כבר שנתיים העולם מצפה לפרטים על תוכנית המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפתרון הסכסוך במזרח התיכון, וזאת למרות ההערכות הרבות שהתוכנית לא תבשיל מעבר להגשתה, וזאת בשל הנתק הארוך בין ממשלו של הנשיא האמריקאי לרמאללה. היום (שני), חתנו של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר התראיין לרשת סקיי ניוז הערבית ופיזר מעט מהערפל שעוטה את התוכנית שאמורה להתפרסם לאחר הבחירות בישראל.



בראיון טען קושנר כי "לא הרבה השתנה במהלך 25 השנים האחרונות", ולכן הצוות שכלל אותו, את שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן והשליח המיוחד לאזור ג'ייסון גרינבלאט ניסה "גבש פתרונות להיות מציאותיים יותר לסוגיות של 2019, שייאפשרו לחיות חיים טובים יותר. ההתמקדות שלנו היא בארבעה עקרונות מרכזיים - הראשון הוא חופש, שבו אנחנו רוצים שאנשים יייהנו מחופש הדת והזדמנויות להאמין בדת שלהם, כמו גם כבוד". 



"כבוד של עם צריך להיות מוגן", המשיך קושנר, "יש לכבד אחד את השני ולנצל הזדמנויות לשפר את חייהם מבלי לאפשר קונפליקטים. לבסוף דובר גם על ביטחון". קושנר הוסיף כי "התוכנית המדינית מאוד מפורטת וממוקדת על תיחום הגבול, על מנת לפתור את סוגיות הסדר הקבע, אבל המטרה של פתרון סוגיית הגבולות היא לחסל את כל המגבלות הללו. אנחנו רוצים להביא שלום ולא פחד. רוצים להבטיח שתהיה זרימה חופשית של אנשים וסחורות. צריך ליצור הזדמנויות חדשות".

לבסוף קשר קושנר את תוכנית השלום לשיפור בכלכלה הפלסטינית ואמר שהוא מקווה לראות הנהגה פלסטינית מאוחדת ביהודה ושומרון ורצועת עזה. "צמצום המתחים בין הפלסטינים לישראליים ישפר את הסיכויים של הכלכלה הפלסטינית, שהיתה מוגבלת בהיעדר שלום. יש הפרדה גיאוגרפית בין הגדה המערבית לרצועת עזה, אבל אנחנו רוצים לראות אותם מאוחדים תחת הנהגה אחת שתאפשר לעם הפלסטיני לחיות את החיים שהם שואפים".

יקבל את התוכנית, או שהנתק יימשך? אבו מאזן, צילום: רויטרס
יקבל את התוכנית, או שהנתק יימשך? אבו מאזן, צילום: רויטרס


בנט: "רק אנחנו נמנע מדינה פלסטינית"

קושנר התייחס עוד לתוכנית, ואמר כי מטרתה היא לא לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני בלבד, אלא את הסכסוך בין ישראל לעולם הערבי כולו. "אני לא חושב שההשפעה הכלכלית של התוכנית תהיה מוגבלת לישראלים ולפלסטינים, אבל היא תכלול את כל האזור, כולל ירדן, מצרים ולבנון", אמר קושנר, "התמקדנו במה שמונע מהעם הפלסטיני לנצל את יכולותיו, להשתלב באזור כולו. אם נסתכל על כל האזור היום, נראה שיש הרבה הזדמנויות, ואיומים גדולים בתמורה. אני מבין את הצדדים השונים ומקווים למצוא גישה חדשה".

לאחר פרסום הראיון, בימין תקפו את התוכנית ואת היוזמה האמריקאית לקדם מגעים בין ישראל לפלסטינים. יו"ר הימין החדש, השר נפתלי בנט התייחס לדברי עוזרו של טראמפ ואמר כי ״דברי קושנר מוכיחים את מה שכבר ידענו - ביום שלאחר הבחירות ידחפו האמריקאים לממשלת נתניהו-לפיד-גנץ שתאפשר הקמת מדינה פלסטינית על כביש 6 ולחלוקת ירושלים, ונתניהו ייאלץ להתיישר.  נתניהו וטראמפ מתואמים ביניהם על עיתוי התכנית, מיד לאחר הבחירות. גם הזחילה של מפלגת השמאל לפיד-גנץ פנימה לקואליציה ידועה מראש. יש רק דרך אחת למנוע את זה והיא - מפלגת 'ימין חדש' חזקה ועוצמתית שתמליץ על נתניהו, אך תפעיל לחץ נגדי לבלימת פלסטין. בבחירות הקרובות השאלה היא זו - ימין או פלסטין", טען בנט.

גם יו"ר "ישראל ביתנו" חבר הכנסת אביגדור ליברמן, התייחס לתוכנית בשידור בגל"צ וטען כי מדובר בתוכנית שלא תעבור את שלב הנייר, ואף כינה אותה "תרגיל בדיפלומטיה". במפלגת העבודה, לעומת זאת, בירכו על היוזמה. יו"ר הסיעה ח"כ איציק שמולי אמר כי "מתוך ידידות אמת עם ישראל ומחויבות אמת לביטחונה ולעתידה- טראמפ, כמו קודמיו, מבין שאין אופציה אחרת זולת היפרדות מהפלסטינים. אנחנו כאן והם שם. נדרשת הנהגה אחראית שתראה בתכנית הזדמנות ולא איום; שותפות ליכוד-בוגי-גנץ, שעליה דיבר לפיד אמש, תתעלם ותסרב. ״העבודה״ שתהא חזקה דיו תוכל להשפיע דרמטית להובלת החלופה בצוותא עם שותפים נוספים בממשלה".

בליכוד תקפו את דבריו של בנט ואמרו כי "כשבנט ושקד הקימו את הימין החדש הם אמרו שעשו זאת כדי למשוך קולות מלפיד וגנץ בכדי להגדיל את גוש הימין, ושהם לא ירו בתוך הנגמ״ש. עכשיו הם באים בהאשמות שווא נגד הליכוד במטרה למשוך קולות מהליכוד, דבר שיביא לעליית ממשלת השמאל של לפיד-גנץ, שמפלגתם תהיה גדולה יותר מהליכוד. בשעה שנציגים מהימין החדש קיימו מגעים עם לפיד-גנץ כדי להצטרף אליהם אחרי הבחירות, ראש הממשלה נתניהו הבהיר כבר חד משמעית שיקים ממשלת ימין. ראש הממשלה נתניהו שמר על ארץ ישראל ועל מדינת ישראל מול הממשל העויין של אובמה והוא ימשיך לעשות זאת מול הממשל האוהד של טראמפ".