בוועדת חוץ וביטחון, היא לא נפרצה ואתם לא נדרשים לאשר תוספות, אנחנו מאשרים את אבני הדרך שנקבעו לפרויקט. ההסכם שבוצע ע"י משרד הביטחון, כלל רכישה ותחזוקה שוטפת של הפרוייקט למשך 5 שנים. זה הליך מכרזי שזכתה בו חברה, הוועדה מתבקשת לאשר את אבני הדרך לרכישה והסבה, עדין אין תקציבים שמועברים. אין פריצה של מסגרת התקציב שנקבעה על ידי כל הגורמים - כלל התקציב, כולל תחזוקה ל-5 שנים תעלה כ-580 מיליון שקלים".
ההעברה אושרה ברוב של 6 מול 5, ובכפוף לריביזיה. לצד כך, קרא יו"ר הוועדה למשרד רה"מ להעמיד תשובות לשאלות לעניין ההתפתחויות התקציביות וייעודן. 

כזכור, מוקדם יותר היום דווח כי בדברי ההסבר לפנייה נכתב כי "תגבור תקציב הנסיעות של רה"מ לחו"ל נובע מגידול בעלויות הטיסות, לעומת שנים קודמות שנובע, ממספר רב של טיסות ליעדים מורכבים כמו ארה"ב, רוסיה והודו, וכן מנסיעות שכללו מספר יעדים כמו: גרמניה, צרפת ובריטניה".



כמו כן מוצע להגדיל ב-14 מיליון שקל את תקציב האבטחה של נתניהו בהתאם לקצב הביצוע בפועל. לוועדה הוסבר כי "תקציב האבטחה מיועד לשמש לאבטחת ראש הממשלה בכל האירועים שבהם הוא משתתף מחוץ למשרדו, כמו הקמת מחסומים והעסקת מאבטחים וסדרנים. בנוסף התקציב מיועד לאבטחת המשלחות מחו"ל המגיעות לארץ".



לגבי תקציב האבטחה נכתב כי "השנה חל גידול של 30%-20% בהשתתפות רה"מ בטקסים ואירועים מחוץ למשרדו ולביתו, ביחס לזמן בניית התקציבים לשנים 2017-8, בשל האירועים לציון 70 למדינה".