סערת יאיר נתניהו בבית המשפט לא נרגעת. לאחר שהותקף בקללות בכניסה לבית המשפט, והשיב בחזרה, ולאחר שכתב פוסט בו כינה את השמאלנים "בוגדים", והתעמת גם עם זהבה גלאון, התייחס לעניין היום (רביעי) גם אראל סג"ל, שריאיין בתוכניתו ב-103FM את ח"כ מיכל רוזין ממרצ בנושא. בשידור השתתף גם רועי עידן.



נניח אתה מגיע לביהמ"ש, אתה בא להיכנס ועומדים אנשים שמקללים אותך ואת אימא שלך. מה אתה עושה?

רועי: מכה אותם כנראה. ככה מניסיון העבר, למרות שאני לא מאוד קרוב לאימא שלי.


אני קרוב אליה ואם מישהו היה מדבר אליה לא יפה, אני לא יודע איך הייתי מתנהג. כעת יש דרישה לפתוח בחקירה נגד יאיר נתניהו. מיכל, זהו, נגמר חופש הביטוי?
"לא, ממש לא. אני חייבת לומר גם שעד היום השתדלנו מאוד במרצ לא להתעסק עם משפחת נתניהו, ואם התעסקנו אז ההפך - עשינו את זה כדרך של הגנה. אמרנו בעבר יותר מפעם אחת שלא צריך לתקוף את אשת רה"מ".

טוב, בכל זאת הוא מיישם את המדיניות שלכם כ"כ, יפה את חייבת להגן עליו.
"לא, אל תגזים. פה זו כבר העוקצנות שלך כלפיו, אבל אני חייבת לומר באמת גדשה הסאה באופן כללי במדינת ישראל. זה לא עניין של חופש ביטוי, זה העניין הזה שאי אפשר להתווכח באופן דמוקרטי הוגן והגון, שכל אחד לא יכול להגיד את עמדתו נגד מדיניות הממשלה, לא נגד חיילי צה"ל, לא נגד הצבא ולא נגד שום דבר".



"רוצים להגיב על מדיניות צה"ל בשטחים שבעצם זה כמובן מדיניות שמובלת ע"י הממשלה ורה"מ, רוצים לדבר על הכיבוש, רוצים לדבר על איזה מדינה אנחנו רוצים שתהיה פה - וברגע שאתה מדבר באופן שונה ממה שהממשלה חושבת, אתה הופך להיות בוגד. אתה יודע, אני חייבת להגיד לך שאבי לימד אותי כשהייתי קטנה שיש הבדל בין להגיד על מישהו שהוא משקר, לבין להגיד על מישהו שהוא שקרן. לקרוא למישהו בוגד זה לא להשתמש בשורש ב.ג.ד,  אפשר להגיד זו בגידה או שיש פה כוונה לבגידה".
 
אני מצטער. את יודעת מיכל - גם אני מסתובב במדינה ואני שמעתי בשנתיים האחרונות לא מעט פעמים שקרו לאביו של יאיר בוגד. 
"לכן סיפרתי לך את הסיפור. יש הבדל בין להגיד בגידה לבין להגדיר אדם כבוגד. כמו להגיד אתה משקר לבין לקרוא לך שקרן. כשאני אומרת שאתה שקרן אני מגדירה את האופי שלך ואת מי שאתה. מרצ מעולם לא אמרה בוגד על נתניהו. רק על עצמי לספר ידעתי - מה לעשות, אני לא יכולה להיות אחראית על כל דובר ברחוב או כל אדם שמדבר בשם השמאל או טוען לשמאל. מה שאתה מגדיר שמאל הוא לא בעיני שמאל. 

"אני מבינה אותך לחלוטין. אנחנו לא נוציא את השורש ב.ג.ד מהמילון הישראלי, ולגיטימי גם להגיד שמישהו חושב שזה בגידה בערכים כי אפשר להגיד את זה. לקרוא למישהו בוגד זה לסמן אנשים. במדינת ישראל בשנים האחרונות מסמנים עמותות פוליטיקאים ואנשי שמאל כבוגדים ויש לזה משמעות כי אנחנו יודעים שלמילים יש כוח, ומילים לפעמים נגמרות ברצח או במעשים אלימים מאוד. אנחנו רואים את זה ברחובות ואנחנו מרגישים את זה כשמאל. אז בסדר - קורא לי חבר כנסת במליאה עוכרת ישראל. לא אגיש נגדו תלונה על כל פעם שקרא לי בוגדת, למרות שאני חושבת שזה לא לגיטימי.

