באופוזיציה ביקשו להביך גם היום (רביעי) את הקואליציה הצרה, הנשענת על רוב דחוק של 61 ח”כים מאז פרישת ישראל ביתנו, והתכוונו להעביר במליאה בקריאה טרומית שורה של הצעות חוק לפיזור הכנסת. אך לאחר שהתברר כי לקואליציה יש רוב, ההצעות נמשכו. בגלל הרוב הדחוק של הקואליציה ראש הממשלה בנימין נתניהו רותק לאורך כל הזמן להצבעות במליאה שנערכו במליאה על חוקים שונים שהקואליציה מבקשת להעביר.



יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, אמרה במהלך הדיונים במליאה: "הורדנו את ההצעות אבל אנו ממש לא מתכוונים להוריד את זה משולחנו של הציבור כי הכנסת הזאת צריכה להתפזר ולהחליף סוף סוף את ממשלת ישראל. רה"מ יודע כי אם נלך לבחירות לא הוא ולא אתם תמשיכו להיות בשלטון. כששרת התרבות משתמשת בדמו של ילד קטן כדי לעשות סיבוב פוליטי, השלטון שלכם לא יחזיק מעמד. שמעתי את השרים שלכם עולים ומדברים על חיסול סינוואר ומבצע לכיבוש עזה. רה"מ, תגיד לשרים שלך שילמדו מהלקח שלך. האיום שאין מאחורי כלום זה האיום הכי גדול על כושר ההרתעה של ישראל. ממשלה שמשתמשת בטרור ודם מושחתת שהורסת את הדמוקרטיה צריכה ללכת וטוב שעה אחת קודם".



לאחר שבימים האחרונים הושבו שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן וראש הרשימה המשותפת איימן עודה, שלא מחבבים אחד השני בלשון המעטה, זה לצד זה, נראה כי הושג פתרון וביניהם חצצה במהלך הדיונים היום במליאה, ח"כ סופה לנדבר. "אני לא רציתי לשבת ליד ח"כ אביגדור ליברמן והוא לא רצה לשבת לידי. הפתרון שהושג: ח"כ סופה לנדבר יושבת בינינו", אמר עודה.




הוכחה לקרבות בין הקואליציה לאופוזיציה ניתנה כאשר האופוזיציה סרבה לאשר קיזוז לח"כ שרן השכל (ליכוד), שאושפזה אתמול בבית החולים מאיר בכפר סבא. השכל בחרה לבסוף לצאת מהאשפוז בניגוד להמלצת הרופאים ולהציל את הרוב הקואליציוני לקראת ההצבעות שייערכו היום ותשוב לבית החולים עם סיומן. היא הגיעה לכנסת מחוברת לאינפוזיה. גם שר הכלכלה אלי כהן ביטל יציאה לחתימה על הסכם סחר בז'נבה בגלל עוצר היציאות שהוטל בקואליציה ודחה את הטיסה למחר.



חה"כ השכל אמרה לכאן ב: "מצבי יכול להיות יותר טוב, אבל אני בסדר. הוציאו אותי מטיפול. לצערי האופוזיציה לא הסכימה לקיזוז למרות שאני באשפוז. הרופאים אמרו לא לצאת מבית החולים, אבל אם צריך להגיע כדי לשמור על הקואליציה, אז אני מגיעה. חברי הסיעה התקשרו להגיד לי שאני צריכה להגיע כי אנחנו כרגע על 60-59. יש לנו קרב לא פשוט. ברגע שהבנתי שזה המצב, לא הייתה פה שאלה אם כן או לא. עדכנתי את רופא הכנסת, הוא מפקח על כל ההליך. אני נמצאת פה יחד איתו ועם אחות הכנסת. אנחנו בתחילת הקדנציה העברנו את הקואליציה במשך שנה וחצי ככה. אנחנו מדברים על כך שנצטרך להיות ככה שמונה חודשים. זה יהיה מאתגר".



ראש הממשלה מתעניין בשלומה של השכל במהלך הדיונים במליאה




בתוך כך, גם באופוזיציה התחוללו קרבות על כל אצבע במליאה. ראש סיעת המחנה הציוני ח"כ יואל חסון תקף את ח"כ חיליק בר על יציאתו לחו"ל ואמר: "לצערי ח"כ בר בחר לצאת לחו"ל, ללא אישור הסיעה, בנוסף בכוונתו להעדר גם שבוע הבא בזמן ההצבעה על חוק "נאמנות בתרבות". לא אישרתי לחיליק בר להתקזז עם ח"כ ועקנין הוא עשה זאת על דעת עצמו, כל מי שיטען אחרת בקלות ניתן להוכיח טענתי. זה הזמן להתגייס לעבודה בכנסת כדי לנצח את הקואליציה".

 
בר כינה בתגובה את חסון "שקרן" ואמר על ההאשמות בנוגע להיעדרותו: "אני נמצא מלפני שלוש שעות בסין בנסיעה אליה התחייבתי ונסגרה מזמן במסגרת תפקידי כיו״ר אגודת הידידות בין הכנסת לפרלמנט הסיני, ואציין כי כמובן לא העזתי לטוס לפני שדאגתי להתקזז עם ח"כ מהקואליציה,ח״כ יצחק וקנין מש"ס, כך שהיעדרותי לא באמת נספרת כי אני מקוזז עם קול של הקואליציה. דאגתי גם לוודא את הקיזוז מול יו״ר הקואליציה דוד אמסלם. עוד אציין כן בניגוד ל״גורמים בכירים״ באופוזיציה שמנסים לעשות סיבוב שיקרי על חבריהם לספסל, זו נסיעה שדווחה לסיעה, מנהליה וראשיה ואושרה כבר לפני שלושה שבועות וביטול הנסיעה באותו יום הייתה גורמת לנו נזק רב מול הסינים".

