ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום (חמישי) עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנושא הנסיגה האמריקאית מסוריה. "השניים דנו בדרכים להמשיך בשיתוף הפעולה בין ישראל לארצות הברית נגד התוקפנות האיראנית", נמסר מלשכת ראש הממשלה. בתוך כך, בחדשות עשר נחשף מסמך בו היוזמה שעשויה הייתה למנוע יציאה חד צדדית של ארה"ב מסוריה ולהביא להסכם בין רוסיה לארה"ב. המסמך הרוסי הזה הועבר לראש הממשלה נתניהו שהתנגד להצעה. על פי הדיווח, ניקולאי פטרושב, היועץ לביטחון לאומי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, העביר ליועץ לביטחון לאומי של נתניהו, מאיר בן שבת, לפני יותר משלושה חודשים, מסמך לא רשמי ובו מתווה לעסקה בין רוסיה לארה"ב בנושא סוריה ואיראן כחלק מעסקה גדולה יותר לשיפור היחסים בין מוסקבה לוושינגטון.
 
שני בכירים ישראלים מסרו שהמתווה הועבר בפגישה ב-13 לספטמבר, ימים ספורים לפני תקרית הפלת המטוס הרוסי, בו רוסיה הציעה שישראל תתווך בינה לבין ארה"ב ותעודד את הבית הלבן לשקם את היחסים עם הקרמלין. המסמך כלל את הנקודות הבאות: 1. הקפאת סבב הסנקציות הנוסף על איראן בנובמבר. 2. התחייבות רוסית להוצאת הכוחות האיראניים והפרו-איראניים מסוריה. 3. יציאת הכוחות האמריקניים מסוריה. 4. פתיחת דיאלוג בין ארה"ב לרוסיה בסוגיה האיראנית. 5. ניצול השיחות לשיפור היחסים בין רוסיה לארה"ב.
 
הבכירים הישראלים ציינו שנתניהו דחה את ההצעה הרוסית. בכיר ישראלי אמר: "נתניהו החליט לדחות את ההצעה כי בעבורו עצירת הגרעין האיראני היא מעל לכל, לכן הוא לא הסכים להתגמש בנושא הסנקציות על איראן". 
 
עוד על פי הפרסום,, בכיר ישראלי אחר שראה את המסמך אמר שניתן היה להשתמש במתווה כדי שהנסיגה האמריקנית מסוריה לא תהיה חד צדדית ותלווה גם בנסיגה איראנית ממנה. בלשכת ראש הממשלה אישרו את הדיווח ואמרו כי "הצעותיה של רוסיה נבחנו ונבחנות ברצינות רבה באופן מעמיק ובדרגים הגבוהים ביותר, כך גם במקרה הזה".

חיילים אמריקאים בסוריה. צילום: רויטרס

בתוך כך, סוכנות הידיעות הסורית, סאנ"א, ציינה בדיווח מיוחד כי "עונת התוקפנות האמריקאית והנוכחות הבלתי לגיטימית של הכוחות האמריקאים בסוריה מתקרבת לסיומה". הסוכנות הסורית הזכירה, כי דוחות רבים קישרו בין ארצות הברית לבין ארגוני טרור בסוריה, שכן "וושינגטון הייתה מצניחה נשק ואמל"ח רב באזוריהם באמצעות מסוקים כחלק מהסיוע שהעניקה לארגונים אלה, ואף העבירה טרוריסטים רבים ממקום למקום, כדי להגן עליהם".
 
ממשלת סוריה הזכירה, כי דמשק ביקשה יותר מפעם אחת באמצעות משרד החוץ להוציא את הכוחות הזרים הנמצאים בצורה לא לגיטימית מסוריה, והדגישה כי "נוכחות זו היא תוקפנות וכיבוש בניגוד לעקרונות של האו"ם". חבר הפרלמנט הסורי, בוטרוס מורג'אנה, אמר כי הסורים ממתינים למעשים ולא למילים מארצות הברית. "במהלך המלחמה על סוריה שמענו הצהרות סותרות מצד וושינגטון, האחרונה בהן לפני כחמישה חודשים", אמר מורג'אנה המשמש כחבר ועדת ענייני הערבים והחוץ בפרלמנט הסורי. "בכל מקרה, אם הנסיגה תהיה בפועל – זהו ניצחון של סוריה. 


 
גורמים באופוזיציה הסורית הביעו זעם רב על ההחלטה האמריקאית. "נסיגות מותירות חלל שנכנסים אליו גורמים שיכולים להמשיך את הסבל, כמו במקרה של עיראק כאשר דאעש השתלט על שטחים רחבים במדינה", אמר הבלוגר נאג' עלא א-דין, עמית מחקר במכון ברוקינגס-דוחא. "נסיגה זו תביא לחזרתם של אנשי דאעש לחזית הלחימה במדינה, זאת כאשר גם איראן תנצל את הנסיגה כדי ליישם את המטרות הקולוניאליות שלה".
 

כיום כאלפיים חיילים אמריקאים נמצאים במזרח סוריה, כאשר רבים מהם נלחמים לצד כוחות סוריה הדמוקרטיים, שמורכבים בעיקר מכוחות כורדיים ששיחררו את המחוזות המזרחיים של סוריה מארגון דאעש. סוכנות הידיעות הטורקית דיווחה אתמול כי בשעות הערב של יום רביעי נראו משאיות המובילות ציוד צבאי אמריקאי מסוריה לעבר עיראק. על פי הדיווח, עשרות משאיות נראו מפנות את האזורים "שבשליטת ארגון המחתרת הכורדית במזרח סוריה".