זה דו פרצופיות.
"סליחה, אתה לא יכול להגיד עלי דו פרצופיות שאני בחיים לא אמרתי את המילה הזאת. אבל כשקוראים לי בוגדת - בין אם זה יאיר נתניהו או מישהו אחר הייתי מגישה תלונה. כן הייתי אומרת סליחה יש פה הסתה. 

אז רה"מ יכול להגיש תלונה נגד אהוד ברק, עוזי ארד וכל האנשים האלה?
"אני חושבת שהוא יכול. אגב, מעולם הוא לא השתמש במילה בוגדים".

נכון, כי זה טיפשי.
"אבל חבריו למפלגה עושים את זה".

אי אפשר לנהל ויכוח, אבל האם יש הסתה נגד נתניהו בחודשים האחרונים? בשנה האחרונה? 
"אני לא אוהבת את השימוש במילה בוגד. אני חושבת שיש הבדל בין לקרוא לו בוגד לבין להגיד זו פגיעה בערכים, בגידה בחיילי צה"ל. יש דרכים שונות להגיד דברים. לא מקובל עלי צורת ההתבטאות הזו. אני לא מדברת ככה. אני חושבת שאנחנו צריכים להוריד את זה מהשיח הישראלי שהופך להיות לא ענייני ומאוד בוטה. אתה מנסה לעשות מה שיאיר לפיד עושה ומביא קיצוני משני הצדדים.

אני חושב שנגמר הדיון. העלבת אותי.
"הדיון קיצוני משני הצדדים. אתה יודע כמוני שהאווירה היום בחברה הישראלית היא נגד עמותות שמאל, נגד הפוליטיקאים מהשמאל היא לא עניינית".

אני לא אוהב את התלונה היא מטומטמת
"הגשנו תלונה ליועמ"ש שיבדוק את זה. יאיר - מה לעשות, לא קיבל ממני את האחריות והסמכות אבל יש משמעות. הוא עובד עם רה"מ, מתעסק עם המדיה של רה"מ, זה לא אדם פרטי. שאלת מה אני עושה כדי לשנות את השיח, חלק מזה זה העובדה שאני לא עומדת וקוראת לביבי בוגד. אני מתווכחת איתו ויכוח ענייני על המדיניות שלו".

"אגב, כאשר המדיניות שלו היא בעיניי נכונה כמו נגיד בסבב האחרון בעזה, ציינו את זה שהוא צודק באיפוק שלו. אמרנו את זה בהבדל אולי מחברנו האחרים בשמאל אמרנו את זה. במרצ אנחנו עניינים. אפשר להגיד עלינו הרבה דברים אבל אנחנו ענייניים ועקביים לאורך כל השנים בעמדות שלנו, באידיאולוגיה שלנו ובמידה רבה גם בזה שאנחנו לא משוויצים".
 
מהדהים את האמירות של יאיר. אולי עדיף היה לדפדף את זה כדי לא להעצים את זה?
"שאלה מצוינת, דילמה שאני נתקלת בה כל יום כשאני מקבלת נאצות ואיומים ודברים נוראיים באינסטגרם, בפייסבוק,  בטוויטר, בוואטסאפ - מה שאתה לא רוצה, וזו תמיד הדילמה האם להגיב או לא להגיב,  לחסום או לא. הדילמה קיימת כל יום. אני הגשתי תלונה על אורן חזן לוועדת האתיקה כי הייתה בהתנהגות שלו אלימות פיזית ולא רק מילולית. אבל כן יש פה שאלה כל יום עד כמה אנחנו צריכים לספוג להכיל את ההסתה, וזה משפיע על הציבור.

"וכשיאיר יוצא באמירה כזאת כ"כ חמורה -  אגב גם על התקשורת, אתם הראשונים שהייתם צריכים למחות נגד האמירה שלו, וגם פוליטיקאים ועמותות מהשמאל, אי אפשר יותר לשתוק, אי אפשר כל הזמן להגיד את מעלה אותו, את מירי רגב ואת אורן חזן. מה לעשות".