שלשום נחלה הקואליציה תבוסה במליאה ונאלצה למשוך את כל הצעות החוק שעמדו לעלות להצבעה ובאופוזיציה מקווים לרשום הצלחה, ולו סמלית, גם היום. בעקבות תבוסתה שלשום של הקואליציה סוכם בכנסת על עצירת יציאות של משלחות לחו”ל ועל ביטול הדדי של כל הקיזוזים בין הקואליציה לאופוזיציה. בשל כך בוטלה נסיעה של משלחות מהכנסת לבלגיה ולרומניה.

את הצעות החוק לפיזור הכנסת הגישו סיעות מרצ, המחנה הציוני וישראל ביתנו. גורמים באופוזיציה מסרו כי אם יתברר לקראת ההצבעה שאין רוב להצעות החוק האלה, בכוונתם למשוך אותן ולא להביאן להצבעה. זאת, משום שאם הצעת החוק נופלת, אי אפשר להגישה שוב במשך שישה חודשים.

יו״ר סיעת מרצ, ח”כ אילן גילאון, אמר אמש לקראת ההצבעות בכנסת: ״ממשלת הכישלון הלאומי נמצאת בערוב ימיה, כפי שראינו ביום שני, כאשר הקואליציה השברירית כשלה בהצבעות במליאה. כל יום נוסף שבו הממשלה הזו מכהנת הוא יום נוסף שבו בריאותם, ביטחונם ורווחתם של אזרחי ישראל מופקרים. על כן אנחנו מעלים את הצעת החוק לפיזור הכנסת, במטרה לצאת לבחירות בהקדם האפשרי ולהחליף את ממשלת נתניהו, ששכחה כבר מזמן את תפקידה העיקרי - לשרת את כלל אזרחיה".

סיעת ישראל ביתנו בראשות ח”כ אביגדור ליברמן, שהצטרפה רק השבוע לשורות האופוזיציה, תחליט רק ברגע האחרון אם להעלות את הצעת החוק שלה להצבעה היום. 

משה כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
משה כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


גורמים בקואליציה מעריכים כי בישראל ביתנו מנסים עדיין להגיע להבנות עם הקואליציה שיאפשרו לקדם את הצעת החוק לעונש מוות למחבלים. זאת, בתמורה לתמיכת ישראל ביתנו בחוק הגיוס ובחוק הנאמנות בתרבות ולהסרת הצעת החוק לפיזור הכנסת.

בקואליציה אמורים להפיק לקחים מהתבוסה שנחלה שלשום בהצבעות במליאה ולהבטיח כי כל 61 הח”כים שלהם יהיו נוכחים היום במליאת הכנסת, כדי להפיל את הצעות החוק של האופוזיציה. הדבר יחייב גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו להיות מרותק לדיוני המליאה. 

גם אם הקואליציה תעבור בשלום את המכשולים שיוצבו בפניה היום, המכשולים הבאים כבר קרובים מאוד. אחד מהם הוא “חוק גדעון סער”. יו”ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, מטיל וטו על יוזמת החקיקה הזאת, המיועדת לצמצם את שיקול דעתו של נשיא המדינה בהחלטתו על מי להטיל את הרכבת הממשלה לאחר הבחירות.

אתמול, במהלך פגישתו עם ראש הממשלה הבהיר כחלון כי אינו מתכוון לתמוך בהצעת החוק שמבקש נתניהו לקדם באמצעות יו”ר הקואליציה ח”כ דודי אמסלם (הליכוד).

על פי הצעת חוק זו, נשיא המדינה יהיה חייב להטיל את משימת הרכבת הממשלה על ראש הרשימה שיקבל את מרב ההמלצות בסבב ההתייעצויות עם נציגי הסיעות לאחר הבחירות. לדברי גורמים בקואליציה, כחלון הבהיר אתמול כי לא יתמוך בשום חקיקה או חוקי יסוד שאין בהם משום תרומה למשק ולכלכלה.

"חוק גדעון סער” נולד בעקבות תיאוריית הקונספירציה שהתרוצצה בליכוד ולפיה הנשיא אמור כביכול להטיל על ח”כ גדעון סער את תפקיד הרכבת הממשלה. סער דחה נמרצות תיאוריה זו, אולם בליכוד החליטו לתקן את החוק באופן שימנע מהנשיא להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה אך ורק על הח”כ העומד בראש מפלגה שזכה במרב ההמלצות מסיעות הכנסת.

הצעת החוק הייתה על סדר יומה של ועדת השרים לחקיקה בשבועיים האחרונים, אולם לא עלתה לדיון או להצבעה. כעת, נוכח התנגדות כחלון והעובדה שהממשלה נשענת על רוב צר של 61 קולות בלבד, לא נראה שניתן לקדם את החוק.

יו”ר סיעת כולנו ח”כ רועי פולקמן אמר ל"מעריב": “הסכמנו לתיקון טכני ולא לשינוי מהותי בסמכויות נשיא המדינה. כמו תמיד נדרוש התנהלות ממלכתית ואחראית”. בסיעת כולנו אומרים כי “הרצון של נתניהו לקדם את ‘חוק גדעון סער’ מעלה את השאלה אם מה שדחוף לנתניהו הוא הנושא הביטחוני או חקיקה פרסונלית”.