בדרך לבחירות? בצל הדרישה שהציגה מפלגת הבית היהודי לקבל את תיק הביטחון, אחרי התפטרותו של אביגדור ליברמן מהתפקיד, שר החינוך נפתלי בנט נאם היום (חמישי) בכנס משרד החינוך, אך למרות השמועות שהקדימו את נאומו, שר החינוך לא התפטר ולא הגיש אולטימטום לראש הממשלה.


"לפני כמעט ארבע שנים זכיתי בשליחות החשובה ביותר במדינת ישראל", פתח בנט את דבריו, "הפקידו בידיי את החינוך עם צוות מצוין של מעל שני מיליון תלמידי ישראל. זו זכות אדירה, וגם תפקיד מהנה בצורה בלתי רגילה. אני קם כל יום מאושר מהמפגשים עם תלמידים, מורים, מנהלים וגננות. מחדוות היצירה והחינוך. וביחד, הצלחנו לשנות, ובגדול: לאחר עשור של דעיכה במדעים ובמתמטיקה, אנחנו בזינוק הגדול בתולדות ישראל. באופקים, בשלומי, בכפר חב"ד, ברהט ובכל הפריפריה אנו רואים זינוק חסר תקדים אצל רבבות תלמידות ותלמידים. חיזקנו את החינוך לערכים. העברנו רפורמה היסטורית בחינוך המיוחד. הבאנו למהפכה בלימודי התנ"ך והאנגלית ועוד".
 
"לא הייתי עוזב את הנהגת החינוך בישראל עבור שום תפקיד אחר בעולם, לולא משבר האמון הביטחוני העמוק שפוקד את מדינת ישראל. ישראל ניצבת באחת התקופות המורכבות והמסוכנות שלה. הדבר הכי מסוכן למדינת ישראל הוא שהתחלנו לחשוב שאין פתרון לטרור, למחבלים, לטילים. שאין מה לעשות. שאי אפשר לנצח. אבל יש מה לעשות. יש פתרון. כשישראל תרצה לנצח, אנחנו ננצח. זו לא גזירת גורל. פניתי אתמול לראש הממשלה על מנת שיטיל עליי את תפקיד שר הביטחון, עם מטרה אחת בלבד: שישראל תחזור לנצח".

"כל יועציי וחבריי אמרו לי: "מה אתה צריך את זה? זו שגיאה פוליטית ובית קברות פוליטי כמו לכל קודמייך. ייתכן שהם צודקים. אך הם אינם מבינים שעבורי, ביטחון מדינת ישראל היא התכלית, והפוליטיקה היא האמצעי, ולא הפוך. בגלל זה באתי לפוליטיקה לאחר חזרתי ממלחמת לבנון השנייה. 
כשר ביטחון אני מתכוון להביא חדשנות, יצירתיות ורוח לחימה. לשבור קבעון מחשבתי של עשרות שנים. כמו בצוק איתן, אני מתכוון לדאוג שהתכניות שלי יבוצעו".

"הביטחון עבורי אינו תפקיד אלא שליחות קיומית. הסיבה שעזבתי את ההייטק ובאתי לפוליטיקה היא כדי שישראל תחזור לנצח. תושבי עוטף עזה אומרים לנו: אנחנו מוכנים לספוג, אנחנו נותנים לכם אשראי, רק תנצחו. ללא קבלת אחריות על הביטחון וללא שינוי דרמטי, ההרתעה הישראלית תמשיך להישחק, חמאס ימשיך שלא לפחד מאיתנו. לכן, אני מתייצב כאן היום ואומר: אני מוכן לקחת אחריות".

מוקדם יותר היום, שר האוצר משה כחלון אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה ביניהם כי "במצב הנוכחי, הדבר הנכון ביותר עבור אזרחי ישראל וכלכלת ישראל הוא ללכת לבחירות מוקדם ככל הניתן". כחלון הוסיף בפגישה כי "היציבות הנדרשת בעת הזאת לא ניתנת להשגה במצב הנוכחי, ולכן המעשה האחראי ביותר הוא הקמת ממשלה חדשה, חזקה ויציבה".

יו״ר ש״ס, השר אריה דרעי, נפגש בצהריים עם נתניהו, ואמר לו כי בעקבות הודעת כחלון יש ללכת לבחירות מהר ככל האפשר וכי צריך לתאם מועד בחירות מוסכם עם ראשי המפלגות. השר דרעי הוסיף כי טובת המדינה מחייבת הליכה מוסכמת לבחירות. נתניהו צפוי להיפגש מחר בבוקר עם השר בנט על רקע דרישתו לקבל את תיק הביטחון, בפגישה שיכולה להיות מכרעת להמשך קיומה של הקואליציה.

כחלון הבהיר בשיחה עם נתניהו כי הוא מוכן להוביל את המהלך בתיאום עם שאר גורמי הקואליציה. מקור ב"כולנו" אמר  ל"מעריב אונליין" כי כחלון יפעל מול ראשי הקואליציה כדי לתאם תאריך מוסכם לבחירות.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הגיב לדבריו בטוויטר וכתב כי "אחרי שלוש וחצי שנים שבהם כחלון מנהל כלכלת בחירות פופוליסטית וחסרת אחריות, הבלוף מתחיל להתפוצץ. עומק הגירעון נחשף וכך גם הכישלון בהורדת מחירי הדיור. בחודשים הקרובים המצב רק יחריף והציבור יבין שכחלון נכשל בענק. לכן צריך בחירות כמה שיותר מוקדם רגע לפני ההתרסקות".

 
דבריו של כחלון מגיעים על רקע הפסקת האש עם ארגוני הטרור ברצועת עזה, שהובילו להתפטרותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן שהצהיר כי "הממשלה נכנעה לטרור". מיד לאחר הודעתו הודיעה יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, כי מפלגתה לא תישאר בממשלה אם תיק הביטחון לא יועבר לשר החינוך נפתלי בנט: "עכשיו זה הזמן להפקיד את תיק הביטחון בידי נפתלי בנט והבית היהודי. בלי תיק הביטחון הבית היהודי לא תמשיך כשותפה בממשלה".
 
כזכור, כבר בחודש שעבר כחלון אמר כי לדעתו ישראל הולכת לבחירות: "אנחנו נמצאים כרגע בתקופת סיכומים, שלוש וחצי שנים אני באוצר ועושה סוג של סיכומים ואיך שלא יהיה אני חושב שאנחנו הולכים לקראת בחירות", אמר כחלון, "גם אם לא יהיו במרץ-אפריל יהיו בנובמבר, אבל בכל זאת זה שנת בחירות ויש לה את האופי שלה והדפוסים שלה".
 
שר האוצר המשיך ואמר כי "ישנה איזה תחושה או מחשבה שהכל מתפרק, הכל מתדרדר והכל נפרץ. אני רוצה לומר לכם שזה לא כך, עד היום לא פרצנו אפילו באגורה את העסקות שקבענו. עמדנו ביעדי גירעון בצורה יוצאת דופן טובה, אבל התחושה הזאת גורמת לכך שלפעמים אנשים מרשים לעצמם לא לעמוד בהתחייבויות, גם אנשי משרדנו. מה הקשר בין בחירות או תחושת בחירות להתחייבויות. אמרנו מילה צריכים לקיים אותה ולא להגיד נראה אחרי הבחירות".